onsdag 22 maj 2013

Bira!!

Oj oj oj vad längesedan det var jag syntes här!! Jag har ju 1000 saker att berätta, men eftersom Bira just nu är den som är BÄST så kommer detta inlägg mest att handla om henne! Lizza får vänta till en annan dag... nu när jag är på resande fot med buss så kanske det blir lite tid över :-D!

Bira efter en lerinpackning ;-)

Först måste jag ju berätta om Bira o badandet! När vi var i stugan under kristiflygar-veckan så hoppade hon i ån vid ett par tillfällen! Första gången var det lite smygande och ner för en kant, där hon förra sommaren inte ens hade tänkt tanken på att hoppa i. Nu gled hon fint ner och jag blev överlycklig!! Bara någon dag senare klev hon i på samma ställe, men nu lite mer beslutsamt och jag blev överlycklig!! Nu var det dock mer vatten i ån och jag hoppas att hon inte blev förskräckt av det! Det var i alla fall härligt att se! De besök vi gjort vid vatten sedan har dock varit mer av det normala slaget... alltså ner med tassarna och sedan varit nöjd där... Tills idag, i en bäck, så stod hon och såg så nöjd ut, det var väldans varmt... så sa jag att hon skulle lägga sig och efter en liten stund så tänkte hon sätta sig... :-) jag jublade och gav henne en godbit! Och i alla fall blev hon lite blöt om rumpan! Jag har köpt en liten babypool och tänkte shejpa in ett skutt ner i den och sen fylla med vatten och klicka för plaskande... vi får se hur det går! Jag klurar också på att shejpa in att gå rakt ut i vattnet (sjön)... det kan väl inte bli sämre??

Närbild...

När vi var i Säs så körde Jennifer och jag ett typ uppletande med henne också. Vi hade kört Lizza och pinnar, men la sedan ut några dummysar till Bira. Det var första gången jag körde att hon skulle leta dummy och inte bara dirigeras ut... jag har ju testat uppletande med henne 1-2 ggr tidigare och hon är en dröm!! Hon vrider igång näsan redan innan jag skickar ut henne, plockar på några sekunder in de 4 dummysar som finns där ute och Jennifer lägger glatt ut dem igen. På den andra som jag nu la ut så la hon sig på vägen in, så där som hon kan göra när hon börjar bli trött... det hade jag glömt att hon gör och jag hade också glömt mitt beslut att inte köra för många på raken :-). Nu löste jag det så att på de andra 2 som var kvar så blåste jag inkallning när hon grep och då slapp jag belöna en kedja som jag inte vill ha.

Bira och jag har ju också varit inryckta 4 dagar... och jag hade väl inte så stora förhoppningar eftersom det var längesedan vi tränat på detta! Dag ett bestod av transport till Östersund, inmönstring av hundar, inkvartering, info, träff m hundinstruktör och jobba med funktionslydnad och... hockey :-D. En fin storbildstv hade de satt upp i en hangar (gamla flygflotiljen på Frösön) och vi var några som var där och tittade...

Funktionslydnaden, där tittade vi på linförighet (men utan precision), läggande under gång och platsliggning. Bira var inte på sitt lydigaste humör, men kunde i alla fall ligg och hon kunde ligga kvar... Efter en stund så släppte även linförigheten. Vi tittade också på lite övningar som man kan göra för att öka figurantintresset och det var de övningar som de mest körde på sina hundar och det lät vettigt.
  Dag två var vår grupp kvar med instruktören och jobbade vidare med dessa saker + att en del fick börja med liggmarkering av föremål (alla fick instruktioner). Jag är rätt nöjd med dagen, men vi skulle alla få pröva på liggmarkering (några på fm o några på em) och det blev inte så, dessutom så skulle alla köra figurantintresse och här kändes det som att vi bara hann börja med Bira. Efter lunch blev det lite mer, men jag ville ha ännu mer... speciellt eftersom jag känner och påtalade att det är ett problem... Kanske skulle man tittat på två hundar, en med för hög motivation på figge och en med för lite?? Kanske det hade gett mer?? Vi fick också göra en patrullstart med ljud (de tränade bara ljud) och den tog Bira otroligt fint, men när hon bara fick en leksak så blev hon lite besviken :-), tur att figgen fann sig och hivade fram en godbit! Dessa övningar varvades med samma övningar som dagen innan!
  Efter vi ätit middag så samlades vi och körde ett varsitt hårt spår... Här brukar ju Bira glänsa, men hon var inte riktigt på rätt humör, eller så blev hon störd av alla runtomkring (men det känns inte som hon). Nu kom vi från start till mål, så jag ska inte klaga :-). Sen gav vi upp och åkte "hem" till sängen, eller snarare försökte vi hitta vår pluton som vi skulle vara med dagen efter... Dagen slutade runt 19 tiden, pga av värmen (vi skulle hålla på till 21 eller liknande men det var varmt, väldigt varmt...).

Ser ni glädjen?? :-)

På lördagen var vi i fält och hade tre övningar. Nr ett, vi skulle inta en byggnad och på vägen dit gick Bira först i ledet för att upptäcka ev fiender på vägen dit. Först markerade hon ett ljud eller liknande som märktes upp och så fortsatte vi och jag fick en super-vindmarkering!! Precis när jag skulle fråga om hon kunde känna av förrådet som skulle intas såg jag en grönklädd komma springande mot oss. I detta läge ska jag som hundförare dra mig bakom gruppen (ca 25m i fredstid) och låta övriga ta strid... Jag kan tänka mig att det befäl som kom springande genom skogen fick en chock när gruppen som han hade tänkt haka på står redo att möta honom... Vår instruktör var inte så glad... ha ha... det befälet hade aldrig tränat med hund och visste inte att man inte kan springa genom skogen för att följa efter, då blir man upptäckt! Jag tyckte det var bra, för jag fick en fin känsla för min hund och om någon i plutonen funderat över hundens användningsområde så tror jag det blev ganska klart där! Bästa Bira!! Dessutom gjorde hon fler markeringar under den övningen...
  Nästa övning så skulle vi träna på att i strid ta oss framåt mot fienden. Jag patrullerade, Bira fick (en påhittad) markering och vi skulle dra oss tillbaka medan våra gubbar tog strid. Den här övningen var supernyttig och vi fick verkligen träna på hur vi ska göra! Den reaktionen Bira hade på allt skjutande var att hon bara skulle dit... inte så bra kanske och svårt att jobba på hemma :-). Sista övningen så lämnade jag och Lena hundarna hos några av våra skadade och deltog i striden :-), också intressant!
  Övning tre... efter middagen och hockey på radio i en telefon :-), här hade vi två stationer, en där vi skulle skjuta pistol och ha hunden liggande vid vår sida (slutmål). Mycket intressant! Vi började med att lämna hunden liggande och instruktören hade kopplet, sen vid sidan med instruktören och slutligen gick bara jag o Bira fram och hon satt vid min sida medan jag sköt. Jag förklarade innan att hon inte kommer lägga sig, eller sätta sig upp, men att det för min del inte spelar någon roll i detta läge. Ligg får vi träna på sedan! Och hon var super... nu såg jag inte henne, men hon hade suttit lugnt och stabilt medan jag sköt! Den andra övningen var ungefär som den mitt på dagen, patrull, fiende och jag backar undan medan de krigar. Här skulle vi dessutom dra oss tillbaka på ett effektivt sätt.
  Sen var vi ganska slut och Lena o jag var glada att vi fick åka innan bussen gick hem :-). Somnade rätt gott sen!
  Sista dagen var det utmönstring, vapenvård, utvärdering och sen behövde vi hundförare inte följa med på den skjutuppvisning som var utan vi fick åka hem...

Oj då... 

I måndags fick Bira följa ut lite på klubben och träna lite... ligg och "här", annars har det inte blivit något annat än promenader!

Och på en promenad till grannarnas stuga o sjö... där hon doppade tassarna, men jag fick se en blå kärrhök! Det ni ;-)... Lizza kommer i morgon! Sov sött!!



Inga kommentarer: