onsdag 15 juli 2015

Upp som en sol, ner som en pannkaka!

Fast det är bättre att häva ur sig pannkakan först, så kanske allt kan bli bra sen ;-).

Just nu kan jag ge er en miljard orsaker till varför jag INTE tycker om sommaren! Jag gör verkligen inte det... jag tycker det är skönt när det är minusgrader ute (och då regnar det vääääldigt sällan!!) och man kan vara ute betydligt längre stunder än nu. Och vet ni... den där vinden som jag gnällde på i våras... jag tar tillbaka det! Jag tycker om vinden också! Kanske inte när det är -30, men jag tror jag kan uthärda det också...
  Jag funderar på att bygga ett hus där jag kan göra en inomhus hall på övervåningen... ja, iallafall ett rum som jag kan träna hund i :-), på SOMMAREN!! Kanske med en ramp upp, så jag kan stå inne och skicka ut hunden på vattenapportering, ha ha ha...

Denna veckan bor jag i husvagn i Härdal, det är ju härdalsvecka och man blir liksom lite beroende av att vara ute... Speciellt när man har för många hundar. Men det går inte. Hur jag än gör, även om jag sitter på asfalten håller jag på bli GALEN!! Överväger att köpa en gasoldriven myggjägare för 8-9000... den är säker värd det! Om den tar små-sve... URK!! Och det är så gräsligt mycket!! Miljardvis!! De biter mig konstant, till och med i bilen när jag åker till jobbet... På natten har jag spira inne och då slipper jag dem, men man kan liksom inte ligga där hela tiden heller...

Igår träffades Lena, Doris och jag och våra superstars till hundar!! Vi har bestämt att vi ska försöka få flyt i detta med tjänstehundsträningen och hålla våra hundar i bättre form. Försöket handlar om träning en gång i veckan och på olika saker. Känns superkul!!

Igår hade vi en patrullsträcka, med vind och ljud. Och för ovanlighetens skull var vinden med oss och vi hade tre mycket fina vindmarkeringar!! Härligt!! Ljudet går att göra på ett bra sätt där vi var då det är en rätt brant sluttning ner så figuranten kan gå, utan att synas och det är kanon! Vi skulle dock försöka utrusta oss med kom-radio så vi kan starta figgen :-). Nu tycker jag att våra hundar jobbade bra, och trots att det var en massa andra människor som rörde sig i området så klarade de det fint. Mest virrig var nog Bira... ha ha ha... jösses vad hon står i och jagar upp sig... tror jag hade 50 markeringar och det är svårt att veta vad som är riktigt. Men, hellre det än en hund som inte jobbar! Och vi hade med oss både vinden och ljudet. Vi behöver lite tompatrullering tror jag... ha ha ha... Jag gjorde också en fastbevaknings-övning med Ludde och Kessu. Där jag smög mot dem (utnyttjade branten igen) och de tog mig ganska tidigt, fast jag var så tyst jag kunde! KUL!!

Lena fick sen göra en övning med Cider.. he he... och det var typ som jag väntat, snäppet sämre kanske... men, det kan ju å andra sidan bara bli bättre??
Vid ljudet, noterade hon det direkt och "spetsade" öronen. Jag berömde och försökte få henne att gå mot ljudet. Givetvis kan hon ju inte veta att man ska gå till ljudet och få godis... det är helt OK! Så vi gick några steg, stannade och lyssnade, gick några steg och så fick hon se Lena och hon måste vara en läskig typ ;-) för Cider slängde sig bakåt i ren panik och skulle fly... och det trodde jag väl inte. Nu gick vi fram tillsammans och hon fick leverpastej och mys i knä hos Lena. Och så gjorde vi om övningen. Nu flydde hon inte, men hon var fortfarande VÄLDIGT låg och behövde lite stöd fram. Kanske ska man göra lite figurantövningar först och där hon får leka med figgen och se den gå iväg... och ha Jennifer som figge först när hon ska ta ljud... Bra att matten får använda hjärnan!

Sedan tog jag ut Allis, som inte fick göra någon övning, men hon gick med Lena på en prommis och struntade helt i att det var en okänd hon gick med. Hon ville ta med Lena på en tur ut i skogen då hon kände att det luktade något spännade där. Jösses så olika de är... och hon är inte stilla en sekund den lilla Allisen, ha ha ha...

Vi har också mött "gubbar" med röjsåg. Cider mötte grannen, med hörselkåpor och glasögon, väldigt läskigt, han stannade sågen, tog av glasögon och då smög hon sig fram. Allis såg en snubbe som körde såg igår, med samma beklädnad, och hon blev bara glad över att se någon... he he... och då fick hon några uppmuntrande ord av morfar som röjde gräs!

Allis och jag försökte också träna lite i lekparken igår, men det var så gräsligt att jag var tvungen att ge mig! Några nosduttar, lite sitt och omväntlockande + indianleken (ska berätta en annan dag vad det är) körde vi innan vi flydde.

I måndags var vi på bykamp. Det var ju samma då... små-sve så jag trodde jag skulle avlida! Men då det är nyttig miljöträning för yngligarna höll jag ut! Först var Allis på plats. Och förutom att hon skulle sno godis och korv av barnen runtomkring + att hon tycker att bromsar är väldigt läskiga så skötte hon sig bra!
Cider charmar som vanligt... och hon ville också ta korv av barnen, de är ju spaniels, ha ha ha... Det fungerade riktigt bra även med Cider! Skönt!

Får se om jag ska på skoteruppvisning på fredag, eller om jag nöjer mig med marknad på lördag med dem.

Nu slutar jag snart och ska fylla dagarna/kvällarna 2 med hund innan helgen. Så jag hoppas hinna sova lite middag idag...

Hej hopp!    

Inga kommentarer: