tisdag 21 juni 2016

tisdag igen...

I helgen som var så var jag på utställning i Leksand. Allis och Cider och Molle m matte var mitt sällskap. Hur trevligt som helst måste jag säga!! Utställningen då... mycket intressant, 6 clumpar och av helt olika typ... det är väl bara Molle och Allis som var likisar. Molle i unghund, 2 championhanar, Allis i junior, en unghundstik och Cider i öppen. Inget CK delades ut... Men, jag hittade en hane som jag föll pladask för... ha ha ha... och inte har jag någon tik som jag kan använda han på... så nu blir det till att klia geni-knölarna ;-).
Alla "mina" tre fick VG... och av det muntliga så tror jag att han gillade Allis bäst. Mycket intressant! VG'na var för att de var ynglingar och inte färdiga än och det kan jag kanske köpa även om jag hade hoppats mer på Cider.

I söndags, mitt i all röra, så tog jag mig i nackskinnet och gick ut och tränade lite med Allis. Vi tränade lite dummyapportering. Hela köret -sitt kvar, spring ut, gripa, leverera och sen sätta sig fot före belöning. Vi körde också stoppsignal med musmattan som hjälp. Det som är svårt här är att hitta en belöning som syns mot underlaget som är ute...
Jag tycker att hon jobbade väldigt fint. En sämre leverans av dummy hade då hon släppte den för något intressant på marken, men när jag påpekade det så grep hon och levererade direkt. Stoppen är också bra... Nu ska jag bara öka svårighet och flytta runt lite.

Igår var det måndag... Jag åkte på klubben tidigare än de andra och tränade lite med Anna-Karin. Idag var det Ciders tur att börja! Vi körde linförighet, läggande, ställande, platsliggning, inkallning... Så länge de j-la trastarna håller sig borta ur hennes synfält så går hon riktigt bra... :-D :-D. Ska se om jag kan lägga lite energi på framförgående och apportering + inkallning så ska jag anmäla henne till en appell sedan. Ja, vi måste givetvis spåra massor före det, ha ha ha...  Hon känns ganska trygg i det vi gör och jag ska kanske starta henne i en rally för att se om det håller tävlingsmässigt... hon är ju lite ung och vimsig än :-).

Sedan kom Elver förbi med sin lilla drever. Han ville ha hjälp med inkallning. Godis är inte speciellt intressant för jycken, men när jag satt och trasslade upp linan så tyckte han det var superkul och då trollade jag fram en ullig leksak och vips så fick han spruttunder tassarna! Superkul att se när det poletten trillar ner och husse får ett verktyg att jobba med :-). Och sen så frestar han mig med viltspårprov också och jag akn ju ärligt säga att jag har en hög jag vill starta... men jag måste ju ta mig ut i skogen!! :-)

När resten av gänget kom så fick Bira komma ut. Idag var rutan riktigt bra och hon laddade som tusan. Jag testade också att plocka bort musmattan och det fungerade fint. På mitt "stanna" så satte hon sig dock och jag jobbade lite på att få henne stående... framsteg kom, men mer träning behövs!
Apportering... det var det där med farten in... ska se om det fungerar att höja belöningsvärdet hos mig, annars får jag nog köpa fort ut, trav in... Fjärrdirigering med viftande människa bakom, inga probelm... fritt följ är helt ok och platsen (som var längre än 30m) var från början lite orolig och hon satte sig när hon kliade sig, men jag är hyffsat nöjd ändå. Ska träna lite mer i grupp... Bira är min stjärna!! :-)

Sen kom den som kommer överta tronen Allis... Här har det hänt en hel del utvecklingsmässigt! Hennes linförighet är riktigt bra, hon har bra fokus på mig och får längre och längre uthållighet... Jag tycker hon håller positionen bra, om hon inte glömmer bort sig och det känns som detta långsamma träningssätt ger resultat och att det kommer bli stabilt. Ingångarna är kanon och även marsh vä/hö halt börjar se bra ut... Läggande helt ok och vi gjorde nu även en plats med två andra hundar. Visst, hon var upp någon gång, men hon har aldrig legat med andra... det konstigaste var när mattarna där gick tillbaka, ha ha... jag gick och belönade med ojämna mellanrum och stod kanske 3-4 meter från henne... en av omgångarna låg hon närmare en minut... Känns toppen!
Lite stanna på pipa och apportering av dummy körde vi också.

Hej hopp!


Inga kommentarer: