tisdag 2 augusti 2011

Måndag!



Idag tog vi lite sovmorgon... eller så mycket sovmorgon det nu går att ta när Bira inte sover bredvid mig :-). Halv åtta väckte hon sin husse... hi hi hi... och jag klev väl då upp vid åtta... men det är 1½ timme senare än vanligt i alla fall!


Plockade lite i bilen, med veden och i hallen uppe och så där i väntan på att Jennifer skulle vakna. Vid 11.30 åkte vi ut till Kojbyn i Ängersjö (=mitt jobb) för att titta lite där. Det är ju ett skogsmuseum (som helt klart är värt ett besök!!!) och det passar ju både mig o Jennifer.


Kl 14 skulle jag träffa Doris på hemmaplan för lite TJH-träning och kl 13.20 ringde hon och var på väg eftersom det var åska o ösregn i Häddal ville hon skynda sig! Ha ha... då satt Jennifer o jag och åt kolbulle i solen!


Vi han i alla fall träna lite då ovädret aldrig nådde Älvros. P-O hörde åskan vid 18 tiden på kvällen, långt borta ;-). Ja, i alla fall! Vi åkte ut lite i skogen och konstaterade att vinden snurrade, men det löste vi rätt bra tycker jag! Det blev två ljudmarkeringar var. Den första körde vi att ljudet började ganska direkt som vi gjort oss klara och dessa gör mig så himla osäker! Jag inbillar mig att Bira bara för att hon vet gör en markering direkt... Så nummer två, där väntade jag ca 10 sek innan jag gav klartecknet till figgen och det var så underbart!! Under dessa sek satt bara Bira och lyssnade efter ljud, men markerade ingenting alls och det var skönt!


Annars är jag rätt kluven vad gäller Biras träning :-). Det är så mycket jag vill hinna med och göra med henne, men jag måste ju prioritera och just nu måste jag sätta TJH-träningen med allt vad det innebär först. Men, jaktlusten börjar vakna nu när allt går mot det höstliga och jag tycker ju att det är så jäkla kul!! Å andra sidan, att lägga in lite sådant här och där skadar nog inte, ALLT handlar ju ändå om samarbete!!


På kvällskvisten så var vi också in på klubben och tränade lydnad (som ju också ingår i det mesta vi gör o vill göra!). Efter en stunds träninde så bytte jag o Johan hund. Har glömt fråga vad han tyckte om att träna med Liten... hi hi... de är så enormt olika! Jag fick order om att träna framförgående med Bira och det gör jag så gärna! Jag hade ju en ny plan för detta, men innan så ville jag testa med flaskor en gång till... och så skulle jag visa Liza hur det kan se ut på en annan nivå än Lizzas nivå... OCH Bira var kalasbra!! Så roligt och jag beslutade mig att köra pet-flask metoden ett tag till! Visst har jag mycket jobb kvar och jag måste verkligen ta tag i detta nu, men nu känns det liksom lättare och sen har jag ju blompinnarna i bakfickan :-). jag lånade också Bira till en platsliggningsträning (ensam, men ändå...). Jag gick långt, närmare 50m skulle jag tro... Hon fick ligga i 2 min och det var inga nya problem... Hon har en förmåga att vrida på sig, så det är ingen 10:a på platsen, men hon ligger kvar och av det jag sett när vi tränat detta så blir vridningarna mindre o mindre ju mer jag tränar och de förskjuts längre o längre tidsmässigt också. Tidigare kom de när hon legat 30 sek, nu när hon legat 90 sek. Igår tror jag dock de kom lite tidigare igen, men det beror nog på att jag gick så långt och hon hade störning snett bakom sig (inte alls många meter ifrån) iform av Angus, Liza o Cecilia... Det var kanon att hon fixade det!! :-).


Ja, jag har ju en egen hund också... Och jag började lite med linförighet... jag ska vara nöjd, Cecilia var där med sin bebis och Lizza har såååå svårt att låta bli att titta på bebisar och nu tycker jag ändå hon orkade släppa den, vilket aldrig hänt förut! Men, hon släppte också mig under linförigheten, lite för mycket... Jag VET att jag borde vara supernöjd, men ibland är det svårt ändå :-). La sedan plats, eller snarare gjorde liggkvar träning mitt i rörigheten :-). SÅ perfekt!! Precis vad jag var på jakt efter!! Årca o Cecilia (senare även med Viska) och Rocky o Liza och Johan o Bira... tränade allt möjligt! Bla inkallning... Men, Lizza hon låg och jag är supernöjd!! Jag anpassade mig lite efter svårighet och stod nära när det hände mycket och gick längre ifrån när det var lugnare... Och en minut är i alla fall inga problem fast det är rörigt och jag går så där 10-15m ifrån! Vad glad jag blir!!! Jag la henne också när vi stod o pratade, då blev det ju hundar nära (=jobbigt??) och stilla och det kändes också kanonbra! Jag tror verkligen vi fixar detta nu!!


Framförgåendet var så där... Mest gick det riktigt bra och jag hade nu två flaskor så jag tränade på att gå åt båda hållen direkt. Tidigare har vi bara gått mot en flaska fast från olika håll. Detta kändes bra och jag tror att om jag varit smart skulle jag lagt in det tidigare. men nu är vi här och jobbar på. Ibland när jag säger före verkar hon inte förstå vad jag menar och blir kvar o tittar på mig, eller så lägger hon sig ner :-D (vem har tränat mycket ligg på slutet??). Kanske borde jag köra 3 rep eller något och sen ta en liten paus... istället för detta nötande som det av någon anledning blir nu. Tänk vad mycket jag löst genom att börja tänka på pauser :-) :-)!


Vi gjorde också ett hopp och nu hoppade hon faktiskt över hindret fast hon kom snett :-). KANON!! Det känns som vi börjar närma oss något i alla fall!


Den 12:e är vi anmälda till en appelltävling i Östersund och både jag o Johan har kommit med o ska tävla. Kul! Johan ska ju dessutom tävla en lydnadstävling (inoff tror jag) i Gränna i helgen. Och jag ska få låna henne i en apporteringstävling (okänt föremål), ha ha ha... Men, jag ser verkligen fram mot denna helg där nere i södern... Ska bli så kul att få se en massa goda klumpisar!! :-)


Nu ska jag ta sikte på skogen och hallonriset! Och kanske ska vi ta lite sikte på någon fågel också... hi hi... (inte lös givetvis!! Utan i koppel och under full kontroll, vi vill bara ha doften som störning!) hej hopp!!

Inga kommentarer: