fredag 25 oktober 2019

markeringar!

I onsdags blev det bara jag och Lena på träningen. Det gjorde att vi träffades direkt hon slutat och vi kunde träna i dagsljus. Så skönt! Det gäller att ta tillvara på de glimtar man kan få.

Vi hade ungefär samma plan.... dubbelmarkeringar! Väldigt mycket av den jaktliga träningen kan man göra själv. Egentligen även markeringar, men det är otroligt mycket svårare och därför något som jag gärna utnyttjar hjälp till.
Det känns också som att vi kommit en bit på väg med de enkla markeringarna (en dummy kastas) och det var därför jag ville köra dubbla (två slängs åt olika håll innan hunden skickas).
 Jag tycker det är svårt. Dels måste jag bli mycket bättre på att se var den landar och komma ihåg det, phu! Och sen hur gör man? Om man läser på så står det på ett ställe att föraren bestämmer vilken hunden ska ta först och på ett annat ställe att hunden bestämmer. Jaha... och hur börjar man. Låter man hunden jobba till den hittar eller avbryter man om det inte är klockrent? Var drar man gränsen?


Just nu känns det som att jag och Allis är inne i något "flow"... det känns som att hon bara förstår vad jag menar. Hon fattar när jag dirigerar henne, fast jag inte lärt henne och dessutom räcker det att jag håller ut en hand åt det håll hon ska gå och hon ser det i farten och går... Det är så häftigt!!


Dubbelmarkeringar då.
Vi började i öppen terräng, med skog bakom. Själva markeringen gjorde hon kanonfint! Sen "knallade" hon en gång (sprang innan kommando). Men tack o lov så var Lena vaken och sprang ut och plockade upp dummyn när jag inte fick stopp på henne direkt. Jag kallade in och vi gjorde om. Sen var jag mer noga, eller snarare tydlig, med stadgan. Sitt är sitt till jag säger något annat.


Sen flyttade vi till lite risigare terräng. Alltså, det är klart att allt inte går klockrent, men hon springer, hon jobbar, hon hittar och hon kommer. Jag tycker att hon blivit bättre på att markera (det man tränar blir man bättre på ;-) ) och är riktigt nöjd.
Det här med dummy två... nu pekade jag och skickade, fast det egentligen blir mer linje då... men jag ska kanske ändra mig och bara rikta om henne och se om det fungerar och hon minns två. Vad vet jag!?
Allis fick också två enkelmarkeringar. Inne i buskarna. Hon tycker det är lite svårt att gå in i "jobbig" terräng. Nu plöjde hon på! Så underbart att se!! Och även när det inte låg något i busken så klättrade hon in och kollade. Kanon!


Nästa gång vi kör i dagsljus med hjälp så blir det något liknande + att jag skulle vilja ha lite hjälp med att träna sitt i uppflog. Kanske lurar jag ut Jennifer i helgen ;-) eller så kanske jag tar mig i kragen och tränar lydnad då :-)


Hej hopp!

Inga kommentarer: