fredag 24 mars 2017

kurs

Jag har anmält mig till en kurs i maj. Det är cockerklubben som håller i den, men det lät som att det kvittade vilken ras man har och att alla var välkommen. Och jag gissar att det då är först till kvarnen och att jag isåfall har en plats. Det ska bli superkul!!
 Men... jag sa i höstas till instruktören att jag inte såg inleveransen av dummys som ett problem och något vi kunde träna på/lösa i vinter... I vinter har jag väntat på vinter och varit otroligt lat och inte alls tränat på detta, ha ha ha... så det är väl bäst att jag försöker ta tag i det nu då. Ja, jag ska också säga att jag tycker att jag funderat på det och inte vetat hur jag ska lösa det, men på det sättet löser man definitivt inga problem! Om man inte vet så får man väl testa sig fram??! Eller?? Jag har läst på lite (när jag var i kojan), men kan liksom inte hitta något riktigt bra, så jag antar att jag får skriva en bok om jag hittar lösningen ;-) :-D.

Oavsett så har jag sett vissa tendenser om när det strular, men det är inte konsekvent. Jag vet också att Bira gjort på samma sätt, så jag antar att det är något som jag gör som skapar problemet... När Allis springer ut och griper så väljer hon ibland att lägga sig där ute och vänta på att jag ropar... Med Bira löste jag det genom att ha lina på och dra upp henne (inget hårdhänt utan bara lite hjälp på vägen), då jag inte ville befästa att hon väntar på att jag ska ropa. Så, det är helt klart ett alternativ.
 Nu kan Allis även välja att springa förbi mig med dummysen och ha lite kul innan hon kommer, men det känns bättre...
 Så igår laddade jag med lite kassler (Allis älskar kassler ;-) ), en dummy, en kaninboll och en kanindisk (diskformad dummy m päls) och gick ner på täkten och skoterspåret. Nu fegade jag ur lite efterom vägen är där och det är skare, så kopplet fick sitta kvar.
 Jag satte Allis, gick en liten bit, la dummyn, gick en bit till och kallade in. Här har inte Allis riktigt förstått att visselpipan betyder kom (eller så har jag bättre stadga än vad som är bra ;-) ), så jag ropar efter jag visslat. När hon kom med dummyn så belönade jag med godis och sen en kort kastad kaninboll, som jag sedan bytte mot disken och bytte igen osv och avslutade med godis :-). Jag upprepade 4-5 gånger och sen gick vi hem. Det jag såg var att viljan att komma med kaninbollen/disken ökade otroligt! istället för att springa o leka själv kom hon tillbaka och ville leka. Ett steg i rätt riktning. Och rimligen borde det ju även påverka viljan att komma med dummyn också. Jag fortsätter så här några dagar och utvärderar sedan!

I eftermiddag blir det träning med Anna-Karin :-). KUL!!

Hej hopp!

Inga kommentarer: