torsdag 30 mars 2017

WOW!!!!

Först och främst ett WOW för mig 😆. I måndags så fick alla hundar komma ut och träna en stund på Ica-parkeringen!! Visst var jag duktig!!

Lizza var först ut och tror du att du har energi så är den definitivt om inte slut så iallafall betydligt mindre efter du varit ute med Liten. PHU!! Hon älskar det och visar det... och är ALLTID mer högt än lågt. Målet med hennes träningspass är att vi måste träna på att hålla ihop, och det gäller inte bara henne... Jag måste behålla lugnet och inte stressa iväg tillsammans med henne.
 Det blev mycke fotgående och det var inte bra. Tränger, plogar, ja det vanliga, och taggad som bara den på bollen. Skönt att jag tagit mig i kragen!
  Sen var det Allis... lite tittig, men mycket bättre än förra gången! Jobbade lite med fotgåendet och varierade när belöningen kom, läggande, sitt-gå runt och även sitt-stanna. Hon är duktig, men jag måste jobba mer med det här uthålliga 😉. Och man kan ju göra det i andra situationer också...
 Cider fick träna kontakt och fot och möten med Amic. När hon jobbar med mig är det superfint, lite för snabbt ibland, men hellre det. Just nu är vi inne i en sämre period. Det känns som jag alltid är irriterad på henne, och då blir det inte bra. Orsaken till dessa slitningar är bajs. Det är det ÄCKLIGASTE jag vet, typ och Ciders favoriträtt... Alltså är vi osams större delen av promenaderna... och det speglar sig sedan i allt vi gör. För vem vill vara med en som alltid är arg?? (Och vem vill vara med en snuskhummer??) Så, jag ska försöka lägga lite tid på henne och vända allt till det positiva... Och hitta ett sätt att lösa bajsfrågan... för så länge hon äter bajs så...
  Bira fick bara en liten tur ute... vi jobbade med några av sakerna i rallyns mästarklass. Vi måste ha mer och bättre högerhandling och bättre backande, både vid sidan (mest höger) och framför (det svänger iväg) och är lite för kort... men vi jobbar på! Hon är otroligt kul att träna för hon är så glad, sen blir hon lite... övertaggad och lyssnar inte alltid på vad man säger, man det går inte annat än att skratta åt henne... tokfia! 💕

I tisdags blev det ingen träning, då var det hockey 😉 och jag hoppas nu det är sista matchen för kvalet till SHL nu ikväll, så jag får gå och lägga mig i tid. Jag orkar inte riktigt med det här 😁😅

Igår var jag och Jennifer till Älvdalen och vi hade inget sällskap denna gången och istället för att plocka ut träningsväskan ur bilen så la jag i fasandummyn... och som min magkänsla sa så var det lite mindre snö kvar där och jag tog mig ut på stigen till skogen... ha ha ha... eller skogsdungen bredvid hästhagarna! Och ni vet hur det är... lägg bara till en svårighet i taget!! Och ökar du en svårighet så är det smart att dra ner på en annan... Kan din hund gå fot 20 meter ensamma på klubben så ska man kanske vara nöjd med 1 meter på Ica och superjubla för 5. Japp, så är det 😉. Så, jag tog fasandummyn (dummy med fasanskinn lindat runt) som vi inte tränat med annat än inomhus och inte på flera månader, och ställde mig på en stig med en del hästbajs på och satte henne, la dummyn och gick iväg. Det enda pluset för matten i detta läge ska väl vara att jag inte gick särskilt långt de första gångerna... ha ha ha... På skoterspåret hemma så är det jobbigt att springa bredvid, då sjunker man, här var det en massa roligt lingonris att springa i, vi tittade på hästar som gick förbi 100-150 meter bort... allt var som upplagt för att misslyckas. Så vad händer!? Jag visslar (och ropar, stadga ni vet 😉), hon griper och springer raka vägen till sin matte och lämnar!!!!! VILKEN STJÄRNA!!! Vi gjorde detta 4 gånger och jag belönade med godis och kaninboll slängd i riset varje gång. Alltså... helt ofattbart!! Så duktig!! Och det känns verkligen som mitt sätt att träna fungerar!! Nu ska vi öka avståndet hemma på skoterspåret och utveckla detta... dessutom så kommer hon oftast tillbaka med kaninbollen snabbt också. TJOHOO!!! Kanske hinner jag ett pass ikväll, före hockayn 😉.

Hej hopp!

Inga kommentarer: