onsdag 15 december 2010

att vända tankar...

Varför tänker och funderar jag så mycket?? Och gör så lite?? Just nu har jag kommit in i en skit-deppig period... mitt hem är kaos och jag hade verkligen velat göra jul här hemma... men, om jag inte får hjälp att städa och plocka ihop det vardagliga, hur ska jag då hinna göra jul?? Och vad är det för mening att plocka fram julgardiner och tomtar nu?? De ska ju bort om bara några dagar... det känns verkligen så och jag vet inte hur jag ska lösa det... Näe, jag är inte glad att toan och hallen äntligen är (nästan) klara... jag tycker det är pest!! För hade vi inte börjat, då hade jag i alla fall inte behövt städat upp efter det och vardagsrummet hade inte behövt vara soptipp... och att duscha är GRÄSLIGT!! Det är i bästa fall, BÄSTA, + 10 grader där inne och klinkersgolv och väggar... det går inte ens att få det varmt innanför duschdrapperiet med skållhett vatten... Nu funderar jag på att ta in en sak att ha vantarna i, så Jennifer och jag också kanske möjligen får plats i hallen... men den hänger på bron och bron ser ut som vardagsrummet och "tuben" hänger på andra sidan bron, kanske är det lättare att klättra upp där (eller använda stege) och komma fram till den... och på den sidan var det också tänkt att vår ute-julgransbelysning skulle hänga. Nu är ju grejjen att så länge jag tänker så här så blir allt helt fel och jag fortsätter att dra ner mig och så blir jag arg på hundarna och så får jag ännu mer dåligt samvete... BLÄÄÄ... hjälp mig vända!!
Lite Lizza funderingar... Lizza blir ibland lite busig och/eller uttråkad och då tycker hon att det är superroligt att skutta omkring och kampa i kopplet, vilket hon inte får eftersom det verkar ha blivit en sorts mani hos henne (är hon rottweiler, eller?? ). Det sämsta man kan göra är ju att bli arg... ännu mera kamp, super-roligt och för övrigt hjälper det inte ens 5 sek... säger jag att hon ska sluta så gör hon det, i 10 sek eller något... säger jag "bra" när hon slutar så börjar hon leka direkt igen. Nu är det ju så att det bästa man kan göra med problem-beteenden är ju inte att tänka på hur man ska få bort beteendet utan vad man vill att hunden ska göra istället. Och då helst något som automatiskt omöjliggör problemet. Tex Tanija som skäller när det kommer någon... då tränade jag apportering när det kom någon och hon kunde inte skälla och hålla i apporten på samma gång och då hon hade en högre arbetsmotivation än för att vakta fungerade det bra. Detta fungerar dock inte på Bira som har en superteknik och klarar av att både hålla apporten och skälla... ha ha... Jo, jag skulle ju alltså kunna säga "sitt" eller något varje gång Lizza börjar kampa med kopplet och då få ett annat beteende (har testat en gång, när min hjärna var med), MEN då hon kampar för att få göra något, är det då rätt att belöna henne med ett jobb?? Jag antar att det enda sättet att få veta om det förhåller sig så är att prova sig fram... Men, vad tror ni om min fundering??

Igår var jag till Funäsdalen och pratade hundträning med inriktning mot lavinsök och det lät mycket intressant! Det är synd att man bor så långt bort från där det händer och att jag inte har det som krävs, annars hade det varit enormt roligt att få vara med!! Men, ni förstår ju själva, 15 mil till centrala Funäs... hur långt blir det då inte upp på fjället och då har väl alla redan kolavippat... Men, jag träffade ett härligt gäng hundtränare och det lät som att flera av dem också kunde tänka sig att åka några mil för att få träna hund och ha det trevligt tillsammans! Kul!! Och jag hoppas att det kan bli lite träning i alla fall! Lizza behöver verkligen få träna bland andra hundar och människor, även om det bara blir för den vanliga träningen/tävlingens skull!

Så i måndags... då var jag till klubben och tränade (ensam som vanligt...) men, det är nyttigt ändå! Jag kör inne i klubbstugan och det fungerar kalasbra! Och efteråt så svävade jag fram på vingar!!

Vi gick fot och med svängar och vändningar på stället, underbart!! Nu tycker jag fortfarande att hon har en förmåga att komma för långt framoch jag vet inte riktigt hur jag ska komma tillrätta med det. Jag försöker vara supernoga och bara klicka när hon är där jag vill ha henne, men... antagligen ska jag börja och bara belöna på första steget innan hon hunnit för långt fram, men jag känner att jag också måste komma vidare och få lite längd i fotgåendet!! Vändningarna var grymma!! Riktigt riktigt bra!! Jag testade språng -jag baklänges och hon framlänges, det var helt ok, bröt lite studds en gång, testade också en gång framlänges och det fungerade!! Eller ja, hon höll inte positionen, men hon studdsade inte omkring!! =) =)
Vi körde fot-ingångar från avstånd (jag slänger iväg belöningen så hon kommer längre bort från mig och kan bjuda beteendet igen) och det fungerade så bra ni kan tänka er och nu var det inget funderande och nosande mellan ingångarna utan hon åt sin godis och kom sen igen! Härligt!! Och jag körde då en inkallning på några meter och även den fungerade riktigt bra! På nästa sen så blev det en tjuvstart, bra egentligen eftersom hon är taggad, men givetvis belönar jag inte utan gör om den!
Stå, dels stilla stående och även under backande och kanske kanske börjar jag få till det här med stimulukontrollen i det... phu... mycket är hon klok i, kedjor är inget, de fattar hon direkt, men det här med att koppla ihop min signal med det hon gör har hon ännu inte riktigt förstått. Men, jag oroar mig inte!! Hur många saker har jag satt signal på (sitt, ligg och fot (=komma i utgångsställning) ) och hon fattar ju allt annat på direkten, så jag tror det kommer!! Och sen är ju jag lite feg också och vågar inte riktigt testa kommandot... nu gjorde jag det lite och jaa... snart så!
Apporteringen... burrr... gräsliga moment!! En gång fick jag bryta för att hon tuggade och sen snodde jag den ett par för att hon inte höll i den ordentligt! Och hon tycker att jag är pest när jag knackar på den (är väl obehagligt), men, nu håller hon i, hon håller i när jag tar tag i den, i alla fall om jag griper med båda händerna... Och vi började träna på signalen loss!! Och det läskigaste är att jag tror hon förstod... men, hon förknippar det också lite med att jag då griper den med en hand! Alltså denna jycken... men, här skapade hon en egen kedja... och jag liksom kan se det på hennes ögon, jag ser att det går upp ett liljeholmens!! Så GRYMT HÄFTIGT!!! "jag håller i, matte säger loss, jag släpper och då regnar det skinka". Vi tränade också på att bära den och det fungerade riktigt riktigt bra, sen har jag bestämt mig för att vänta med att komma in i utgångsställning tills det fungerar mer flytigt på avstånd, alltså ska jag säkra det lite till först! Men, snart så... och ni ska veta att denna dagen var jag enormt sugen att testa!! men, istället testade jag att öka farten när hon bar... jag halv-sprang och sprang baklänges ( näsa mot näsa, vilket är bra på två sätt, jag ser vad hon gör och hon ska ju springa mot mig med den!!) och det gick!!! Inte ett tugg, inget flams utan bara hålla i och öka farten!!! Nu blev det ju inte ens halva den farten hon ska ha i slutändan, men vilket jätte steg för mig!! Hon travade med den utan att tugga!!! =D =D Och då tog all skinka slut... =D =D


Ni förstår vilken träning... allt liksom bara flöt på!! Underbart!! Och bara att jag tänker på det nu gör mig glad igen!! ha ha...

Lizza får inte riktigt den tid hon behöver, det har jag egentligen känt en längre tid och hon skulle behöva få göra något mer energikrävande än att bara gå och träna lydnad... Jag han ju med en cykeltur och tanken var väl att sedan köra spark och åka skidor med henne, men det fungerar ju inte riktigt när det är -20 var eviga dag... Idag är det dock bättre!! bara -8, det ni!! Men, jag har ju egentligen inte heller lust att lära henne dra sparken genom byn... vad händer om vi möter någon?? Och att åka skidor i andras skidspår känns inte heller juste, och skoterspår finns här inga ännu eftersom vi har för lite snö... Funderar på om man kan muta grannen att köra upp ett spår på "deras" sjö (vid deras stuga)... I alla fall i helgen som var så passade jag på att gå med henne själv, utan Bira. Och så fort vi svängt av vägen släppte jag henne... ha ha... önskar att jag haft GPSen på henne, för på de 1,5 km som jag gick längs en "stig" i skogen så satte hon kanske tassen på stigen tre ggr... ha ha... med snö mellan handleden och magen (mest nära magen) gjorde hon fullt ös hela tiden!! Och att hon som inte är van det orkade, det kan jag då inte förstå, men det får mig definitivt att tänka till!! Och kanske skulle jag få en trevligare hund här hemma också om hon fick röra lite bättre på sig (nu tänker jag igen!). Vi passade också på att träna inkallning =)... dels belönade jag henne när hon spontant sökte upp mig och sedan ropade jag på henne ibland och det fungerade utmärkt. Det var en gång som hon inte kom direkt när jag ropade och hur jag ska göra då, det vet jag inte riktigt... tips tar jag gärna emot!

Jo, ni vet när hon rymde... senare på dagen gick vi i skogen (utan stigar) och då kom hon som en raket på inkallningen, fast hon stod i helt färska rådjursspår!! Det måste ju bara ha varit något bus-sträck här på morgonen... Alltså, jag har inte så bra inkallning som jag vill ha och måste jobba mer med störningar, men... ni vet... =)

Drivkraft & Motivation, ni vet boken jag läser... den är toppen!! Fast, det har jag ju redan skrivit =)... den är snart slut och jag väntar med spänning på boken som jag beställt och som borde ligga i lådan vilken dag som helst nu... Vill ha NU!! D & M är nämligen nästan helt slut... =(. Men där finns en del som får en att tänka lite (mer, ha ha). Bla om just det här med över och understimulering och undersökningar som får en att fundera över vad lite vi gör med våra hundar egentligen. Där fanns bla om just saker hundar gör och som vi förknippar som problembeteenden och hur de ökar i antal och blir "grövre" ju mindre hunden får göra, och det är ju som jag sett med Bira... intressant är också att det tar några veckor av ökad aktivitet innan hunden fått utlopp för det den byggt upp och problembeteendena kan minska... och det gör det ju inte lättare att ha -20 var eviga dag... sen får man väl göra hjärngympeövningar och nosarbete istället för ren fysisk motion... det tröttar ju faktiskt mer säger de... =)... gömma saker eller godis i snön, godis/mat i toarullar, äggkartonger, petflaskor... cirkustrick... ett spår på en plogad parkering, sökövningar...

Jag har faktiskt laddat ner filmer till er.... i ett google-album på något sätt... ha ha... ske se om jag kan hitta dem och länka er till dem!! Det gick nämligen inte i mitt fotoalbum och you tube var konstigt!! Skulle ta flera timmar att lägga upp en film!! Någon som kan det där??

Fortsättning önskelista: Nya skidor & pjäxor, rullband för hundar att springa på inomhus ;-) och fortfarande klickerinstruktörsutbildningen på canis där anmälan går ut idag :-('''

Nu är jag glad igen! Tack för att jag fick skriva av mig... ha ha... nu ska jag städa lite... ;-) (det är Lizzas förtjänst att jag blev glad igen!! Bara att skriva om vår grymma träning i måndags gör mig glad!! Så, träna nåt kul ska ni få se!! :-) :-) )

Inga kommentarer: