onsdag 11 april 2012

trappan...

Igår, var jag rätt slut, men det var inte Lizza (när är hon det??), så jag behövde träna henne på något vettigt och roligt sätt :-). Jag har i omgångar jobbat med att få henne att backa uppför trappan, men misslyckats varje gång. Jag vet precis var problemet har legat... hon är livrädd för att röra sig där trappan är (det kan faktiskt ramla kompostgaller!!!) och det har liksom varit svårt att ens få hennes rumpa först till trappan...
Så har det slagit mig, att om jag börjar inlärningen mitt i trappan... hmmm... så igår var det dax för del ett! Detta är riktigt lurigt, typ... i alla fall gick det ju bra att förflytta framtassarna upp till steget där baktassarna befann sig och inte svårt att få in bakåttänket, men att få in lyft på baktassen bakåt-tänket... phu! Ha ha ha... Efter attha trixat en del, vet ni föresten hur fånig en rottis ser ut när hon står på ett trappsteg med alla fyra tassarna ihop?? Ihopvikt liksom :-D (för att inte tala om när hon erbjuder ett hopp-stå i den ställningen... ha ha ha)! Jo, då flyttade jag ner en baktass till framtassarna och då plötsligt lyfte hon ju upp baktassen så de stog på samma steg och jag kunde klicka för att hon lyfte den tassen. 3-4ggr gjorde jag detta och sen kunde hon jobba på egen tass! Visst, lång betänketid ibland, men hon fattade grejjen och kunde, med belöning på varje flytt, backa uppför halva trappan, inklusive en sväng!! Ha ha, jag som trodde detta var supersvårt!!! Sen, visst vi kan putsa på det, så det blir snyggt också, om vi nu kan ha någon glädje av skönhet...
Nu satt Bira i köket och tittade på och grät hela vår träningsstund, så jag var ju tvungen att testa med henne också... och här var det genast annat tänk som gällde. Hon har ju så korta ben, och normal kropp, så hon kan ju inte stå dubbelvikt! Och jag kunde inte heller flytta ner en tass... varför måste man hjälpa direkt istället för att shejpa o se om det fungerar?? Troligen för att det inte fungerade med Lizza...? I allafall satte jag mig ner, så som vi gjort när vi tränat backa på platt mark och sedan började jag klicka för alla bakbensrörelser! Detta gjorde jag efter att hon själv förstått att jag belönar för att flytta frambenen från steg ett till två, bakåt. Och vet ni... det tog inte lång tid innan hennes tass åkte upp på steget ovanför!!! Gissa om jag jublade!!! Och snart kunde hon också backa uppför trappan! Men, hon fixade inte svängen, så där har vi lite att klura på... MEN jag trodde jag hade en supersvår övning som skulle ta flera kvällar att lära in, och därmed ha något lätt och glatt att träna när jag kom hem sliten från jobbet... ack vad jag bedrog mig...
Annat att jobba med är ju annars vänster o högersvängar och halter... :-) Hopp-stå på riktigt. Att springa runt cola-tunnan(eller barnstol), på riktigt... hi hi...
Johan o jag tog oss idag en tur till zakri och tränade våra hundar... Det var slöare än normalt, vilket gjorde mig misstänksam på Bira... men nu borde magen ha växt om där är något och den har inte växt en mm! SKIT! Planen är att ringa Karin-veterinär i morgon och få en tid för röntgen nästa vecka och se om där är så tomt som jag tror! Och är det tomt så stryker jag min maj-ledighet! Och Johan får träna som en galning så de kan tävla :-D! Idag gick Bira väldigt bra, och detta trots att det var något långt borta som luktade riktigt riktigt gott!! Dock fick han inte släppa henne eftersom hon då med största säkerhet stuckit... :-).
Lizza och jag passade på att träna plats med störning... Först en vanlig på längre håll och längre tid då den enda störningen var Johan o Bira som tränade "håll fast" apporten. Helt ok... sen testade jag, efter vi "börjat om" att jag satte mig -svårt, gjorde om en gång eller två... att jag la mig, nu började hon förstå, jag slängde en pinne, ok, men hon klev upp på klicket... Johan o Bira kom och la sig bredvid, Johan satte sig på huk, GIVETVIS gick jag in och belönade när hon fixade en störning!! Johan och Bira gick fot mellan oss, han belönade Bira mellan oss, han kallade in Bira bredvid oss... och efter jag lagt mig där på marken så började ligg-tänkandet komma rätt... Kul! Men, vi fortsätter lite så här och utnyttjar Bira o Johan, där kan det ju inte bli osäkerhet i alla fall...
Lizza var trängig idag under linförigheten, hon blir lätt det när hon vet att jag har en leksak. Detta är något som jag återigen ska jobba hårt med och att se till att hon håller sig långt bak, trots att jag har leksak... Känns lite klurigt, men vi behöver utmaningen nu!! :-)! Läggandet var det häftigt att se idag, i alla fall de frivilliga. NU börjar det likna något!!! Jippie!!
Lizza blev idag... typ trött efter träningen. Helt mysko!! Men, troligen så beror det på löpet... I alla fall har det väckt den här ni vet... MÅSTE ut och fysträna mig o min hund i mig!! Och är Bira tom och är så där, då behöver hon också fysträna!! Så P-O har fått hämta hem min cykel idag från vinterförvaring, så nu ska det bli cyklat! Måste bara göra en cykelplan... På lördag blir det debut! Sen får jag väl ta det på onsdag, då slutar jag i alla fall kl 18... sen får vi se...
Veckans bästa... Johan o jag en kväll, trötta som... skämtar om Siri, skrattar åt allt!! Kan nämna att man just nu kan tro att det är Siri som löper, hon är helt totalt... korkad!! Ni vet så där som bara löptikar kan bli... Siri är som en dator, "kan inte hitta filen, var god sök i kylskåpet", ni förstår... jag skrattade så tårarna sprutade... ha ha ha... och idag kom jag på en igen... P-O pratade om en telefon... "numret kan inte nås för tillfället".... ha ha ha... vad elak jag är nu... men ni förstår själva hur det kan bli när man är trött... ha ha ha...
Idag har jag i alla fall mått bättre (men inte helt bra) och tänker jobba i morgon! Någon ordning måste det vara på torpet... men hemmet skulle behöva att jag var hemma några dagar till! Hoppas jag bara får sova nu i natt... I morse vaknade jag nämligen av att någon stod och åt skräp... kl 4... och då släppte jag in den lilla vita till Lizza (som är lite avgränsad i mitt sovrum). Bira är normalt instängd på husses rum på natten, men för andra gången på kort tid har hon kommit smygande... Men denna gången hittade hon på en massa istället för att sova... hittade mer skräp, låg och hässjade (också mystiskt), puttad epå mig med jämna mellanrum, klättrade tillsist upp i sängen (där hon inte får vara) för att kolla så jag inte missat henne, eller något... När hon halv åtta hittade en plastpåse om hon slaktade, då gav jag upp...
Hej hopp!

Inga kommentarer: