måndag 14 oktober 2019

tiden går fort när man har roligt...

... men hallå!! Så jäkla kul har jag väl ändå inte!??


Hur kan det gå så j-kla snabbt?? Redan mitten på oktober... Alltså... Ja, jo, jag har sällan lite att göra, men ändå.
Just nu tittar jag på november och funderar över hur mycket som jag kan orka med... Det finns saker att göra varje helg i november + älgjakten... känns lite hårt... men samtidigt är det ju roliga saker. Tävlingar, utställning, raskonferens, middagar... Här har jag något att funder över, men inte allt för länge bara, anmälningstider går ut...


Jag har lyckats hålla i det här med att röra oss mera riktigt bra. Nu blir det ett litet glapp, men jag får se till att ta igen det imorgon. Nu är det ju svårt... det jagas till höger och vänster och man vill inte görna komma mellan eller ivägen OCH jag vill inte heller möta någon lös hund... eventuellt blir det promenader på sen eftermiddag, kanske i pannlampans sken. Vi får se.
Idag ska jag åka till Hede till veterinären och göra en Cider-check. Något är inte helt bra och det går lite upp och ner och näää... nu vill jag ha ordning på det här. Samtidigt är det ingen bra tid att åka till veterinären och känna att något är fel... Två år har det gått och det gör fortfarande fruktansvärt ont... Men, jag är rätt övertygad om att detta är "enklare", en urinvägsinfektion eller något.


På hundträningsfronten så jobbar vi vidare.
Just nu har det blivit fokus på lydnadsmomenten, rutan, runda konen och ställandet. Det får vara så ett tag, och så ska jag se vad jag kan lägga fokus på när vi övergår i vintersäsongen. Då lär det bli en del pillrande.
I jakt träningen så har jag börjat med flera apporter, men måste läsa på lite om hur jag ska lägga upp det. Jag ska också ta tag i dirigeringen mer och närsöket (har nosat på dem). Men just nu har det mest blivit flera dummys och/eller åt olika håll.
Jag har varit ute och släppt Allis och hon är fantastisk!! Vilken arbetsmotor hon har... nu gick vi i orrmarker (jag visste att det fanns fågel där), men började en bit ifrån och sökte i myrkant mest hela tiden. Jag tror vi körde 1-2 timmar och hur hon orkade kan jag inte förstå... jag skulle ju tagit med mig fika och gjort en riktig paus åt oss, men det är lätt att vara efterklok... alltså hon kan inte ligga ner och vila om jag står upp. Hon jobbar o jobbar och...
Nu hade hon riktigt bra fart. Inte som en jaktspaniel, men tillräckligt. Hon sökte fint, jag skulle kanske velat ha lite bättre lydnad, men det betyder väl bara att jag får jobba vidare, ha ha ha... och jag har sån jäkla ångest över att jag inte anmält till jaktprov nu i höst. Jag skulle skitit i vattnet och kört ändå... bara för att... och egentligen tror jag att jag får köra på det norska vattnet som vi har. Hur korkad får man bli!!??
Och nu finns bara fältprov kvar, inga nybörjarprov... :-(
Fast, det kanske är lika bra, ha ha ha... jag antar att stadgan = noll... ha ha ha...


Hej hopp!



Inga kommentarer: