fredag 1 april 2016

kurs

Ha ha ha... ja, det var ungefär som väntat :-).

Vi hade vår läxa sen sist och vi har tränat. Jag har också sett att problemet inte ligger i att springa dit jag pekar, även om vi ännu är på en enkel nivå och behöver göra det svårare, utan det är ju det här med avlämningar!
 Att lämna av i en enkel miljö och/eller utan avstånd är ganska enkelt, även om jag skulle vilja ha mer tryck i det, men att komma och lämna när avståndet blir längre, miljön svårare och/eller hon måste vända mot mig med dummyn, då är det svårt!

Vi började med rena inkallningar, för har man ingen inkallning då kan man ju inte räkna med att jycken ska komma med dummyn :-). Allis fick följa Grethe i koppel och så vände hon om, kopplade loss men höll kvar, släppte (Allis stod stilla och väntade :-D, hon är för kul...) jag visslade och hon kom i fullt ös. Toppen! Detta gjorde vi åt olika håll, la till handtarget och tillsist en dummy. På denna nivå var det inget större problem. Hon kommer och lämnar av, även om det är svajigt!
 När hon sen fick plocka upp den själv och gripa lite mer från mig, då ville hon gärna gå ut i skogen istället :-). Jag fick också ställa mig mot en buske så hon inte kunde springa på sidan och förbi mig och då gick det lite bättre. Sen får jag agera lite när hon kommer och kliva fram och ta den. Något som jag inte är superförtjust i annars, men hon måste ju få chansen att upptäcka hur kul det är att lämna till mig och vilket gott godis jag hade!!
  Detta mixtrade vi med och hade givetvis pauser ibland :-). Vi testade också en markering... men då hade hon urkul i skogen på egen tass... hon tyckte också att det var konstigt att Grethe stod där i skogen... så Jennifer fick läxa att hjälpa mig.
 Jag ska också lägga till ordning och reda efter leverans, men jag känner att jag vill vänta liite med det och kunna belöna att hon kommer. Men, ordning skulle man kunna lägga till inne :-). Vi ska också försöka få till avlämningar på plattform, när jag testat mig fram så vägrar hon kliva upp på plattformen med dummyn i munnen :-D :-D.
  Tjohoo vad jag vill träna jakt nu!! Vem vill åka till Dalarna och tävla?? Ha ha ha... jag har dock beslutat att jag ska bo i Säs båda nätterna, så kanske vi kan gå ut i skogen där och träna... ;-)

Hej hopp!

Inga kommentarer: