tisdag 12 april 2016

jaha ja...

... här ska skrivas hundträning, men... vart ska jag annars skriva av mig?? Någon som följer hockeyslutspelet?? Jag blir helt matt på det här... jag håller egentligen inte på något lag i SHL, men jag har liksom bestämt mig för vilka två lag som ska komma till final och vem jag tycker ska vinna? Eller är det att hålla på någon?? Näää... hade semifinalerna sett annorlunda ut så hade jag tyckt på ett annat sätt... eller jag hade kanske inte tittat ;-). Igår trodde jag den ena finalen var klar, men så släpper de in ett mål 1 sekund före slutsignal... och då osade några "vackra" ord på övervåningen och jag stängde ner radiosporten (som att det vore deras fel) och blir så arg över förlängning... jag måste nämligen sova!! Ha ha ha... ikväll är det Luleå-Frölunda... phu! Och jag kommer missa starten (det gör jag nästan jämt) och sen grotta in mig totalt :-D... TACK nu var det ute för en stund... ;-)

Annars så blev det spår med 2 av 4 igår. Skulle behöva ett par hårda spår till ynglingarna, men tiden finns inte riktigt för det... Kanske på onsdag? :-)

Lizza var först ut och... hon äter bajs... och lite mer bajs och sen tror jag det var en svamp som hon började smaska på (men än lever hon!)... och 2 pinnar mot sluttampen hittade hon. Jag vet inte riktigt hur jag ska utvärdera detta och om jag ska lägga så stor vikt vid det. Vi har ju kommit igång iallafall... och om hon inte löper precist så har jag siktat in en tävling :-D :-D och då finns inget annat att bakdömma.
 Bira då... ja, det är nästan så jag funderar på att hoppa över att para henne ;-). Hon är och förblir stjärnan i mitt liv!! Nu gjorde vi en patrullering med spårupptag. Vi sätter oss, jag kopplar om och viskar "var är busen"... DET är som att vrida på en ON-knapp, på riktigt! Häftigt att se förvandlingen hos en hund som är cool, på väg ut på jobb och så ser du hur öronen växer upp och allt fokus riktas utåt! Underbart!! Vi patrullerade 10-20 meter innan vi korsade spåret och hon plockade det hur fint som helst!! Och inte bakspår!! :-) Sen fipplade jag på en stund medan vi gick, vi gjorde halt och jag selade på. Sen bar det av... alla föremål plockades in, hon gjorde någon paus för att äta skit, men hade stenkoll på spåret och fortsatte spåra när jag sa till henne. När hon tappar spåret så jobbar hon på och jobbar och... hittar det och fortsätter. Riktigt bra!

Sen blev det en snabb sallad till middag innan jag åkte upp på klubben och tränade lydnad. Allis var först ut... man kan kanske säga att hon hade behövt en mil i benen först... ha ha ha... Jag älskar fart! Märktes att allt var nytt, och att få till mer än 1 meter fotgående kändes inte helt lätt... näsa och att spana in de andra var högt upp på priolistan.
Fotgående, ingångar, inkallning, sitt och liggkvar och läggande tränade vi på! Vi lekte också endel och jag är över lag nöjd med henne... allt blev bättre när vi varit där en stund, men vi behöver definitivt träna mer och uthållighet!
  Lizza... energiknippe och hon hade otroligt roligt! Fotgående (som jag ju ska sluta träna ;-) ) var inte speciellt bra, läggande ok, framförgåendet var bra en väg sen tror jag hon tyckte det var jobbigt att gå mot alla icke-kändisar och valpar, intressant! Kryp -både och... det blir sämre när hon blir skruvad. Apportering, ok men inte mer än 9 ;-). Liiiite slarv i gripandet och liiite snett avslut :-).
  Cider hade det väldigt svårt på gräset. Det finns otroligt intressanta dofter!! Och sen med alla andra att titta på... varför titta på matte då som man ju ändå ser varje dag ;-). Jag sa fot, hon vred hälften in och slängde sig ner (liggande)... eh... Ja, vi jobbade med ingångar, fotgående, kontakt och det var rätt varierande resultat :-).
  Bira, som löpte, fick komma ut sist och det var rutan som var prio ett... Och jag får jobba lite med att springa rakt in i rutan och inte in från sidan, å andra sidan så kan man börja på närmare håll än 10 meter när man lär in momentet, ha ha ha... Jag körde med tasstarget (musmatta) i mitten och om jag bara börjar jobba från närmare håll så kommer det bli bra! Vi gjorde också lite fjärrdirrigering som var superfin i rörelsen, men jag fick lägga in extra kommando på något ställe... Platsliggning på långt håll ungerade bra, men att ligga kvar medan jag plockade ihop rutan var svårare, hon hade god lust att jaga rutbanden... tokfia!

Nu skulle man haft sin semester och tränat hund hela kvällarna! Underbart härligt!

Hej hopp!

Inga kommentarer: