söndag 31 juli 2011

Drömmar...

Jag bara måste skriva några rader innan jag åker och jobbar... Har så mycket som jag skulle skrivit, både här och i träningsdagböckerna, men jag hinner inte!! Och att inte skriva träningsdagbok, det är en stor miss... men, nu blir det en fusk, där jag skrivit vad vi tränat på och om något varit uselt (då står det bara uselt, inte varför) eller bra. Men, just nu måste jag prioritera annat! Annars trivs jag bra på jobbet!

Några framgångar: Bira sprang mot vattnet igår (tom galopp steg). Detta har utvecklats när vi flyttat till platser med mer utrymme och jag kunnat backa från vattnet + att jag lagt in mer lydnad (hon måste sitta o vänta och så där). Från början gick hon ner till vattnet, sen började hon lunka och tvärnita för att försiktigt gå ut i vattnet. Igår kom det alltså ett par galoppsprång OCH hon travade ut i vattnet!! Yippie!! Skam den som ger sig... ;-). Dock tycker hon första doppet är jobbigt och håller på och vänder och fånar sig innan hon simmar ut. Sen ska jag ärligt säga att jag tror det blir andra makaroner när det ligger en pippi där ute :-)

Hittade en pippi idag på promenaden!! Någon hade kört på en duva och den låg där så fint på vägen och bad om att få följa mig hem :-D. Så jag la den åt sidan och hämtade upp den på vägen hem! Kanon!! Den hade inga stjärtfjädrar och en mindre skada där bak, annars var den hel o fin. Perfekt! Nu fattas bara några måsar o änder... Ja, givetvis kommer man inte långt med en duva och egentligen behöver jag både det ena o det andra i fågelväg, men...

Sen var det det här med drömmar.... Alla vet ni att jag drömmer om att komma långt med min lilla Liten... Denna vecka har jag känt att det kommer aldrig att gå... Hur ska man komma till bruks-SM i bruksprov spår om hunden inte spårar??? Alltså... detta är den absolut sämsta spårhunden jag haft!! Hon liksom bara lullar på i sin värld, tar en vinkel, plockar en pinne... Det är aldrig drag i linan, man ser inte på henne att hon spårar... på något sätt kommer vi ju runt, men hur kan jag för mitt liv inte förstå!! Är det lite ris ivägen, ja då går hon runt riset, och så där håller hon på. Det gör mig galen!! Jag måste verkligen bli bättre på att snitsla hennes spår och helt enkelt inte släppa henne utanför spåret, hon ska ju inte bli belönad för sitt lullande i den egna världen!

Bira då... hon är rena bulldozern... I spåret, iväg och sen fullt drag i linan! Visst kommer också hon utanför ibland, men aldrig för att det råkar ligga lite ris eller en stor gran ivägen... på det bara! Nu har de två senaste gångerna gjort TJH-upptag. Först med Johan, och då fuskade vi, hon fick göra det i sele. Nu senast med mig och då körde jag med vanligt koppel o halsband och så bytte vi om i spåret. Hon tar upp spåret jättesnyggt!! Sen har hon missat en pinne båda gångerna, men det tror jag är spårkondisen som måste tränas upp, när hunden blir trött så har de ju en förmåga att prioritera och då väljer de oftast att fortsätta spåra. Så, jag är ganska lugn på den fronten :-).

Nu ska jag jobba lite :-). Får se om jag hinner ge er lite bilder i veckan när jag är ledig... Annars står hallon på schemat dagarna innan vi åker till Gränna! Kanonkul ska det bli!!

Hej hopp!!

1 kommentar:

Liza sa...

Det där med att gå runt...eller hoppa högt över...rishögar känner jag igen, haha. Det gör R också och jag tror att det är för att det kanske gör lite ont i tassarna att gå över. Det andra när det gäller spåra...det låter mer som A istället :P. Råd...har jag inga tyvärr :(
En träff kanske snart? För lite spår och surr :)
Kramar