torsdag 14 mars 2019

Bäst var-dag!

Igår kom den, boken som är tänkt att bli lite inspiration för mig, så jag kanske klarar av att hålla lite kurser för brukshundklubben igen...
Jag har ju en linförighetskurs nu, och det är roligt tycker jag... det är lite mer petande, det finns liksom ett mål, och för att nå det så måste man jobba lite. De hundägare som går det är också lite mer intresserade, de förstår mer vad man menar och att man måste jobba för det. De är också mer insatta i moderna inlärningsteorier...
Om man nu ska generalisera så tycker de jakthundsägare som går valpkurs att man tar på ett stryphalsband och rycker och så lär hunden sig gå i koppel... Sen att de måste rycka varje promenad i 10 år framåt är inget de tänker på.... det är ändå så de "lär" hunden att inte dra!
Det "nya" sättet att tänka är inte helt enkelt att förmedla vidare. Man har alltid ryckt, så varför ge en köttbulle istället? Sen är det så, att det är tillfredsställande för oss att rycka i kopplet... Vi får utlopp för vår irritation, vi gör något fysiskt, vi behöver inte tänka och vara smartare än vår hund, vi ÄR KUNGAR!
 Jag har läst första delen i boken och den är precis så lätt att läsa som det sägs... Lite text, mycket illustrationer och pedagogisk... Eller så tycker jag bara det för att den tycker som jag, ha ha ha... det är ju så vi fungerar... det vi läser/hör och som tycker precis som vi är det vi tycker är bra och sant ;-).
  Det man sällan tänker på och som är OHYGGLIGT svårt att leva upp till i hundträningen... Varje gången hunden upprepar ett beteende, oavsett om det är bra eller dåligt, oavsett om det är det vi tänkt eller inte så fastnar det lite bättre och det är oavsett om vi belönat det eller bestraffat det. Just själva repetitionen av grejen gör att det blir lättare för hunden att göra det igen...
Så... nästa gång jag får hem en valp (och hur många gånger har jag inte sagt det!?? ) så ska den inte få styra var vi går på promenaden. Jag ska inte lulla efter för att den ska kissa där den vill i gräset. Jag ska styra var vi går, eller åtminstone ska hunden TRO att jag styr var vi går.... Den ska aldrig komma någonstans genom att sträcka kopplet, utom med en sele på. Och hur enkelt är detta att leva upp till i en stressad vardag??


Det jag läst om i boken är just det med att repetitioner ger inlärning och en hel del om belöningar. Maria och Siv bygger ju hela sin träning på belöningar och riktigt galet ibland :-). Men det handlar ännu om att en torr plupp fungerar bra hemma, men på stan måste man kanske bjuda till lite... Det handlar också om att ta kontroll över sina belöningar, att få hunden att komma tillbaka med bollen (PHU! ) och att gärna dela med sig... Hur vi tar bollen (eller någon annan sak), hur vi levererar godbitar.
Det är det här som är så himla svårt att förmedla på kurs. Hur viktigt det är med bra belöningar och att man lätt skulle kunna lägga två kurstillfällen på belöningar och att utveckla dem... men här, så är det ingen som går på kurs för det. Hunden ska lära sig gå i koppel, den ska inte hoppa, komma när man ropar och kanske kunna sitta när man säger det. Men att förmedla att belöningen är det som ger detta är inte lätt...


Jag kanske återkommer med mer tankar om/när jag hunnit läsa lite mer... ha ha ha... för boken skapar definitivt en hel del tankar hos mig...


Jag kan också rapportera att jag släppt lite av min oro om den minsta valpen... Han är på efterkälken och kommer liksom aldrig i kapp... Han ökar inte lika mycket som de andra i vikt och ser otroligt ynklig ut... och jag har funderat på om jag ska köpa hem ersättning och ge honom.
 Men så läste jag lite... och vill minnas att jag läst någonstans om viktökningen de första veckorna... Någonstans mellan första och andra veckan så har valparna fördubblat sin vikt och före tre veckor så har de tagit sin födelsevikt x 3. Den 5 mars, när han var 11 dagar så hade han fördubblat sin vikt och och han har redan nått sin födelsevikt x 3. Ser man på hur det ser ut mellan syskonen och de utvecklats sen födseln, då är han precis lika som de största, alltså låter jag bara allt vara och håller koll så att han ökar i vikt!


Ni kollar väl på bilderna som finns om ni klickar på bilden till höger, för B-kullen!?


Hej Hopp!

Inga kommentarer: