tisdag 29 december 2009

väder!

Japp! Nu var vädret på tapeten igen... men, jag tänker faktiskt inte klaga!! Idag har de uttalat sig om att Sveg hade kallast i Sverige (-34)... till Johans kompis så sa jag då att det var tur att han sov här och inte var hemma (han bor i Sveg)... ha ha, vi har ju bara haft 30... Du mamma?? Häddal brukar ju för det mesta slå Sveg i kallast...
Anledningen till att jag inte tänker klaga är för att jag nu ser tillbaka på november och det riktiga SKIT-vädret som vi hade då!! Nu behöver man ju faktiskt inte gå ut... ha ha... utan man kan sitta inne och se den strålande solen lysa och ge ett alldeles fantastiskt intryck i naturen och innifrån kan man ju heller inte se att den inte värmer... eller hur!? Och jag har faktiskt hellre -25-30 än +2 och regn och slask och grus... Så det så!

Fast hundarna håller inte riktigt med... Tanija och Siri fixar inte riktigt det här med att vara i stillhet en längre tid och de går då varandra på nerverna och trissas upp de stunder vi är ute och blir osams (nej, det är inte bara jag som tröttnar på Siri och hennes energi...), det är väl det som är rottisar =) och käre bror... jag skulle därför aldrig låta det bli konkurrens vid maten... var och en har sitt... annars ska man nog nöja sig med en rottis, i alla fall av samma kön...

Ja, och jag är på G! Nu ska här planeras... Lizza-Liten har ju 1000 saker som hon ska lära sig och jag ska säga att hon är mycket läraktig och intresserad! Nu gäller det bara att få fart på matten... Jag funderar också på de stora hundarna... Ska jag lösa Siri-matte problemet innan jag sätter igång och tränar henne lite, eller ska jag köra lite saker ändå? Hjärnan måste ju få jobba där med... och båda sakerna kräver nog sitt. Hur löser jag konflikten Siri-matte??

Och det finns ju en hel del att putsa på inomhus nu i vinterkylan... apportering, att hålla och bära och ingångar fungerar på små ytor och då finns läge att jobba bort tugg och har man en som helst vill dra med apporten är det nog smart att börja inne tror jag... det är lättare att stoppa och planera så det blir lyckat då... Alltså också Tanijas vittringsapportering... bort med tugget... Jag tycker det blev bättre av inomhusträningen vi gjorde förra vintern, sen behöver det jobbas mer! Och mest troligt tränas effektivt ute också när man sen kan vara ute... =) Det som jag inte såg någon skillnad i var intresset för pinnar i spåret... antingen gör jag fel, eller så fungerar det inte för mig! Man måste kanske ha ett annat upplägg... för de säger ju att man ska börja med "pinn-intresse" inne innan man lägger dem i spåret... ja ja... berätta gärna hur ni gör!

Fot poss och vändningar fungerar bra inne... bakdelskontroll och varför inte stegförflyttningar?? Jag ska se om jag och Tanija kan jobba mer på kontakt, men lite känns det som vi kommit så långt att vi behöver mer plats och därför behöver vara ute... men -30 ska det väl inte vara varje dag heller... =). Det gäller ju att komma ihåg att öka svårighetsgraden också och dra ut på belöningarna...

Kryp inne på korkmattan körde vi förra vintern, fast de säger att hundar inte kan krypa på halt underlag (tack Jennifer för att du visade mig att det gick!!)... och detta gav resultat!! Jag jobbade då mest på låg possition och att krypa i mattes fart... och för oss var det toppen!!, Fjärrdirrigering fungerar också...

Sen kan man ju alltid leka, mysa och köra en del cirkustrick... Fler tips?? Gärna tävlingsinriktade... =)

Det var en dag här... -25 på kvällsprommisen... och då blev det en del fot med Bira och hon är inte svårjobbad den hunden!! Lite förvirrad blev hon när hon fick byta från matte-visar till husse-försöker, men lite jobbande från husse och hon går riktigt snyggt!! Och då, när man bara gör en minuts paus i prommenaden så fungerar det ju fast det är kallt! Även Tanija ställde glatt upp! Härligt med glada hundar!! Och om jag inte missminner mig så är det de korta stunderna som i längden ger mest... ;-)

Vet ni vad jag är kurs-sugen!?? Jag hittar tusen kurser som jag bara vill och måste gå!! Synd att de kostar också... behöver vinna någon miljon nu... Köper ju inte just lotter... men, går det inte ändå??

Så var det den där kartan till GPSn också... den kostar ju också... SKIT!! Jag vill ju ut nu och leka!! Ska be P-O undersöka det här jag har lite mera nu bara ;-)

OCH återigen... Ulrika & Milou... ni finns i mina tankar!! Och jag bara tänker på hur otroligt jobbigt det måste vara att han inte är frisk och saker måste göras om och han får inte vara hos dig och... ja, ni vet...

Ha det gott i vinterkylan!!

Inga kommentarer: