söndag 1 april 2012

Tankar!

Just nu är det inte bra... på tok för mycket tankar! Inte bra...
Igår så duschade jag Bira. Mycket välbehövligt!! Man ska inte missköta sin fina hund så... men nu är det ordning på torpet! Var enda tova reddes ut och det blev lite snaggning av svansen och öronen. Sen orkade jag inte mera... nu ska hon ju inte på någon show, så det spelar ju ingen roll! Jag körde igår med ett billigt schampo, som jag köpte för att det innehöll balsam... och det blev... konstigt! Visst blev hon renare, men om det hade så mycket balsam effekt vet jag inte. Man ska nog göra som med människoprodukter, en flaska med schampo, en annan med balsam, för att det ska ge någon effekt. men nu bor vi i ödemarken och man får ta det som erbjuds! En sak som chockade mig var Biras päls... jag har liksom anat det, men sååå!!! Hon har ju alltid varit en clumber med lagom mycket päls, enligt mig, och troligen rätt tunnhårig enligt rasentusiaster. Jag har gärna en tunnhårig clumber, för jag antar att man får mindre skog här hemma på golvet, eller jag menar stranden då... Nu har hon en enorm päls!! Help!!! Men, den är fortfarande inte så där överdrivet fanig och lång, tack och lov, bara så mycket tjockare och så mycket mera... det är väl också därför som den tovat sig på rekordtid! Men, vad ska jag göra med all denna päls??
Igår, när jag tänkte en massa, då fick jag något sådant infall, att hon är nog inte dräktig.... det blir inga valpar... jag kommer gå hela sommaren UTAN att ha något att göra... och... så började Lizza därtill löpa igår och bidrog väl till mitt "anti-tänk", för hon ska nog också paras nu och då blir jag helt utan hund i sommar och inte får vi tävla i maj och... ni vet... -Men hallå Marie!!! OM nu Lizza paras och får små söta valpar... då har jag ju kanske en Bira bebis att i lugn och ro träna upp... och skulle Bira vara tom, då har jag ju Bira att träna jakt med, HELA sommaren!!! och tänk vilket resultat jag skulle få!!! Ha ha ha... VÄND alla negativa tankar till något positivt!! Fast... DET är banne mig inte lätt ska ni veta... ;-).
Eftersom solen inte skiner och jag därför drar mig för att gå ut... Fast jag borde gå ut på hermelinjakt, typ (och städa klart i uthuset...)... Alltså hermelinjakt! Jag såg den igår, fortfarande vit, givetvis, eftersom det normalt fortfarande är vinter, med svart svansspets och så otroligt söt!! Och så inbillar jag mig att de tar möss, de borde de ju, eftersom till och med dvärgvarianten fixar det, och då blir jag glad när den bor här! Det kryllade av spår i snön igår efter den... och i morse, då hittade jag på marken, där det inte fanns någon snö, ett helt nytt och... annorlunda spår efter den!! Den hade nämligen varit på bron och hämtat 2 påsar med köttbullar... sådana som jag hackat fint till hundgodis, och lagt på bron för att vi inte har plats i vårt enorma kylskåp och nu var alltså 2 påsar borta, men ett fint spår ledde ned för trappan, över gårdsplanen, med en liten hög här och där, och under en bil, sedan helt tomt! Hittar inget ut-spår... så, om inte hermeliner sparar mat i förråd, då lär vi inte se röken efter han på någon dag!! Han har ca 650g (2x350g -lite spill på marken) köttbullar att smaska på!! Vilken tjuv!! Ja, nu kan jag ju inte svära på att det är han/hon, men vem skulle det annars vara???
Det jag skulle berätta för er, eftersom jag inte orkar gå ut, det är det att jag ju läst en bok, för ett tag sedan... "Stress in Dogs, Learn how dogs show stress and what you can do to help". En ganska bra bok, mycket intressant, och en hel del tänkvärt! Sen är jag inte helt 100 med på de olika programmen de körde för drabbade hundar, men det kan ju bero på språket! Men, även mycket där lät riktigt rätt! Saker tar tid, minska saker successivt. Det kan vara stressand för hunden att från att ha lekt spring och hämta kastad boll 2h till dag, till att inte göra det alls, kan öka stressen... bättre att minska successivt i tid! Lät vettigt tycker jag :-) och det var en del sådana tänkvärda saker i boken, även om jag inte köper allt!
Hej hopp!
Dagens bilder är på mina tränande vänner och jag har fått leka mästerfotograf :-) :-) vilket jag tycker är SUPERKUL!!!

4 kommentarer:

Ulrika sa...

Älskar när du är mästerfotograf, för då får jag lite arbetsbilder på min hund ;-)
Klart det blir en massa tankar, men du ska se att det blir hur bra som helst. I värsta fall får du väl träna o tävla lillebror. Kram!

Britt-Marie Olsson sa...

Marie, jag har en tikvalp som jag kan lämna upp till dej om du behäver träningsobjekt, tror även om du frågar Linda så kan nog Baloo bo hos dej en tid för träning. Ha en ba påsk så hörs vi.

Liza sa...

Ja dessa tankar :P Vet nog hur du menar och känner då jag själv är rätt duktig på att få knäppa/idiotiska tankar.
Som fotograf är du helt super måste jag säga och man blir lika glad varje gång men får kort som någon annan tagit :) Så du får såå gärna agera mästerfotograf fle gånger :)
Kramar
Och så håller vi alla våra tummar o tassar att det finns några små i Biras mage!

Liza sa...

Ja dessa tankar :P Vet nog hur du menar och känner då jag själv är rätt duktig på att få knäppa/idiotiska tankar.
Som fotograf är du helt super måste jag säga och man blir lika glad varje gång men får kort som någon annan tagit :) Så du får såå gärna agera mästerfotograf fle gånger :)
Kramar
Och så håller vi alla våra tummar o tassar att det finns några små i Biras mage!