fredag 12 juli 2019

det är väl nu man ska bestämma sig...

... för om man ska fortsätta träna för lydnaden, eller bara skita i allt... eller så tänker jag så bara för att jag just nu är rätt trött och sliten...


Det jag lärde mig igår är att jag ska inhandla ett myggmedel till mina hundar! Jag antar att det var därför som Lizza fick sin nolla och Allis fick också en nolla pga av mygg o knott.


Som ni förstår så gick det inte suuuperbra...
Jag vill dock börja med att säga att det är en mycket trevlig tävling och för den som inte är helt säker på sin hund är det super! Man tävlar i en inhägnad. Sen var jag inte riktigt med på upplägget... De startade med startklass, möblerade om banan till klass 1 och sen var det en löptik i startklass som avslutade... Och inget var på samma ställe i de båda klasserna och allt fick mätas om... Nu är det kanske snällare att köra startklass först när det är mindre dofter, men... jag hade varit hemma bra mycket tidigare om de börjat med klass 1 och avslutat med start och om man utnyttjat samma punkter... men, men...


Lizza var alltså först ut.
Här är det ett minus med henne... det är en smal grind som man ska in genom. Här måste man då stanna och öppna, man lämnar sin apport till tävlingsledaren om man har en och jag tyckte att det stod liiite för mycket folk, lite för nära. Jag skulle vilja koppla lös henne och bara gå rakt in. Så jag pratade med en jag känner och han öppnade åt mig. Apporten var klubbens och den låg redan där. Ändå så var det något tävlingsledaren ville och jag.. blev lite störd... jag klev precis i öppningen och kopplade lös där och det fungerade bra och så gick jag bara till startpunkten. Nu är ju Lizza med mig och jag behöver inte oroa mig, men när vi kör så kan jag inte släppa henne en sekund, då ballar hon ur och då kan jag inte bara prata om oviktiga saker bara så...
Sen förstår jag, många är nya tävlande, många behöver slappna av osv...


Följsamhet 7: plogar sig fram (nähä!??), trycker mot föraren, vänder upp baken, önskas bättre halt.
Inkallning 10
Sitt under marsch 7,5: tränger i framföringen, rör framben under sittande
Apportering 8,5: bättre upptag o avslut önskas (ingång).
Fjärrdirigering 0: rullar runt
Hopp över hinder 10
Helhetsintryck 8: trevligt ekipage, samarbetsvillig hund, Tränger
Och det blev då 150 p och GK


Hennes fotgående var verkligen riktigt dåligt! Det är längesen hon trängde så mycket och det är ett under att jag bara klev på henne under språnget (ingen märkte det) och att vi inte trasslade ihop benen helt... Och det är inte mycket att säga om betygen, det är väl där vi ligger antar jag.
Det var otroligt surt med fjärren. När jag säger ligg så lägger hon sig och rullar... jag gissar att hon ville få bort lite kusar, men man vet aldrig med Lizza!
Så jag vet inte... kanske är det läge att ge upp tävlandet med henne nu... samtidigt är det ju inte långt borta, fast å andra sidan så har det oftast handlat om skitsaker med henne... och hon är ju ändå 10 år... Eller så kör jag någon start till och ser om vi kan få ett par GK rallyrundor till.


Allis då... henne tappade jag när vi gick in på planen. Alltså måste vi träna mer på ingångar på planen och inte bara på klubben utan på alla möjliga ställen! Fokus på mig när jag ber om det! Eller så är det ett löp på gång... då brukar hon bli väldigt konstig...


Fritt följ 6: släpper i vänster, slår ut i höger marsch, lite kroppshjälp
Ställande under marsch 7: Bättre framföring önskas, DK under ställande
Inkallande: Två kommandon, Dålig fart in
Sätt el läggande under marsch 6,5: kroppshjälp vid läggande, önskar ngt snabbare, extr kommando vid uppsättande
Sändande med läggande 0: för många kommandon vid läggande
Apportering 5: tuggar, tar en båge, bättre upptag önskas
Fjärrdirigering 7: 2 kommandon första sättande, lite snabbt uppsättande
Inkallande m hopp över hinder 5: Extra kommando, trögstartad
Sänd runt en kon 0: Sprang ej till konen
Sittande i grupp 0: lägger sig
Helhetsintryck 6: Glad hund, okoncentrerad i momenten, inte färdig


Det är inte mycket att säga om detta heller. Hon var inte bättre än så här. Det är lite trist med fokuset som jag ju tycker att jag fått till rätt bra och så är det bara helt borta... Vid inkallandet så hittade hon en fjäder... jag antar att jag inte behöver säga mer. Den var där vid apporteringen också och där gick hon dessutom till tävlingsledaren med apporten istället för till mig??
I hoppet var hon så som hon var tidigare, ni vet, hon hade bestämt vad jag skulle säga för att hon skulle göra det. Det var inte "Allis" som jag testade först, det var inte "hopp" utan "jah". Knasfia, ha ha ha...
Runda konen, då sprang hon snett iväg och betydligt längre och jag fattade inget. Jag kallade in, hon kom och satte sig och då plötsligt fick hon syn på konen, för sent...
Och medvetet har jag sparat rutan till sist. Detta momentet sköttes inte bra. Nu tror inte jag att att vi hade fått betyg i det oavsett, men det sköttes inte snyggt!
 Först frågade han mig om jag skulle lägga hunden direkt eller ställa först när vi ställt upp för start. Domaren påpekade det och sa att det var snällare att göra det innan... Jag får ställa upp igen (tack tänkte jag som hade en hund som inte var med). "Moment börjar" säger han, sen händer inget mer... ja, det åker en cross förbi och det är väl snällt att vänta, för hunden kanske inte hör mitt stanna och ligg i rutan... men då säger man väl det till den tävlande?? Jag fattar ingenting!! Och när han sagt "moment börjar" 4 eller 5 gånger och jag inte får ett kommando (crossen är långt borta!), då skickar jag henne ändå, domaren säger att han inte sagt kommendera... Men vad ska jag göra?? Och jag fick ett "omtag" för att han pratade med mig efter vi ställt upp... När crossen kom så borde han sagt något om att vi väntar till den passerat, kliv åt sidan en stund, eller nåt... och sen tagit mig till markeringen igen när allt var klart. Och nu pratatde de med varandra efter jag skickat... Hon vände upp mot mig (det hade hon antagligen gjort även om de varit tysta), jag skickar henne med ett "jakt-ut" (både handtecken och röst), hon går in i rutan och jag säger stanna. Hon stannar utan att sätta sig!!!! Men sen får jag henne inte att lägga sig... och det har jag verkligen haft problem med... Vi måste träna ligg på avstånd!


Nu får jag väl supernöta bruksmomenten och se om vi kan få till det. 3 veckor har vi på oss... och jag tror att jag anmäler till Järvsö helgen efter också... :-) och så hoppas jag verkligen att det inte är löp på gång!


Kl 00.00 stängde jag av bilen hemma inatt. Jag är rätt sliten, men jag gissar att det kommer vara betydligt värre imorgon....


Hej hopp!

Inga kommentarer: