torsdag 4 februari 2010

funderingar

Ja, jag ska väl börja med att berätta att filmen på Bira när hon apporterade filmades av Jennifer och det filmades med min vanliga kamera... dock gjorde detta filmande att jag blev otroligt sugen på en filmkamera -digital... åååå... tänk vad mycket man skulle kunna filma och hur man skulle kunna analysera sin egen lydnadsträning!! Sååå häftigt!! Och jag som tränar ganska mycket själv tror dessutom att saker och ting skulle kunna förbättras ganska mycket!

Så ska jag också berätta att Bira sitter själv kvar medan jag slänger apporten. Om hon sitter för att jag säger stanna eller för att man ska sitta och vänta vet jag inte... första gångerna fick jag dock säga "apport jah" för att få iväg henne =). Har man problem med kvarsittandet tror jag att Memea Mohlins tips som hon har i "från uppmärksam valp till tjänstvillig hund" är bra... kanske står de i retrivern som apportör också (lite förvirrad!) och jag tror att valpövningarna där går bra att göra med större hundar också, bara man har tålamod =).
Jag har nu varit ute i två dagar och kört apportering och... he he... vi behöver träna mera! Hon är duktig ändå!! För vi har inte tränat mycket på det är!! Ute så sitter hon snällt kvar och väntar... sen så åååker hon kana på apporten, tar den och sedan... hmmm... så springer hon ett eller två glädje/ärevarv runt gården innan hon kommer... Men, hon kommer dock ALLTID!! Det tar bara olika lång tid... ;-). Hon tycker också att det här är bland det roligaste som finns!! Igår när vi var ut så satte jag en lina på henne för att skapa en vana att komma direkt och efter fyra gånger med LITE hjälp i linan så kom hon av sig själv. Kanonbra!! Jag skulle verkligen behöva gå en kurs i det här... Jag vet inte hur mycket det syntes på filmen, men hon sätter sig framför med apporten och det fungerar bra och då får det vara så! Men, hon sätter sig lite för tidigt och man får sträcka sig efter apporten. Lite till att jobba med! Men, hon är ju otroligt rolig att jobba med!!!

Annars så har jag gått på de vanliga prommenaderna... en dag var otroligt ljuvlig!! -10 och en härlig sol från klarblå himmel!! Bättre kan det banne mig inte bli!! Och då gick Bira och jag själva och vi gick och vi gick och... vi hade kunnat gå hur långt som helst!! Kanon fint!! Den dagen tog jag också skidor bakom de två stora... Dock på andåsvägen, som någon glömt ploga... ha ha... ni ska ju veta att jag inte är någon skidåkare och att vissa små problem uppstod... men jag höll mig i alla fall på benen! Men, ska jag åka mer skidor så får det nog bli i skogen, på ett skoterspår... sen måste jag fixa nya bindningar till mina skidor!! Den som haft de före mig hade något mindre fötter och när jag spänner fast mig får jag ont och sen-drag... urk, sen kan jag inte böja upp hälen för det är för trångt... Inget vidare! Någon som ska någonstans på resa som kan shoppa??


Lizza och jag funderar på en runda i Sveg idag! Se om någon törs gå ut i snöfallet... Ja, Bira ska ju också med och få sig en runda... Annars har Lizza och jag gått på lite upptäcksfärder, både ut på byn, längs stora vägen och upp i skogen. Men, att gå ospårat är lite för tungt just nu, även om vi har lite snö mot vad vi brukar ha...

Vi tränar också en del inomhus (ute blir det mest kom och Lizza), just nu mer focus, jag vill ha en lååång kontakt med mig (ögonen), även om jag har godis i handen... Och sen konsten att ställa sig upp från sittande. Jag vill ju ha det utan ett endaste steg framåt och då vet jag inte riktigt om jag kan shejpa fram det, eller om jag ska fortsätta hjälpa henne. Hon känns så otroligt beroende av hjälpen och kan jag verkligen få bort den sen?? Vi tränar också en del på utställnings-stå och det kan kanske också fungera... Hon har i alla fall tålamod att stå en stund! Sen är det svårt att träna och flytta ben när man står på en halkig korkmatta. Men, att hon står korrekt känns inte som det viktiga nu utan mer att jag får flytta hennes tassar och att hon kan bli kvar i den ställningen jag ställt henne i!

Sen har jag en fundering... det här med vänster om halt (vändningar på stället)... men vill ju att hunden ska flytta in rumpan bara, inte ta om hela ingången. Men, hur gör man?? Jag har ju påbörjat ett försök, men det känns inte riktigt som jag kommer någonstans, kanske för att den hund som fattat grejen inte är min hund och inte är den jag borde träna?? he he... ska kanske jaga på Johan lite med det, samtidigt så kändes det som andra saker där var viktigare! Men, om jag ger mig den på att Lizza under denna och nästa vecka ska komma på att hon ska upp på en burk och snurra med baken... det borde ju då inte vara svårt att flytta in sig själv till burken och börja snurra och få med henne och sedan banat bort burken?? Hur har ni gjort??

Med Tanija så kom det av sig själv... hon bara gjorde, men ni vet ju hur hon är... ha ha... Siri, där tog det i alla fall väldigt lång tid innan hon började flytta in baken och jag är inte helt säker på att hon gör det alla gånger nu heller.

Anledningen till dessa funderingar är dels de som stod i senaste brukshunden (som verkligen gjort sig ett upplyft tycker jag!!) om en förare (Ann-Sofie Lindgren, toppentips) som först lärde hunden komma in i fotpossion från alla de möjliga håll, sen att sitta och hålla kontakt med föraren, ok, så långt är jag med... men, sen kör hon vändningar på stället och jag tror på idén! Men, jag kan bara inte förstå hur man får med hunden på vänster halt... det borde ju kunna gå lättare om man först lär hunden fot och att kunna hålla possionen och förstå det och sedan få en bra vänster halt... men direkt lixom... hmmmm... Nu vill jag ju veta vad ni tror tycker och tänker!! Älskar kommentarer på bloggen ;-) Och man får faktiskt kommentera även om man inte känner mig... jag älskar tips =)

Sen, innan jag ger upp... till höger bland mina länkar.... där läste jag något bra om shejping, under klickerklok och alla som tycker att hunden är korkad (ha ha ha), för vek, eller blir för stressad av denna träningsform... läs och fundera... Alla sätt äro bra utom de dåliga! Och var och en väljer själv metod... bara det passar en själv, men det värsta jag vet är när någon klankar ner på andras metoder och idiotförklarar dem... det finns ju ändå en anledning till att någon använder dem, eller hur!??
Avslutar med en bild från mitt köksfönster... synd att inte färgerna återspeglas på riktigt! De är ju så mycket färgstarkare!! Men, ganska fint ändå skulle jag vilja säga... ;-)

(ps. läser just nu Från valp till vuxen hund av Åsa Ahlbom del 2, den är helt Ok... Fast för mitt mål är nog de tidigare omtalade listorna de som passar bäst och jag ska nog ta och plocka fram dem igen ;-), kanske ändrar jag mig när jag kommit en bit i boken =) )




Inga kommentarer: