måndag 1 februari 2010

Bira apporterar

Nu har jag lyckats klämma in en video igen, hoppas jag... Jag tränade lite apportering med Bira idag... tjuvtränade... Det är en hel evighet sen vi körde apportering och ni ser vad duktig hon är!! Och dels med tanke på hur länge sen det är och sedan också hur lite tid vi faktiskt lagt på det här och att vi är nybörjare... Men, roligt är det!! kan säga att jag blev MYCKET inspirerad efter att ha läst Memea Mohlins "Retrivern som apportör", vilken jag varmt rekommenderar både retriver ägare och spaniel ägare. En hel del bra övningar som vi ska börja med bara vädret tillåter... och ja, vi måste kanske införskaffa boken också =)... Bibliotek är annars mycket bra!

Ja! Sen måste jag ju säga att jag tycker det är super-roligt att det finns syskon som läser vad vi hittar på, både vita & svarta!! Men... jag vill ju läsa vad ni hittar på också ;-). Inga bloggar?? =)

Jag återvänder till böckernas värld! Om ni missat det så är jag bok-fantast... Sen är det ju lite som Sussa sa... man läser, minns en kort stund, sen kan man läsa om boken och få en ny aha upplevelse... på gott & ont. Jag tror det lätt blir så i alla fall när man är bok-slukare! Jag tänker i alla fall ge reklam för en oslagbar bok!! "Skjut inte hunden" heter den och författare är... Karen Pryor, suuuper & inte bara för hundtränare! Tycker nog att alla föräldrar, djurägare, dagispersonal, skol"fröknar", chefer... osv borde läsa den! Rolig dessutom...

Tänker dessutom rekommendera "Friskvård för hund", författare minns jag inte och det är en rätt ny bok... den var kanonbra!! Många bra tips & tankar och övningar, till och med för små bebisar som Lizza... Och när jag ändå är inne på spåret... Massage & stretching-låt tassarna vila... fortfarande till salu!!

Annars läser jag valpböcker just nu! Jag vet nämligen inte hur man gör med sin valp!! Vad tränar man?? Hur gör man?? Ha ha... jag vet Sussa... men det är faktiskt så!! Någon som har något lästips??

Förra veckans mål med Lizza var ju att jobba med focus och att hon skulle dutta med nosen i handen och det gick bra! Jag tog till och med fram en pinne (ridpiska) som vi påbörjade duttning på... rätt roligt men lite svårare eftersom hon gärna biter på den! Denna veckan jobbar vi vidare med focus, vill ju ha den suuuper lång och så småningom jobba den så den fungerar i rörelse också... Ja, sen ska vi jobba mer med sitt och stå, vill ha ett bättre sitt... och vi ska ju på utställning i mars... =S.

Ska också göra mig en liten plan på hur jag ska köra igång Tanija, fast med kylan som är nu känns det lite oinspirerande... men det kommer väl! Kändes omotiverat att köra inne... men kanske vittringsapportering för klass tre??... Hmmmm...

Har glömt att jag hittat en utbildning som jag vill gå!!! 25 000 + moms... någon som vill sponsra?? Kanske kan man få ett jobb sen också... hmmm... Undra varför man inte är rik!? Man blev i alla fall diplomerar fysioterapeft... kan det heta så?? På hund då givetvis... vilken dröm...

Nu ska jag kolla på vädret! Hej hopp!!

2 kommentarer:

Britt-Marie Olsson sa...

Hej Marie,

Va' duktig Bira är på att apportera, satt hon kvar när du kastade eller höll du henne ?
Hälsningar Britt-Marie

Sussa sa...

HEJ!
Duktig tjej! Bira alltså! ;-) ja du också! alltid duktig, du grejar så mkt så jag blir.... ja du vet! Har en liten grej till dig i min blogg!
kram på er!!

ps.valpboken som va dålig, va hette den? hehe