måndag 6 augusti 2018

jobbat lite....

Vet ni!?
I morse när jag skulle gå på långpromenad så visade termometern + 4,9 grader... UNDERBART!!! Det är 15 grader bättre än vad det var förra veckan när jag gick! Dessutom fanns det lite vattenpölar här och där de små fyrbenta kunde kyla ner sig. Tyvärr inget vatten i bäckarna än för Allisar att bada i, men jag tror de tyckte det var fantastiskt ändå! :-).
 Jag tror också att det var fler än vi som njöt... Det var mycke nya älgspår och som i en saga såg jag ett rådjur på en täkt, och så skuttade en hare iväg och en duva lyfte... och ni vet tidigt morgonljus... mmmm... några kilometer senare så fick jag se älgen också. Inte riktigt lika magiskt då den stod på järnvägsbanken och mumsade på buskarna, ha ha ha....


Temperaturen har varit något bättre i helgen än tidigare, det och ledig helg gjorde att det blev lite hundigt!
 På lördagen la jag spår till dem alla.
Cider var först ut... 380 meter (hoppsan) och 2 pinnar + slut. Tempot är ca 0,2 km/h, men hon är otroligt noga!! Det var många gånger jag tvivlade på att hon var i spåret, men hon följer det på millimetern... På slutet kom hon dock lite vilse... jag antar hon var rätt slut i hjärnkontoret... Hon markerade den första pinnen jättefint, nummer två gick hon rakt över och sen var det stor lycka när hon hittade sin leksak.


Lizza var ut som nummer två... 650 meter och hade telefonen med spårappen suttit på henne så hade det nog set ut som en blandning mellan spaniel och kängru gått spåret, ha ha ha... Hon skuttade fram och var mest överallt, men följde på något sätt ändå spåret. 3 pinnar in, 3 pinnar kvar. Rätt uselt resultat!
På slutet hade hon ett himla snurrande för sig och var nog rätt borta egentligen...


Allis då... 615 meter spår, 7 pinnar ute och 6 med hem. Hon spårade grymt bra!! Fullt ös och hade ändå bra koll på spåret, ända till en sväng på sluttampen då hon virrade till det ordentligt och höll på att gena in på spåret på fel ställe...


Så skönt att få lite jobb gjort, tyckte nog både de och jag...


Igår tog jag Allis med mig till skogen. Jag hade en plan, men det blev inte som jag tänkt... Min tanke och plan var att hitta en hyffsat rak stig i skogen. Tanken var sedan att köra markeringar där (jag lämnar Allis går och slänger och går tillbaka och skickar) och hon skulle få hjälp att springa ut lite längre. Nu försvann den tänkta stigen och vi körde ändå. Korkad som man är... Det blev inte jättebra, men det blev och hon sprang ut efter mycket om och men...
Nästa gång SKA jag hålla mig till min plan ;-)


Nu ska jag ut i skogen och fixa pass med pappa!


Hej hopp!



Inga kommentarer: