måndag 1 april 2019

vardag...

Jaha, måndag och vardag igen.
Jag HATAR att ställa om klockan!! Hur man än vänder och vrider på det blir det SKIT! Egentligen skiter jag i vilken tid vi har, bara det inte skruvas fram och tillbaka, men jag har hellre ljusa kvällar, alltså sommartid, men som sagt skitsamma! Vilket underbart välvårdat språk jag har idag... ha ha ha...


Jag har ju haft semester i två dagar och sen helg på det. Denna tid har jag tillbringat med att vara sjuk(are än vanligt) och försöka få allt att gå runt ändå. Men, TACK och lov har jag fått bra hjälp!!
De små växer så det knakar och blir mer och mer framåt och vidlyftig för varje dag som går.
Jag har fortfarande ett par otingade valpar, men jag hoppas att de snart hittar en ny matte o husse också. Jag tycker att kullen är väldigt jämn, mentalt alltså, men än kan det ju hända mycket, det är väl nu det händer som mest...
En hane är som en go liten nallebjörn... en kan vara ganska jävlig, men himmel så snygg han är... en är... jag upplever kanske att han har lite mer sprutt, men han är också rätt snäll... den lilla börjar få en väldig sprutt och har en väldigt framåt attityd, men han kryper väääldigt gärna nära när han ska sova och älskar att sitta i knä :-).
 Tikarna då... Den lilla är framåt, nyfiken, kaxig och hon tilltalar mig mer och mer mentalt... Hon med helbrunt öra är kanske snyggast, och hon är... hon är framåt och livlig, hungrig, men kan också gå och lägga sig för sig själv när alla andra röjer runt... Den tredje tiken (som är nr 1 i ordningen), är lite mer i skymundan och kanske mer neutral...
Men, jag måste studera dem mer för att kunna säga något ordentligt om dem! Ingen valp är osocial, eller verkar brydd när det kommer besökare och det är ju viktigast.
Jag hoppas det torkar upp lite ute på gården nu så de kan få gå ut en sväng. Gräsmattan kan jag nog glömma, men på gruset framför huset kanske... eller så får jag skotta ;-).
 Valpisarna har haft en hel del besökare i slutet på veckan och under helgen och det är superbra!! De behöver verkligen träffa en massa människor!! Hoppas det håller i sig!


I onsdags så fick Cider som vanligt följa mig till Sveg o träna. Jag inser att hon har en otroligt bra stadga den hunden... KUL! Sen är hon ju inte genomtränad och hon kan inte så himla mycket heller och jag minns ju inte vad jag lärt henne som ung, och vad hon aldrig lärt sig... Men sakta men säkert så går vi åt rätt håll... och fortfarande har jag inkallningen som prio ett! Vi hade en liten diskussion angående om man kommer med dummyn direkt, eller om det är ok att släppa den och stanna och nosa på vägen och åtminstonde för den här gången fick jag min vilja igenom... och det räckte att jag förflyttade mig närmar henne och sa till henne att hon skulle apportera så fixade hon det.
Vi har börjat träna att dummyn ligger bakom där hon sitter, och jag skickar henne med ett "ut" och det går riktigt bra. Än är avstånden korta och hon vet att den finns där... Men, det är ju där man börjar!


Och jag har försökt titta på filmer, men jag vet inte jag... En tränare röck och slet i kopplet varje gång hunden skulle sitta och liksom lyfte hunden i kopplet... och gapade på den... Hunden visste inte ens vad "sitt" betydde och tränaren hävdade att var man bestämd så skulle hunden aldrig kliva upp på fältet... och det är kanske möjligt, men är det inte juste att lära hunden vad den ska göra först?? Och inte få en hund som slänger sig ner och blir helt apatisk så fort husse/matte blåser sitt? För, nix, hunden la sig, den satte sig inte.... Och att se hur osäker hunden var, och att den verkligen inte förstod... hua, det var inte kul...
Den andra filmen jag såg var också en helt grön hund och där var det lite justare behandling, det byggde väl också på lite ryck och slit, men inte så våldsamt och elakt OCH hunden visste vad sitt betydde och hur den skulle göra, så den var inte alls lika osäker... Denna visade en utveckling fram till det att han kunde kasta tennisbollar när hunden satt och lite längre än så har vi kommit (tror jag).
 Så... i första omgången jag tittade på filmer så hittade jag en film som verkade vettig, men det visade sökslag, men där kanske finns en fortsättning med sitt, jag hoppas på det! Annars ger jag upp det där och ser om jag kan pyssla ihop några egna övningar. Annars får jag väl helt enkelt fortsätta nöta släta sitt och hoppas de blir så... att hon blir så hjärntvättad att det även sitter i svåra förhållanden, ha ha ha...


Så igår då... Eller jag ska säga att jag var ut med Allis för några dagar sen också, men man blir så dygnsvill när man är hemma flera dagar och dessutom är sjuk och är uppe och springer dygnet runt... Då var saker och ting riktigt bra!
 Igår när jag var ut, så knallade hon ungefär 100 gånger och hade otroligt svårt att sitta på signal. Typ hälften av gångerna så stannade hon och stod och resten sprang hon efter dummyn... himmel... men jag antar att man behöver bakslag ibland också... men jag hoppas verkligen att detta var ytterst tillfälligt och endast berodde på överloppsenergi och amningshjärna! Ha ha ha...  Jag gör kanske ett nytt försök idag, för jag åker nog inte till Sveg och tränar...
Just för tillfället är Allis bättre i magen. Vi försöker styra så mycket som möjligt så hon inte hinner städa efter valparna. Hon är lite i konflikt där just nu... Hon vill dia dem, men de har otroligt vassa tänder och då vill hon inte, man jag antar att det trycker på och spänner så hon typ måste... Så, nu har jag styrt upp så hon får dia dem 2 gånger/dygn och en av de gångerna få hon vara hos dem rätt länge och grejsa på... den andra (oftast mitt i natten) så är det bara snabbmatning och sen får hon gå ut o rasta sig och då vet jag, att oavsett hur många gånger hon väcker mig så behöver hon inte gå ut... För tyvärr är det ju så att hon inte kan hoppa i och ur valprummet själv, så nu styr jag ;-) och jag måste få bättre nattsömn! Jag antar att vi kör på detta sätt till helgen eller nåt och så försöker jag dra ner det till en gång (=dagtid) då och att hon då får sulla på med dem... Önskar att allt bara gick av sig själv :-), men det blir nog!


Dagens plan: Stopp signal vid sidan och på musmatta, utan störning, men variera avstånd. Och jag tror att jag ska försöka nöja mig med det...


Hej hopp!

Inga kommentarer: