lördag 8 november 2014

att planera är dumt!

... eller? Jag misslyckas ju oftast med min planering och det kan vara jobbigt och jag skulle nu behöva göra en planering som fungerade. Jag tänkte ta tag i konststycket att göra en plan för Cider. Mest sätta mig ner och skriva ner olika grunder som jag vill lära henne och sen på något sätt skuva mig själv framåt och utmana så vi utvecklas någonting!

Hon är rätt duktig på sitt och ligg, hon kan bjuda ligg med huvudet i marken och hon kan gå på en filt och lägga sig med huvudet nere. Hon följer mig bakåt och framåt men har ingen förståelse för position, hon kan trampa på en musmatta och dutta med näsan i handen och hon har börjat kliva upp på en upp och nervänd matkopp (för bakdelskontroll) och just det! Hon börjar kunna hålla position i sitt stå och ligg med omvänt lockande! Och sen då?? Vad gör vi nu?? Jo... i morgon åker vi på kurs och förhoppningsvis får vi en STOR knuff framåt :-). Ska också bli kul att se vad det kan vara för andra individer på kursen :-).

Med Lizza har jag, med inspiration av Maria Brandel & Ylles blogg börjat jobba med krypet, inomhus och från steg 1!  Min plan var att träna detta minst 2 ggr i veckan och denna vecka har det blivit noll... :-(. Jag ska nu ge er (och mig) en länk till inläggen om kryp!
Del 1, del 2 och del 3. Tyvärr såg det ut som att det hänt något med filmerna sen jag tittade sist, men det kanske rättas till :-). Det känns som om att OM vi får ett bättre kryp så kan jag vara nöjd med resten av lydnaden och "bara" köra underhåll och må bättre :-). Och så måste vi spåra... MYCKET!! Liza och jag var ut i måndags och spårade. Vi hade ju lämnat 2 snitslade högrespår som vi nu gick ut, och lät snitslarna vara kvar... Angus var toppen!! Han spårade otroligt fint och fick med sig de flesta pinnarna och han har aldrig gått så långt spår någon gång :-). Lizza då... ja hon hittade en pinne... och hon var otroligt virrig och såg ut att ha taktiken att spåra 2-3m och sen springa så snabbt hon kunde i den riktningen... vilket innebar att hon tappade spåret mest hela tiden... Nu hade hon lång liggtid i sitt spår, men det borde väl göra henne mer noga?? Nix pix! Detta var årets bästa spår!! Nu vet jag vad vi ska träna på till nästa säsong :-D :-D!! Hon ska få snitslade spår och se om hon kan bli säkrare på att spåra...

  Bira har heller inte fått göra mycket... vi har också påbörjat inlärning av kryp, inomhus på mattan och se om vi redan kan från början kan få till en bra teknik :-).
  Det är rätt intressant! De är rätt olika att träna och jag stöter på olika problem. Lizza har inga problem med att bli lugn och samlad (JA! Ni läste rätt jag skojjar INTE!!) medan Bira är i en mycket högre aktivitetsnivå... Här måste jag alltså jobba mer med Bira så hon blir mer samlad. När det kommer till rörelse så har Bira bättre rörelse, Lizza tror mera att det är en farttävling... Ja, det ser bakvänt ut, men det är så... Bira hon ligger inte rakt utan tippar nästan direkt över på ena skinkan och det måste vi träna mycket på. Lizza kan göra det om vi bara kör omvänt lockande väldigt länge.


Idag skulle jag varit i Uppsala på en clumberträff, men jag kände mig inte alls pigg igår... åkte ner till Säs för mellanlandning, och vaknade i natt med världens huvudvärk... sov vidare och hoppades det skulle vara borta när jag ett par timmar senare skulle vidare. Det var det inte :-( och jag beslutade mig för att inte åka. Nog tror jag att jag skulle klarat mig ner, men jag skulle hem också och till Östersund i morgon + på måndag-tisdag. Nu tog jag beslutet att åka upp på kurs i morgon, sova över i Östersund och träffa läkaren på måndag (som planerat ;-) ). Sen tror inte jag att jag kommer få min medicin på tisdag eftersom jag är förkyld... skulle jag ändå få det så får jag lösa hemresan då (får inte köra bil efter det). Bra plan va!?

Ska försöka höra av mig lite oftare... och då måste jag ju ta tag i hundträningen ;-) Hej hopp!

ps som ni ser fick hundarna springa av sig i Säs innan vi åkte hem... skönt!! Och Cider spelade fäbodtennis och vet ni, hon vann!! Ha ha ha... och jag kommer få laga det till våren...




Inga kommentarer: