fredag 17 december 2010

=)

DET SNÖAR!!! =)

Att lära sin hund stänga en skåplucka...

Ta en post-it lapp i handen (eller en bit tape med färg...), håll fram den. Klicka för minsta intresse i början (att de tittar på den). Här är ju hundarna olika i hur snabbt man kan gå fram. Man får ha lite känsla! Kom ihåg, hunden ska uppsöka handen/lappen... du ska inte jaga hunden med lappen...
Det är bra om man kan få hunden att trycka lite hårdare på lappen redan här ( vänta med klicket, eller klicka på vartannat tryck... de blir ofta lite frustrerade om man håller inne klicket, i alla fall om de vet vad de ska göra! och trycker då hårdare)

Öppna sen skåpdörren och håll lappen närmare och närmare skåpluckan och tillsist kan du sätta den på luckan. Med endel hundar kan man till en början behöva hålla handen nära lappen för att de ska förstå. Försök dock jobba bort handen så snabbt som möjligt.

Sen får man prova sig fram när det fungerar att ta bort lappen. Kanske behöver man köra varannan dutt ett tag, med och utan lapp...

Låt det ta tid!! Det är ju inlärningen som är det nyttiga i övningen och om du blir klar om en vecka eller två månader spelar ju ingen roll när det är ett cirkustrick =), bara ni har kul!

Är det verkligen lovligt att drabbas av förkylning IGEN?? Det är ju bara ca en vecka sen som jag nobbade pappa för att jag var tvungen att bota huvudet och så var det väl ca 1 vecka före det eller något och nu är jag där igen!! Supertung... Och kanske blir det inte bättre av att jag skottade en del snö igår och inte fick någon hjälp senare och nu alltså måste skotta resten också... och hämta ved =( (når inte riktigt upp till veden...) och städa har jag bara hunnit pytte pytte lite... och där har jag fått hjälp att stöka till i stället! Blir galen på det här!!

Bira tycker det här vädret är pest... snön bara klumpar sig i tassarna och då vill hon inte gå (vilket jag kan förstå), men hon vill inte heller stanna hemma och jag vill inte att hon bara sitter inne... hon blir ju GALEN!! Lizza blir helt galen av snön och studdsar och far fram och ska kampa i kopplet hela tiden och då jag är trött (har inte sovit på flera nätter nu... drömde bla en natt att jag åkte med Sussa till stockholm på utställning och att ringen öppnade 06.30... och hon skulle in kl 7, tror ni jag sov mer den natten?? Vi startade här ifrån på "morgonen"... Och inatt var PO uppe och sprang över något, sen kräktes Bira upp ett stycke fleecefilt som hon sen genast skulle äta upp igen för att ingen annan hund skulle få det och då blev det lite gnissel...(Johan sov borta i natt så Bira sov med mig) kl 3... och mina fingrar stank hundmat efter jag grävt upp det hela ur hennes mun, URK!) så har jag inte riktigt tålamod att på ett stillsamt sätt lugna min hund. Jag har lust att hoppa på henne!! Och igår så kom Siri på att de ju kunde ha dragkamp om hundbädden och nu var det inte om fleecefilten (för 10:-) som Bira brukar dra igång dem med utan när jag kom in så var den dyrare bädden i ca 30 000 bitar... Ja, halva var ju hel... Men, Lizza & Siri hade i alla fall roligt sa Jennifer...

Nu ska jag lägga mig på soffan... ;-) eller... där får jag nog inte plats ännu... =( men, något! Hej hopp i snöyran!

Inga kommentarer: