onsdag 27 november 2013

Träningen

Nu har det blivit lite si och så med träningen på slutet, mest eftersom det känns som att jag knappt satt en tass hemma de senaste månaderna... :-). Har nästan hemlängtan! Ha ha...

Jag har försökt lägga fokus på linförigheten och platsen hos Lizza och har bestämt mig för att också jobba hårt med framåtsändandet under vintern. Det var en tanke som slog mig när vi diskuterade apportering på tävlings/brukslydnadsinstruktörsutbildningen och hur jobbigt/svårt det är att få till på vissa raser och att jag ändå, precis som jag bestämt innan, lyckats med Lizza. Hon har en riktigt bra apportering och efter vi tittat på den (domarmässigt) så sa en tjej att hon nu hade fått en målbild och att hon nu visste vad hon hade för mål med apporteringen. Kul!! Ja, i alla fall är ju framåtsändandet ett sådant där moment som man mest går och drar sig för, det är svårt att få full pott och samtidigt tycker jag att just svårigheten med det gör att det är så himla kul att träna ( det har jag visserligen aldrig tyckt om apporteringen, fören nu...). Så, varför inte försöka lägga samma krut på de olika delarna i framåtsändandet och se vad vi kan röra ihop!? Jag har ju jobbat en del med att försöka gå sakta, vilket Lizza säkert tycker att hon gör när hon pinnar iväg som värsta travaren... ha ha... men det ska jag nog få till, bara jag är konsekvent!

Platsen känns som att vi kommit ett steg framåt fast jag fuskat med att träna det... Sist jag tränade kunde Liza gå runt oss med Angus, Rocky fick ligga plats tillsammans med henne och vi ställde då upp på linje, la ned dem och hon rullade inte runt och åmade sig utan la ner sitt huvud och låg fint! Gången före det så låg hon fint tills fel hund råkade gå bakom henne (på vägen) och det blev ju inte så bra, men innan det så låg hon väldigt fint och jag börjar känna mig tryggare! Åh vad jag vill träna plats nu, så vi kommer någonstans!!

Linförigheten är inte lika skuttig och bråkig och kanske så kommer den stabilisera sig under vintern... Lotta får ett hästjobb att hjälpa oss vidare här ;-).

Efter den inspirationsrika helgen i Ö-vik så bestämde jag att jag också måste bli bättre på att kedja! Dels ihop olika "tok-moment" men också olika moment till program. Det är superkul att trixa med och det ger ju så otroligt mycket när man väl ska ut på tävlingsplanen! Jag ska försöka jobba med en kedja av något slag varje vecka, och jag tror ju nu att jag kommer vara hemma mera framgenom... hi hi...

Vi har också varit och tjuvtränat lite på söket... Liza och jag träffades ju en tisdag och körde lite skogsarbete. Det vi tittade på var markering av figurant! Hundarna fick springa ut till en synlig figurant hämta en rulle (=avklippt vattenslang!) och ta den till sin matte och sedan gjorde vi ett påvis efter det. Det fungerade riktigt bra! Lizza ville dock inte springa från figuranten utan tog rullen och satte sig sen för att mysa en stund, ha ha ha... jag ser det dock inte som något superproblem, utan mer ett positivt problem! Figgen ska ju vara bäst! Jag tycker ändå att hundarna gjorde ett kanonjobb och jag ser fram mot när vi kan träffas allihop och träna på detta!

Och eftersom Bira inte fick göra något dagen innan så gjorde jag några skick efter dummys med henne. Hon jobbade rätt bra, men hade ibland lite svårt att gå rakt ut... det kan ju visserligen bero på att det är 100 år sedan vi tränade på detta... he he... Annars har hon fått lite sitt och kom träning. Jag längtar ut i skogen och med tanke på det rådande klimatet så hinner vi kanske ut flera gånger innan det blir vinter på riktigt!

Förra veckan hade vi -17 på morgonen, nu är det +5 :-(. Jag vill verkligen ha riktigt kallt innan snön kommer. Dels så det hinner bli tjäle, men också så en massa mindre trevliga kryp kolavippar! Det lilla vita vi har på marken ligger fortfarande kvar, men det ser så lortigt ut när det är så varmt...

I måndags så frös jag fortfarande efter söndagens jakt och bilresa... så då träffade jag mina kursekipage och vi jobbade vidare med deras moment. Det är instruktörsutbildningen som jag går... vi har då två ekipage var och ska jobba med ett varsitt moment... Doris har ett lydnadsmoment och Anette ett bruksmoment ur elitklass och vi jobbar med rutan och framåtsändandet. Riktigt roligt tycker jag! Hoppas de också tycker det... ha ha... Här skriver jag då träningsdagbok och ska sen filma dem lite och redovisa i januari! Och även denna träning gör ju att jag också får lite inspiration... hi hi...


Denna vecka har mina överblivna minuter ägnats åt promenader med hundarna. Jag har lite dåligt samvete över dem och om inte annat så kan vi ju gå... dessutom mår jag bra av det!! Som förra onsdagen när jag inte mådde så himla bra, jag kom hem från jobbet, tog mina änglar -6 och fullt solsken och ALLT bara rinner av en... så underbart!! Jag hade kunnat gå hur långt som helst, men var tvungen att gå hem då Jennifer skulle på ridskolan... :-). Nu har jag också gått och idag ska jag försöka vara ute lite längre... givetvis är det ju inte speciellt soligt när man väl kommer hem och hinner ut innan den går ner... typiskt! Ni ska se det blir fint väder i morgon!
 På fredag när jag kommer hem ska vi stycka hjorten och sen ska jag vandra med mina vänner, kanske i Härjeåsjön där de kan vara lösa, kanske lite jaktträning med Bira och sen ska jag hem och sova middag några timmar!
 På lördag ska jag åter kursa med Doris och Anette och kanske kommer Liza en sväng och kanske hinner vi köra lite sökgrejs innan hon måste hem (eller något annat roligt)... och varför inte lite mer jobb m Bira!? Jag behöver ju lite hjälp där med en sak... Ha ha... sen ska jag åka ner till Säs och lata mig några timmar innan jag ska till Rättvik en sväng!

Fullt upp som vanligt! ;-) Hej hopp!






 Hästbilderna är från maskeradhoppningen i Älvdalen och denna lilla ponnyn imponerade på mig! Hoppade lätt 80cm medan den själv var kanske 120-130cm... Häftigt!
 På pass...




 Stoffe hittar syrran o husse i skogen. Vilken lycka!




  En av mina favoritbilder... man ser dem knappt ändå speglar den så mycket... :-)

Inga kommentarer: