lördag 9 november 2013

Kampanja & tränat!

Ibland, när jag har tid (ha ha ha) så kan jag fundera lite och fundera är ju rätt så bra och det fungerar bra att göra tex när man kör bil... och nu har jag klurat lite på det här med att kampanja när man tränar!

Att kampanja ger ju oftast bra resultat, men samtidigt kan ju inte dålig träning ge bra resultat, å andra sidan är kanske dålig träning bättre än ingen träning alls?? Nu fick ni något att klura på! Och nu skulle jag vilja ha lite kommentarer med tankar kring detta... så ska jag sen se om jag kan utveckla (reda ut) mina tankar!

I vintras kampanjade jag tex sitt och nosdutt i handen med Bira, vi tränade detta hemma i köket minst tre dagar i veckan. Gav det då resultat? Hur hade det kunnat bli bättre? Ja, klart det gav resultat!! Samtidigt skulle jag kanske klurat ut ett sätt att utmana det mer på?? Hmmm... sen tror jag att största missen kom med våren när kampanjen tog slut, då hamnade allt "på hyllan"... Ja, jag ska försöka komma ihåg att utveckla det mera!

Tanken är att lägga upp en plan och kampanja Lizzas platsliggning och verkligen ta tag i det nu så det fungerar kanon till sommaren och vi kan bli uppflyttade i ett nafs (ja, om hon då kan spåra...) :-)

Idag, efter jag själv jagat några timmar, så packade jag in mina fyrbenta vänner i bilen och åkte till skogs. Där började jag med Bira och jaktträning. Här jobbar jag över att få tillbaka kontrollen över galningen och våga ha henne lös! Så, jag satte på henne det rosa reflextäcket, klev av vägen och sen kopplade jag loss och jag vågade koppla loss fast hon var het och jag trodde hon skulle dra... men där fick jag för hon arbetade hur fint som helst med mig och det är så ljuvligt!! Hon hade också hyffsad fart under galoscherna till att börja med! Härligt! Jag la också in en del träning av vändsignal, inkallning och sitt. Jag testade också att kasta kaninbollen en gång när hon höll på med annat och då fick jag inte stopp på henne utan hon sprang dit. Jag jobbade sedan lite med Bira inom kontrollavstånd och fick till bra sitt både när jag slängde bollen och när jag hivade den längs marken. Här skulle jag vilja ha lite hjälp av någon kollega, som kan agera snördragare (med dummy/boll i änden) och utmana ännu mera(helst innan snön kommer), sen, sen är vi redo för de riktiga fåglarna!! ;-)

Sen tog jag de fyrbenta på en promenad längs skogsvägen och Lizza fick springa lös och njuta av lite frihet... Det är så härligt att studera henne!

Nu ska jag nog krypa ner lite och njuta av tystnaden i husvagnen och hoppas att det inte droppar mer på taket, utan att det som landar är mjukt och ljudlöst ( ;-) ). I morgon ska jag jaga en stund och sen träna sök!! Åh vad kul det ska bli!!!

Inga kommentarer: