torsdag 28 november 2013

På resande fot :-(

Nu bara måste jag bjussa på ett skratt igen... Det finns nog ingen med samma flyt som mig!! Det känns så ibland i alla fall :-).

Igår halv två påbörjade jag min resa... Först till Sveg och där träffade jag givetvis en massa härliga människor som jag inte sett på år och dag och jag fick skynda mig att shoppa det jag skulle, packa in dotra i bilen och åka vidare. Och den första delen av min resa är nog det jag ångrar mest... Varför åkte vi???

Efter en/ett par härliga dagar med kyla och vitt på marken drabbade plusgraderna oss och med dem regn och då är man så puckad att man stoppar in barn i bilen och åker... Rätt snart insåg vi att vi inte skulle hinna fram i tid, föret var ruggit och fast jag körde 50 eller liknande så släppte det ibland och jag fick sänka farten ytterligare... så kom vi ikapp en lastbil (ej med släp) och nu började den mest intressanta delen på resan. Han gav oss en skräckfärd de 100-tal metrar vi låg bakom... mina med passagerare höll ibland för ögonen och flickorna bak kramade varandras händer så det gjorde ont... Jag körde och försökte ligga på den sida av vägen som var högst, så vi hade längst väg att kana till diket, typ... Lastbilen är på väg av riktigt ett par gånger efter att "bara" gått på tvären titt som tätt, men stoppas av snöranden som finns innan diket och där det finns snö kvar. Ja, jo, vi gick också på tvären och kanade lite, något som barnen tack och lov inte märkte, det var nog tur ändå att de fokuserade på lastbilen...
   Chaffisen stannade (detta var vid Lungkrok, för de insatta ;-) ) och hoppade ut snabbt som bara den för att vi inte skulle köra ifrån honom (vilket jag ändå inte tänkt) och han bad oss att om vi kom så långt som till där det finns mottagning efter vägen så skulle vi ringa polisen eller någon och larma om blixthalka. Så, det var bara att fortsätta färden i ännu långsammare tempo och Sussa hon hade telefonen i högsta hugg och bara väntade på mottagning igen... För den oinvigde kan jag berätta att denna väg har ett par mil eller liknande där det inte finns någon mobiltäckning och han kunde dessutom inte nå någon på radion heller... stackarn...  Så blev hon runtkopplad lite och fick sen prata med en snubbe som blev superglad för att hon ringde och han lovade att skicka ut en sandbil på direkten!

På vägen hem hade han sandat ett tjockt fint lager på båda sidor av vägen (fast vägen är smal) ända upp dit vinterföret började... Nu var ju saken den att jag hade en taxi att passa sedan och han som just då var ute och sandade den större vägen mellan Lillhärdal och Sveg hade lagt ett tunt lager mitt i vägen -idiot!

På vägen mellan Härdal och Sveg insåg jag att jag inte kommer hinna hem, så P-O (Tack!!) fick rycka ut och komma med min packning till affären och jag fick börja resan norrut utan att byta om som jag tänkt. Tur att jag packade innan ;-). Och mot Ånge var föret betydligt bättre, här kunde man nästan räkna isfläckarna på en hand iställetför gruskornen... Sen tåg mot Sundsvall där jag lyckades lura av en halvtimme eller något. I Sundsvall så hade jag drygt en timmes väntan på bussen som skulle gå... och här dök då problemet upp... Är man lantis så är man... eller något! Centralstationer och liknande är inte så mysiga att tillbringa sin tid på mitt i natten, jag har aldrig sett något ställe utan alkisar i alla fall... :-(. På min biljett stod att bussen skulle gå från navet, det var Y-buss, linje 100... Jag funderar lite över det där med navet och varför det stod så, men går ut och hittar en Y-buss hållplats där ute för linje 100, en karta med en gul plupp (ni vet typ "här är du") som det står navet på. Perfekt! Eller inte... Navet ligger tydligen någon helt annan stans och jag har inte en susning om vart... jag tror det låg mer mot centrum, men åt vilket håll ligger centrum (och vilken tid börjar man inse att något är fel) och vem ska man fråga?? Bussen skulle gå 02.35... Jag såg min buss (troligen) åka förbi på vägen och den svängde inte in och man kan ju knappast springa efter. Jag hade köpt en resa från Älvros till Umeå och då förväntar jag mig att den ska gå från A-Ö och inte från A-H och sen får du ta dig bäst du vill till M innan resan fortsätter till Ö. Nu öppnade givetvis inte kontoret på stationen fören kl 8 och jag insåg att om jag skulle komma till Umeå innan min tid på röntgen så var det bara att snällt köpa sig en tågbiljett... Gissa om jag ska klaga!?! Och gissa om det var mysigt att sitta på stationen till 7.45 i morse och gissa om jag sovit mycket!?? Tidvis stod jag ute (i halv storm) i busskuren och läste för jag stod inte ut att vara där inne... Och så utforskade jag omgivningarna, för jag ska ju hem också... ha ha... och några hundra meter från stationen hittade jag en liten undanskymd skylt som det stod busstation på, tror ni det kan vara dit jag ska?? Jag försökte följa den, men efter 3-4 korsningar slutade de att skylta, så jag vet inte riktigt jag...

Så efter nästan 24 timmar med öppna ögon så kom jag på tåget (som går på tok för fort) och då är man ju så övertrött att det är svårt att koppla av, men det blev nog en timme där också. Tanken var sen att jag skulle låsa in min packning i ett skåp här på sjukhuset och kura ihop mig i ett hörn och sova! Tror ni det finns några lediga skåp?? Ha ha ha... nix pix! Gissa om jag kommer sova under min undersökning!? Och sova på vägen hem?? Och HELA fredag eftermiddag?? Ha ha ha...

Håll nu tummarna för att jag får en bättre resa hem... och att jag hittar mellan Vasaplan och centralstationen här i Umeå... hi hi...

Hej hopp & söta drömmar!!

1 kommentar:

lina sa...

Men fy vad hemskt de låter:( stackare. Vad e de för röntgen?