torsdag 14 januari 2010

mycket eller inget??



Jaha... så var det dax igen! Alltså... det händer ju inte så mycket... och ändå tycker jag att jag har något i ett och faktiskt inte hinner skriva... Konstigt det här!!

Jag börjar med mitt stora misstag... VILL NÅGON KÖPA boken HUNDMASSAGE & STRETCHING låt tassarna vila av Anna Holmgren & Marie Söderström Lundberg??? 165:- "oöppnad"... jag har nämligen två...

I Söndags så var jag och pappa på lite toppjakt, underbart ljuvligt väder och på de högre höjderna där vi befann oss var det inte speciellt kallt och dessutom fullt solsken... Då jag visste att det var mildare fick även hundarna följa så de skulle kunna få springa av sig efter vi jagat klart... Jag älskar verkligen skogen och speciellt lite så här udda platser där man vet att sannolikheten att möta någon är minimal... Underbart!! Jakten!?? Inte ett liv... lite trist! Jag såg dock 2 ripor på vägen hem och en fågel av okänd art, det var ju lite mörkt... Ja och inte ens träningsvärken var speciellt hård på måndagen, vilket jag väntat mig eftersom jag hade suveränt(!!!!) glid på mina skidor, både framåt och bakåt... slet som ett djur ska ni veta... Sååå... man kanske inte är så dåligt tränad ändå ;-) =D =D I alla fall... TACK PAPPA!!

Jag har denna vecka "kom" och "Lizza" vecka. Jag tycker dock det är liiite svårt att träna just det eftersom hon oftast är nära mig ändå när vi är i tränartagen, så jag har också lagt till att jag klickar för spontana stå framför mig =) Kom på att det snart blir utställningssäsong ;-). Jag tycker det är en tacksam dam att träna!! Vi har också tränat på att leka och haft någon dag med bara ca -15 och då kunnat vara ute och leka lite. Kört lite byten och insett att även om hon tycker det är hennes saker så är det ganska kul att leka med matte också och det känns toppenbra!!
Fot jobbar vi givetvis med och jag tycker att hon är jätteduktig!! Nu ställer jag ju inga krav på henne utan tycker det är toppen om hon går bredvid mig och kollar upp och det gör hon i flera steg och då är jag nöjd! Vi har inget ord för det än och styr jag inte upp så går hon mest bara runt mig eller försöker med ett ligg =D, men just att jag får med henne på ett positivt sätt känns kalasbra!!
Sen har jag lite oflyt också... hon är superpigg nu under morgontimmarna och det är oftast då som jag får mest gjort och då blir det krasch och inget blir gjort... inget jobbande och inget bloggande och så känner jag mig stressad och...mmmm... men, jag ska nu komma på ett system när barnen och sambon är på skola och jobb och jag kan göra som det passar mig!!

Om november var trist och grått så är väl januari solig och kall... ja, rätt ovanligt extrema båda två... I förrgår satt jag på nålar och väntade på att det faktiskt skulle bli varmare än -15 och alltså läge för en sparktur och det blev det!! Ljuvligt!! Annars försöker jag gå, en dag i -27, inte så kallt som jag trodde men vem har någon nytta av det?? Man får ut lite instängd energi, men... Men är det varmare än -25 så provar jag ta mig ut! Vi får se hur det blir idag... har som sagt en del jobb att plocka igen och ska idag in på Sveg också...

Kan ju också säga att jag till och från varit lite orolig för Bira... tycker hon har varit ovanligt trött, misstänkte nästan kennelhosta ett tag (och det kan det väl ha varit) och jaaa... hon är inte sig själv! Så, Tanija har börjat löpa, lite senare än väntat (=bra!) och då började jag ännu mer ana ugglor i mossen... Bira är väldigt intresserad av Tanijas rumpa, hon har plötsligt börja lukta på andra hundars kiss när vi är ute, hon är MYCKET mer dominant mot Lizza och hon är tröttare... Kan det vara ett löp på gång där också?? jag vet... kanske tidigt, men de dras ju igång av varandra... både bra och dåligt! Löper hon nu så kan vi styra in röntgen (som jag hade tänkt beställa tid för så snart som möjligt) mellan två löp, annars blir det ju mest en chansning... Bira är ju faktiskt ett år om bara någon vecka!!

Idag ska jag hämta ut kurslitteratur till en av kurserna som jag anmält mig till nu i vår... så spännande!!! Och det ska bli så rackarns skoj och intressant!! Ja och igår så hade posten pressat ner ett stooort kuvert i min postlåda, det var från uppfödareutbildningen som jag anmält mig till i rottweilerklubbens regi. Det ska bli jättespännande!! Jag har ju (2003-2006) gått 4a av delarna i SKKs uppfödarutbildning... ska försöka komma iväg på de andra också... och redan för 5 år sedan läste jag genetik på högskolan för mitt intresse för arv... ja ja... i rottisklubbens utbildning ingick litteratur i priset (500:-) och jag väntade mig lite kopior och leta själv på nätet... gissa om jag fick en chock när jag öppnade kuvertet och där fanns uppfödarboken!! (SKK), div tryckta broschyrer om MH, försvarsmakthund, SBK, policy för SBK, att ha hund för invandrare, hunden och lagen, djurskydd, grundregler, agility, räddningshund, stadshunden, rasbeskrivning och regelböcker (lydnad, bruks, utställning & championat, bruksavelspris och bruksuppfödarpris) (+ en massa kopior då...)! Häftigt va!!? Tycker att det här också ska bli superspännande!! (Någon som vill köpa ett ex av bruksregler & lydnadsregler?? )

Ja och eftersom jag är en person som måste oroa mig en del så måste jag ju också berätta att jag förutom Bira också är orolig för att Lizza håller på att få en ljus nos!! Det känns inget vidare ska ni veta... men så försöker jag intala mig att det är något som händer för att hon just nu byter tänder och sedan efter ett samtal med Sussa, om att hon kanske kommit för nära kaminen så känns allt så mycket bättre! Tack!!

Idag på morgonen så har jag försökt mäta höjden på de två små lortarna vi har... det finns ju ingen höjd angiven för clumbern, bara vikt (ca 30kg för tik... hmmm... tror de håller på att ändra den till max 29,5 nu, tur för 23kg tunga bus kanske ;-) ), men i RAS som klubben gjort har de mätt några tikar och ser man till det så är hon av medelhöjd (46cm) och sedan betydligt lättare än snittet (var nästan 27kg...) nu är hon ju ung, men i alla fall... OCH lilla Lizza då... hon var... 46cm hög, ha ha... Hur jag gjorde?? Jo... jag tog en tumstock, satte en blompinne på tvären, som jag dock bara höll fast med handen... och jag var ju ensam och de var lite busiga...hi hi... så säkra är väl inte direkt måtten.... he he...

Nu ska jag få lite jobb gjort! Allt från mig, ha det gott & kram på er alla!!

Inga kommentarer: