måndag 30 april 2012

ny dag!

Japp, en ny dag har just börjat och en kollega till mig konstaterade nyss att idag så jobbar alla till 17... och då var ju jag tvungen att le och säga utom jag för jag jobbar till 15!! Ha ha ha... vad ledsna de blir på mig då!! Hi hi...

Igår, då blev det inte riktigt som det skulle... jag fick ett utbrott :-). Ganska skönt, men jag väntar mig ingen bättring... och så tog utbrottet en massa tid som jag ju skulle lägga på annat, så istället får jag väl stanna hemma från brasan i kväll och sitta med papper till morgondagens tävling... Kanske ska jag smita till brasan några minuter och träna lite platsliggning med Lizzan :-), hi hi...

Jag tog Lizzan och gick ner till kyrkans parkering igår. På vägen ner fick jag världens bästa störning!! OCH min lilla hund gjorde mig så glad... :-). Grannens kusiner/bror m familj var och hälsade på och barnen var ute och röjde på som barn kan. Lizza är ju inte så van vid detta, men hon tänkte inte döda barnen eller äta upp dem utan såg mer ut som hon skulle vilja springa där och leka (läs bita dem i benen så de ramlar) med dem och hon var väldigt noga med att berätta för mig vad hon såg. Så underbart!! Och grannen själv är nog den enda, typ, som förstår hur glad jag är och vilken utveckling som skett! Och hur jag passar på att utnyjja dem för träning :-)!

På parkeringen sen så tränade vi lite linförighet, sen gick vi ut på täkten och tränade lite apportering. SÅÅÅ kul!! Då jag just nu vill fokusera på fart ut - fart in så skickar jag henne och när hon gripit och är på väg in (i galopp) så klickar jag och tar fram en leksak och springer allt vad jag kan åt andra hållet, varierat med att hon får komma i utgångsställning innan jag klickar och springer! Åh vad roligt vi har och vilken sprutt hon får!!

Sen, när hon var superuppskruvad, då la jag en platsliggning :-), jag räknade 4 min, så det lär väl vara 6 då ;-)... hon var lite orolig och låg lite lätt, speciellt när hon legat rätt länge... Jag gjorde också flera kortare. Tränade en del läggande under gång och inkallning också! Och när jag sedan kom hem, då höll Johan o Nils på att sätt upp studsmattan och P-O var ute och rensade i blomlandet och Bira skällde konstant inomhus och jag passade då på att lägga Lizza när det fanns lite störning! Och nu låg hon jättebra! Fast det var en massa spring, hon inte känner Nils, Johan apade sig lite, någon cyklade nere på vägen osv. Hon låg inte på spänn utan såg avslappnad ut! DET börjar kännas bra! Nu behöver vi bara träna med andra hundar också...

När jag sen kom in, så tog jag med mig den lilla tungapporten, den som Bira ska apportera när hon kommer till högrklass ;-). Så la jag den på golvet för att uppmuntra spontant intresse för nytt förmål ni vet. Sen fick jag stänga in Siri... hi hi... för henne var ju 2kg ingenting och så kul att vara med att små-tjejerna inte fick en syl i vädret... Sen tog Bira över! Vad är väl 2 kg apport?? Åh som hon älskar att apportera!!! Och efter maten, som kom efter mini-passet, då sprang hon till trappan där jag ställt apporten och så stod hon där och viftade på svansen och ville mera! Och det fick mig att vakna upp och inse att jag måste verkligen träna mer apportering med Bira och se till att den blir grym!! Underbara hund!! Lizza då... jo då, hon klarade tillsist att lyfta den och "bar" den säkert 20cm :-). Kanske kan den lilla rottweilern också bli hund en dag ;-)!

Nu längtar jag hem och vill träna mera!! Undra om jag hinner ta tag i apporteringen?? Skulle också börjat jobba med dirigering... åh så kul det är med hund!!

På tisdag har jag kurs, rallylydnad, på onsdag slutar jag 17, och finns troligen i Sveg från ca 19 (ev tidigare), på torsdag slutar jag 16 om någon vill (törs) träna! Jag vill :-).

Hej hopp!!

Inga kommentarer: