onsdag 3 juli 2019

spååår....

I söndags tog jag mig i kragen och tog mig tid att åka ut i skogen!
Eftersom jag hade på känn att Liza behövde samma sak som jag så slog jag henne en pling och trots att hon lät väldans tveksam så fick jag med henne ut. TACK!!!!!!!!! Det var precis vad jag behövde!! precis exakt vad som behövdes för att jag skulle börja lita på min superstjärna igen!! Hon vet ju, hon kan ju och det borde jag väl veta!!
 Allis spårade riktigt bra och med ett bra tempo. Jag skickade ut Liza och sa att hon fick bestämma antalet pinnar och att jag ville ha ca 500 meter långt, men om det blir 700 meter så gör det inget. Då jag skickade Liza i en helt okänd mark så blev spåret 800 meter och det var helt ok :-). Antalet föremål var 7 + slut och då var det en naturpinne. Allis hade med sig alla pinnar in och visade även var Liza hittat naturpinnen ;-). På ett ställe stannade hon, kom upp till mig och liksom funderade... jag hade is i magen och lät henne bara vara och efter bara några sekunder fortsatte hon av sig själv. Jag antar att hon var ganska trött :-). Spåret fick ligga ganska precis en timme.


Cider fick ett spår som var ca 200 meter och jag la ut det själv. En vinkel, inga föremål i spåret och en leksak i slutet. Och vad kan man säga... hon ringade i vinkeln. Tempot var med Cider-mått ohyggligt snabbt!! Alltså, man fick gå på för att hinna med... Det är kanske inte så dumt att spåra rävar och leta döda hönor någon gång då och då. Superkul!! Nu ska jag försöka få till något blodspår också och sen se om vi kan få starta på prov någonstans ;-), och ja, lite mer och längre människospår ska det också bli!
Lizza-liten... 300 meter, 4 föremål... Alltså, jag hade velat starta Lizza i lägreklass igen! Jag upplever att hon landat lite och kunde jag bara få till spåret så ska ju ett uppflytt inte vara omöjligt, det borde inte ens vara svårt... men det var ju det här med spåret... Nu var det inte särskilt bra. 3 av 4 pinnar med in och ganska ofokuserad spårning tycker jag. Jag upplevde att hon gick ganska långt på sidan av spåret. Jag ska försöka få lite regelbundenhet i detta och se var vi landar. Hösten och en ny säsong med tävlingar är snart här!


I måndags på träningen på klubben så började jag med Lizza. Jag körde igenom lite startklass moment. Det känns som att det som inte fungerar är sättande under gång, så jag testade lite olika sätt att säga och göra. Vi får se vad vi kan få till. Hon borde ju kunna det från rallyn, men... hmmmh...


På Allis lista stod det rutan, konen, ställande, snabba sitt och test av fjärr.


Jag tycker att vi gjort stora framsteg med rutan! Hon springer ut och hon stannar när jag säger det. Kanon! Nu ska jag köra lite lägganden på avstånd och kanske kanske flytta in det i rutan. Hon har ju en förmåga att kedja ihop saker själv. Det som kändes mest skönt var att hon inte sprang och ställde sig på det bakre bandet när jag testade att ta bort targeten.
Sen hade jag konen och rutan lite nära varandra och det blev lite struligt för henne att veta vilken jag ville att hon skulle göra, särskilt eftersom jag körde dem direkt efter varandra också.
Konen, ja, jag ska komma ihåg att backa. Nu gjorde jag det efter ett par skick... och då springer hon superfint! Jag antar att det gäller att komma ihåg sig, så ska vi nog få till det!
Ställandet börjar bli riktigt bra! Nu fuskade hon med stoppet ett par gånger, men stannar hon så står hon. Och hon flyttar inte tassar för att vrida upp mot mig. Jag ska klura lite på det här med snabba stopp också! Men det kanske är dumt att börja testa nya saker nu...
Snabba sitt! Hej vad bra det gick! Allis kan fuska lite med sitten i fria följet. Hon backar ett steg (då tror man hon sitter) och sen händer inget. Nu gjorde jag snabba stopp och fick snabba sitt och så belönade jag alla sitt. Nu kör vi så här några gånger och ser vad vi får!
Jag testade också att göra en fjärr. Den fungerade superbra! Sen vet jag att jag även här ska vara försiktig med för många skiften... hon byter gärna själv när hon tycker det är dags ;-) :-D. Borde antagligen träna på det också... ha ha ha...
Vi körde också några hopp, och då hopp direkt på den högre höjden jag smugit in tidigare. Det fungerade kanon!!!


Hej hopp

Inga kommentarer: