måndag 8 juli 2019

som vanligt...

... just nu är allting precis som vanligt! INGET blir som jag planerat, ha ha ha...
Jag är helt slut och tänkte att jag på något sätt skulle få sova ut en del i helgen... men, jaaa, det är rätt skönt med vardag! Med lite tur får jag kanske ihop några timmars sömn nu.


I mitten/slutet av veckan var jag helt slut, och det gjorde troligen också att jag hade ont i huvudet och kände mig väldigt risig. Mitt jobb är gräsligt, ljudnivån är... obeskrivlig! Det är svårt att förstå att folk sitter i detta och pratar i telefon, det är sjukt att någon klarar av att tänka.... I onsdags lyckades jag komma i säng i skaplig tid, efter 1-1½ timmes sömn så väckte Jennifer mig. Ni vet hur det är när man är svin-trött och blir väckt när man sover stenhårt!? Jo, jag tvär vaknar, tror jag försovit mig eller att jorden typ går under... Hon ber om ursäkt för att hon väckt mig... en av hennes kompisar har ringt och hon har hittat en påkörd katt och vet inte hur hon ska göra. De fick lite goda råd av mig och så vände jag på mig. Tror ni att jag somnade om!? Nix! Jag var vaken till Jennifer kom hem, fick veta att de hittat kattens ägare och att allt löste sig som det skulle med tanke på omständigheterna. Sorgligt, men på bästa sätt. Sen kunde jag sova!


Jag bojkottade de långa promenaderna på morgonen för de tar rätt mycke energi (men spar otroligt mycket tid och samvete!). I fredags fick det dock bli en lång på eftermiddagen. Men, det var på tok för varmt och för mycke trafik ute då... så vi får se hur det blir framgenom.


Fredagkväll blev för sen för mig. Jag hade otroligt trevligt, men var fortfarande helt slut och jag visste ju vad som väntade.... De timmar jag sov var inte superbra och kl 06.30 klev jag upp och åkte på brukshundklubben. Där hade jag en väldigt trevlig dag som BPH-figge... eller... själva figgandet var inte trevligt, men resten! Ha ha ha... det var fruktansvärt myggit och som figge kan man inte göra ett skit åt det! Det är bara att blunda och härda ut de plågasamma sticken... Jag satt som längst 10 minuter och då slängde jag i mig en Billy-pizza...
Klockan var strax efter fyra när jag körde upp för backen hemma och kl fyra började 50-årskalaset som jag skulle på. Nu hade jag redan innan meddelat att jag skulle komma sent och jag hade trott att jag skulle vara hemma en timme senare än vad jag var (en hund var struken). Så in i duschen och sen iväg. Alltså... det här med tillställningar är inte min grej! Det var en himla tur att jag såg att grannarna också var sena, annars hade jag haft otroligt svårt att komma iväg och det var ännu mer tur att jag sedan kom ikapp dem, annars hade jag haft mer ont i magen än vad jag hade för detta. Urk! Jag borde verkligen bli eremit!
 Jag gick "hem" tidigt, var rätt irriterad... sov typ inget före kl 5 och klev upp strax före åtta kanske, men var vaken från typ 7... Igår kom jag i säng för sent (förvånad!??), har sovit som en stock och känner mig ännu förvånansvärt ok...


Hundligt då!? Jo, inte har det blivit mycket...
I tisdags så var Allis och jag och badade. Det var skönt att få det gjort och att hon var som vanligt efter senaste gången när jag lyfte i henne.
 I onsdags så var tanken att jag skulle bada henne för ev hundutställning. Men, jag hade ju egentligen sedan länge bestämt mig för att inte ställa henne, så jag sket i det och så åkte vi och badade istället! Vi letade fram en ny badplats och den låg ca 8 km från byn, där var stenigt, inte helt enkelt att ta sig i och efter knöligheterna blev det rätt snabbt djupt. OCH FAAN VAD BRA HON VAR!!! Helt otroligt, balanserade lite på någon sten och sen bara gick hon!! Jag är så otroligt nöjd med detta bad!!!
 Sen ska det finnas en lite mindre tjärn på ett annat ställe och jag trodde att jag kommit på en väg dit. Så var det inte och ganska snabbt vände jag. På vägen tränade vi lite sitt och det var rätt uselt... Jag var inte alls nöjd med hennes fokus och kontakt och når man inte fram så är sitt rätt omöjligt.
Vi tog en liten avstickare och körde apportering över nedfallet träd. Och här blev det lite konstigt.... Första skicket svängde hon av -väntat. Jag visade och hjälpte henne över, det gick bra, men dummyn var inte superintressant... det fanns någon annan doft där, men hon tog den tillsist och kom tillbaka. Jag testade igen och nu hoppade hon över direkt, KANON!! men så var det si och så innan hon tog dummyn och kom tillbaka. Tyvärr blev det en usel landning på min sida och hon pep till lite :-(. Så då blev jag ju lite orolig...
Vi gick upp till vägen igen och jag tänkte att vi skulle göra någon bra repetition på lite bättre mark och så ville jag se hur hon rörde sig. Upp på backen ovanför bilen. fin terräng. Sen blev allt SKIT! Hon gjorde inget jag ville, var helt i en egen värld och... gah! Detta tillsammans med min sömnbrist gjorde att jag blev skitirriterad/förbannad på henne. Jag brukar inte bli det, jag borde inte bli det... men... jo, hon satt stilla, men gjorde inget annat, sket i dummyn, stoppade jag in den i hennes mun spottade hon ut den, ropade jag på henne satt hon kvar... så... jag gav upp och så gick jag därifrån... I detta läge var jag antagligen mest arg på mig själv, men jaa... hon brukar inte vara något bekymmer... Hon kan ha svårt att apportera, men det brukar fungera om jag påminner henne om vad vi gör, men nu fungerade inget...


Jaktträningsplanen denna vecka var vatten, sitt och sitt i uppflog. Vatten och sitt fick vi ju in, dock inget uppflog...


Sen hade jag ytterligare ett lydnadspass inplanerat. Det fick jag igår, men inte riktigt enligt plan... Planen sa hopp, runda, rutan och fokus framåt... Jag trodde då jag gjorde planen att jag skulle ha kommit hem, men så var det inte. Jag hade kunnat sätta upp rutan och konen, men valde att inte göra det av olika anledningar.
 Vi körde fritt följ, snabba sitt och det var kanon, utom att hon var på tok för taggad och kom lite långt fram... Jag testade lite helt om för att se om jag ska vända höger eller vänster.
 Jag körde också lite sitt när bollen flyger (sitt i uppflogsträning ;-) ) och la in fokus på bollen innan "jah". Jag gjorde några ställanden och läggande. Nu hade vi störning av liten hund på läggandet, så där blev det inget fokus fram och hon tippade över på skinkan. Något att testa ikväll...


Jag har en otroligt rolig liten hund!! Hon är superkul och hon gör verkligen oftast sitt allra bästa. Det är fantastiskt att få dela vardagen med henne, att träna henne och... jaa...
Jag hoppas att min vrånghet där i skogen inte förstört något. Jag ska ut i skogen en dag i veckan och se hur läget är!


Hej hopp!

Inga kommentarer: