fredag 22 februari 2013

En vecka...

har gått sen sist jag bloggade och eftersom detta är en del av min träningsdagbok hade jag verkligen behövt bloggat tidigare, men just nu känns det som att det är en himla massa saker som behövs och att jag kan lägga mig ner och vila en stund känns ändå viktigare än att skriva här, frågan är bara hur jag då ska kunna få någon bra rutin och kunna hålla koll på vad jag gör/tränar och glömmer bort att träna... Nu gör jag i alla fall ett försök att sammanfatta lite träning, fast jag jobbar. Jag tycker det är jobbigt att blogga här på jobbet eftersom man blir avbruten hela tiden och de gånger jag kommer igång och bloggar så brukra det också börja ringa mera...

I fredags efter jag bloggat så tog jag med mig de små flickorna ut på en rastrunda... och vad händer!? Jo, precis bakom vårt växthus finns en liten gran och under den hade en tjädertupp (eller någon annan stor hönsfågel ) suttit och bajsat en ENORM hög... Bira blev helt galen, Lizza något mindre... jag var slut innan jag gick ut och höll på att bryta ihop innan jag kom därifrån... Eftersom jag var tvungen att blåhålla dem så kunde jag ju inte fiska upp mobilen och ringa efter Johan heller... vilket jag dock gjorde när jag väl kom bort från granen "snälla Johan du måste ta med dig en påse köttbullar och hjälpa mig ner från hygget" och snäll som han är kom han med en påse köttbullar och tog med sig Bira förbi paradiset :-). Lite roligt när jag strax innan skrev att ni skulle se upp för tjädrarna... hi hi... fast det har egentligen en annan rolig historia bakom sig!

I lördags tog Jennifer o jag skidor på fötterna och skidade så där en 7km... ha ha... Jennifer fuskar för hon får åka efter Siri och jag åker med lata Lizza framför :-). En gång sprang hon... en bil åkte förbi på vägen, där den går ganska nära vägen och Lizza är ju vallhund... och just då var jag urless på henne så jag sa "ta bilen", som hon ju inte har en aning om vad det betyder, men sprang efter bilen gjorde hon (fast i skoterspåret). Riktigt roligt hade jag där en stund :-).

Om det var lördag eller söndag vet jag inte... men Bira och jag gick ut och tränade lite apportering vid och förbi stället där tjädern hade suttit :-). Man måste ju utnyttja störningarna när man får dem serverade så där!! Bira var superduktig och det enda som var svårt var när jag tog fram bajs och la det på stigen, men hon fixade det också och då belönade jag med att hon fick äta bajset :-). Men så roligt hon tycker apportering är!! Hon brinner verkligen för det och du ser på hela henne att det är livet!! Hmm... det var nog söndag!

För, jag tog nämligen ut Lizza också och körde lite utomhusträning med henne också! Ligga med hakan i backen, även med matte på lite längre avstånd, att kunna stå stilla och göra en liten studds när jag säger stå. Jag tycker hon är riktigt duktig på att stå stilla, det blir när vi tränat en liten stund som hon blir för taggad och då existerar inte ordet stå stilla i hennes lilla söta hjärna :-). Lite linförighet och lite stå stilla (igen ;-) ) bort från mig och börja gå sakta. Vi ökade också avståndet lite försiktigt mellan mig o henne och det gick riktigt bra! Och det var helt underbart att få vara ute och träna!!!

På måndagen sen så började jag med att ta med Bira på en promenad, där vi med lina tränar på att gå lös och lyssna på matte vad som än finns i näsan :-). Och hon är otroligt rolig att jobba med!! Idag var hon otroligt pigg och glad och allt gjorde hon i en väldig fart, och precis när vi kommit upp på vägen (ca 300m från vårt hus) så flög det upp en tjädertupp, ha ha ha... och man kan ju inte säga att hon blev lugnare då direkt... ha ha ha... När den flög upp hade jag precis satt henne och vet ni... HON SATT KVAR!! Sen ska jag ärligt säga att hon inte satt hårt och hon var sprickfärdig :-). När vi sedan skulle röra oss vidare, så hade ju givetvis tuppen flugit åt det hållet och då hade hon liiite (läs otroligt enormt) svårt att gå med mig och vänta på mig, men jag lyckades jobba med henne så jag behövde inte använda linan. Känns riktigt bra!! En gång på våra 5km använde jag linan, då tror jag inte ens det var något riktigt gott som drog, utan hon bara fastnade i ett gammalt spår och glömde vrida på öronen. När hon vaknade så hade hon inga problem att byta rikting... 

Lite senare tog Jennifer o jag en varsin rotta igen och gav oss ut på en skidtur igen. Pga av att klockan var mycket så tog vi en mindre tur, 4-5km blev det! Och jag är ganska mallig, för jag har inte gjort en enda vurpa än... det kan ju dock bero på att Lizza inte springer speciellt mycket... ha ha ha... nu blev det några hundra meter, kanske så mycket som 2... på slutet, där hon faktiskt rörde lite grann på benen och tänk så roligt det blir att åka skidor med hund helt plötsligt!!

På måndag kväll sen så laddade jag till klubben och visste innan att jag inte skulle bli ensam!! Underbart roligt!! Anette, Felicia, Agneta och Irene gjorde mig sällskap och Lizza såg helt chockad ut när det dök upp en massa andra hundar!! På hennes klubb!! Irene sa att hon såg ut som en rumpnisse... ha ha ha... Det tog dock inte lång tid så hade hon glömt att det var en massa andra där och bjöd bla på ligga med hakan i marken! Härliga hund!! Fast de lekte bakom henne, fast de gick rätt nära... :-). Att stå och börja gå sakta rakt fram fungerade också bra, fast det även nu var rörelser både framför och på sidan om henne!! Linförigheten kändes riktigt bra beträffande poss. Och stilla och hoppstå var på den nivån vi är just nu. Alltså, det går bra först, sen skruvar hon upp mer och mer och hoppar mer och mer okontrollerat, he he... men vi jobbar på det och blandar också in hör vad jag säger, genom ligg och sitt. Springa runt ryggsäck gick ruggit bra och jag kunde snabbt öka avståndet så långt jag nu vågade med tanke på att det var fler där. Och hon fick också en budföring till Agneta. Nu var den lite fusk för hon visste att Agneta hade bollen, men vi börjar där :-).

Bira fick också komma ut... mest lite här, sitt stadigt och så fick hon springa runt stolen. Jag lekte också lite med henne, nära hundar och människor! Nyttigt för henne, men hon lekte superbra och kampade som det lilla söta monster hon är!

Hej hopp!

Inga kommentarer: