måndag 22 augusti 2011

Helgen...

... Ja nu har en helg dragit förbi igen... I lördags så tog jag lilla Lizza på en egen promenad i skogen och hon fick springa lös! Det är vi annars ganska dåliga på, dels för att jag oftast har både Lizza o Bira med och Lizza då blir så elak med Bira och sen har jag inte världens bästa inkallning på henne och vet inte riktigt hur jag ska få till det heller. Alla tips mottages tacksamt! :-). Och jag tror inte folk blir så glada av att möta en lös rotta som kommer i 500km/h! Och i denna by är folk så jäkla aktiva och man kan möta någon på de mest förunderliga ställen... Men! Regnet öste ner och då slog jag till :-D! Hon markerade vilt på något ställe, men det var lätt att bryta henne så vi gick vidare :-). Så kom vi upp på ett hygge (vi gick då inte på någon stig, utan i skogen...) och då är det en räv framför oss, som får en väldig sprutta under tassarna och eftersom Lizza är utrustad med supersyn (och räven var väldigt nära oss) så får hon givetvis syn på den. Vad som sedan händer kan ni nog lista ut... och jag ropade bara 2ggr, sen ansåg jag det som meningslöst! Jag klev upp på en höjd där spåret gick över för att få utsikt, men jakthundspräglad som man är vägrade jag lämna spåret... :-). Nu är hygget fullt med plant/ungskog och inte en kvist såg jag röra sig... Jag tog telefonen och ringde efter Johan, ta cykeln och kom till hygget så fort du kan sa jag... Funderade över att ringa in någon med bil, men valde att avvakta. Jag vill inte att hon springer till bilar och de hade inte sprungit mot någon väg (ja, jag vet att de kan svänga, men...). Blev givetvis en del andra tankar också, på ett ev. räv-hund möte, vem blir allvarligast skadad, hur kaxig är min lilla mes osv. Då, såg jag det röra sig i buskarna och hon kom tillbaka! Jag gissar att hon tappade räven, hon är ju en sådan briljant spårhund ni vet :-D! Och sen försökte jag ringa Johan, typ 100ggr, både hemma och på mobilen, men inget svar... och mobilen lät avstängd... tillsist mötte jag honom i alla fall, och han hade då cyklat sakta och ropat på henne, cyklat upp någon småväg och... hmmm... så snabbt som möjligt vet jag inte riktigt...

Det var ganska skönt att hon stack efter räven. Dels att hon stack ifrån mig, att hon har så pass med jakt i sig att hon drog... och att hon letade sig tillbaka från det håll hon kom! Sen ska jag ju säga att följderna av den promenaden får mig att gråta... Vattensvans, igen... Nu ska vi inte träna, hålla oss varma, inte gå på en promenad och bara vila. JO! Jag ska också stå ut med en hund som klättrar på väggarna, leker hoppar och skuttar med minsta skräp hon hittar och försöka tro att hon verkligen har ont i svansen (så hon inte kan gå)!! Inte lätt...

Bira och jag var på TJH-träning igår! Detta tycker jag är superroligt!! Och jag tror verkligen att Bira kan bli riktigt duktig, om jag bara får henne att vara tyst i markeringarna. Hon har en förmåga att bli lite väl taggad... ha ha ha... Nu blev det en blindmarkering, men jag tror antingen att hon tappade vinden, eller att hon markerade en tidigare lega! Intressant... Annars tycker jag att hon jobbade bra och även i basen börjar hon bli bättre. Fast skäller någon annan hund så hakar hon gärna på och ser hon mig så är det också lätt till skall, för hon vill gärna jobba och vill gärna berätta det. När de andra hade åkt hem så tog Anette och jag fram pistolen och sköt några smällar var. Hennes jycke tar det verkligen med ro, Bira hon är en gåta... Hon är verkligen en fågeljycke och måste ha stenkoll på smällen (och det kan man inte ha om man ligger ner), när det smällt klart vill hon i rallyfart springa dit skytten stod och kolla läget. Men, det blir inte lätt att få henne att ligga plats samtidigt som det smäller. Är det något vi kuggar på provet så är det det! Men, då får vi väl försöka igen då... :-)

Idag ska vi träffa Doris och spåra! Johan ska med och spåra med Bira, jag får väl gå ut spår till Kesso och sedan titta på då :-). Eller kanske lägga ett väldigt kort till Lizza... tror ni det går?? Med täcke på?? Åååå, vad jag vill!! Och 100m kan väl inte göra något?? Ha ha ha... Sen ska jag träna lydnad med Bira när Johan har fotbollsträning och så hade jag velat träna apportering och hopp med Lizza... men det skiter sig ju nu då... Snyft!! Det är väl bara att ta nya tag och peppa sig själv lite nu!

I morgon åker jag och Jennifer till Säs. Vi ska gå på björnparken och ha lite ledigt en dag eller så där nere. Synd hon ska ha så bråttom hem... :-). Vi åker efter hennes fotbollsträning och min TJH-träning på tisdag kväll, sedan vill hon vara hemma igen på torsdag till träningen. Jag vill hellre åka hem på fredag, men men...

Hej hopp!


Inga kommentarer: