lördag 4 maj 2013

sök o spår

Oj oj oj vad tiden rasar iväg!! Och inte en cykeltur hinner vi med som det verkar... och jag hade verkligen velat ha flyt i kondisträningen nu, samtidigt känns det nästan försent för vårens tävlingar... fast... som läget är nu får vi kanske satsa på lägreklass i Ånge i början på juni och får man sprutt på saker nu så blir det ju bättre tills dess! Vad jag svamlar...

I torsdags hade jag sökkurs igen och jag tycker det är roligt att se alla ekipagen och jag såg stora skillnader mot förra gången och den utvecklingen är så härlig att se!! Superkul!! Nu la vi till en ny övning och där var det varierande resultat, men det ska det ju också vara. Det ska bli spännande att se hur övningarna ser ut nästa gång vi träffas!! I alla fall kommer vi bygga vidare på dess övningar några gånger till och anpassa dem efter de individer som vi jobbar med. En bra och stabil grund är väl det viktigaste man kan bygga, då brukar inte eventuella fall senare bli så hårda... Jag blev superimponerad av Lizza!! Först gjorde vi invindningsövning och här behöver hon mera då jag upplever det som att hon tycker övningen är lite jobbig (socialt) och jag skulle vilja ha mer tryck (= jag vill stå på näsan!) när hon får vittring. Men, det är väl det vi ska jobba fram :-). Sedan jobbade vi med att de ska springa mellan två personer som är på varsin sida av stigen och passera föraren på ca 1m, men bara springa mellan figgarna, och tillsammans med figgarna jobba sig framåt i rutan och sen springa över stigen till nästa figge (förare=passiv)... Här ska man sen flytta figgarna längre och längre från stigen, beroende på utvecklingen hos hundarna.  Lizza är ju lite reserverad och jag vet att hon har svårt att lämna en belöning som hon vet finns, så jag trodde detta skulle kunna bli svårt för henne (och figgarna), men hon fixade det briljant!! Just denna övning verkar passa henne och borde kunna utveckla hennes sociala (dolda) talanger ;-).

Idag har jag varit i Ljusdal och vi har gjort årets första spårprov! Först kom vi om man vänder resultatlistan upp och ner ;-), men det gör inte så mycket... Vi gick inte vilse i spåret!!! Hon tog mig runt hela spåret på 14min, men jag tycker nog hon kunnat vara ute 10 min till och gett mig tre pinnar till, ha ha... och redan här visste jag ju att vi inte skulle få något uppflytt. Vi behöver full pott! Men, jag valde att fortsätta, för att få lite träning, se vad vi ska förbättra på en vecka och så där... Budföring: Hon sprang till en främmande människa!! Tjuvstart och hon sprang till skytten... MEN hon sprang faktiskt till en främmande människa och hon åt inte upp henne!! :-)... sen var det mesta katastrof... riktigt usel lydnad kändes det som. På linförigheten fick vi 5/5, det blev flera dk, hon tränger, hon biter i kopplet, hon studsar, har dåliga avslut, var i en annan värld... släpper osv... Framförgående 6/7, drar kraftigt, nosar, Platsläggande 8/7,5 dk (bra läggande :-) ), Inkallande 10/10 (bra tempo), Krypande 6/6 lättar, hög bak, skuttar, hunden styr tempo, dåligt avslut (hon kunde inte sitta upp, hur jag än gjorde :-D, :-D), Apportering: 9,5/9 bra gripande, slår lätt i förare/ngt tugg, snett sitt (den domare som såg tugg där behöver glasögon...), , Hopp: 9,5/9,5 ngt snett sitt och platsen avstår jag... ok, det var kanske bara de första momenten som inte var så bra :-)... 386,25p och Godkänt blev resultatet! Om en vecka så där kör vi igen och då ska jag ha hunnit spåra lite mera!! På spårpåsläppet hade vi 10/10 och en domare har givit kommentaren bra sug :-), YES nu börjar det likna något ;-). I morgon blir det kurs och så borde jag hinna med ett spår innan (beror på hur Jennifer mår och vad P-O ska hitta på) och på måndag borde vi hinna med ett spår innan jag ska på träning och show...

Hej hopp i ösregnet! Men idag snöar det inte i alla fall ;-)

Inga kommentarer: