torsdag 23 juni 2016

Lizza-liten och lite annat

Jag har ju glömt att skriva och berätta om Lizza för er... :-)

Lizza opererades förra tisdagen och var de första dagarna rätt ynklig... Men rätt snabbt började hon ändå repa på sig...
Och så är det ju det här med att hållas i stillhet... Under helgen så hade Jennifer hört att hon höll på med något i köket (de + Bira var ensamma hemma), hon gick och kollade och då stod Lizza mitt på köksgolvet, små voffade som hon gör ibland OCH hoppade upp och ner på samma ställe... ha ha ha... vi kan ju inte låsa in henne i en låg bur liksom... eller?? När Jennifer och jag stod i köket och pratade här om dagen, då står Lizza bredvid och plötsligt är hon huvudet högre än Jennifer... eh... jämfotaskutt rakt upp. Undra hur nyttigt allt detta är!?
Och som grädde på moset så springer det en räv över vägen framför oss i morse. Och hur i hela fridens namn håller jag henne på jorden då?? Hon gick ju rkat upp och framåt, kraschar in i Cider, som blir skitförbannad (hon ville också efter räven) och fräser ordentligt till Lizza, som tack och lov fortfarande är helt skruvad och låst på räven... phu! Nu har det ju gått en vecka sen opreationen, men det tar väl lite tid att läka på insidan... och jag gissar att gymnastiska övningar av detta slag inte är särskilt nyttiga...
 Får nog köra lite godissök och annat fint i helgen så kanske hon lugnar sig lite, men jag tror egentligen att det är väldigt fysiskt just nu :-)

Igår var det onsdag och avslutning på ridskolan... Stackars Jennifer... :-). Hon önskade barbacka hoppning och en annan hoppning och de skrev ju inte namn... Ridläraren hade skrivit en lapp där de skriver vilken häst de ska ha och där stod det att de skulle hoppa och den som ville fick hoppa barbacka, men inte den på Reza... behöver jag säga att Jennifer fick Reza :-D :-D... Nu älskar hon ju Reza och hon älskar att hoppa så det gick bra än då... Jo, alla på lektionen red med sadel... ;-)

Allis, hon blir lite skruvad när vi kommer till Älvdalen och nu var hon mer skruvad än vanligt... Så fort hon kom ut så skulle hon gå fot och sa jag inte att hon var duktig så hoppade hon på mig med ett "se mig!! se mig!! se mig!!". Tokfia! Jennifer tog henne och de apporterade fantaflaska, tränade på att sitta bamse och sitta bamse med en stol till hjälp...
 Nu med en ny ridlärare är pausen mellan grupperna mycket kortare, men vi tränade lite fast den nya ridgruppen kom in i ridhuset :-). Linförighet, läggande och stå från sitt/ligg körde vi. Hon var fokuserad, men kanske lite för mycket på G, ha ha... men det känns bra, älskar ju halvgalningar :-). Ligg kvar när jag gick fram till Sussa och Jessie fungerade inte, annars struntar hon helt i andra hundar när vi tränar... Sen kan det ju bero på att Jessie var ungefär lika skruvad och av hela sitt hjärta ville ha en godis av mig :-D :-D.

Planen är nu att efter jobbet åka och shoppa lite, åka hem och packa in oss i bilen och mot Säs... där tänkte jag försöka få till en cykelrunda med de tre vita... med eller utan Jennifers hjälp... och sen ska jag lata mig hela fredagen :-D :-D... i alla fall om vädret är dåligt... Sen blir det nog lite träning med dummys + stopp med pipan och om jag orkar ett spår...

Igår var jag superduktig och ringde och frågade om det fanns en växellåda tillsalu hos en trevlig prick (den var alltså tillsalu ;-)) och anmälde mig och Allis till en kurs... Nu hoppas vi att lådan passar och att den snart blir bytt!

Hej hopp!

Inga kommentarer: