tisdag 28 juli 2015

Måndagsträning!

Det är inte lätt att vara Lizza-liten! Tänk att man vill göra allting så otroligt gärna, för allt är sååå otroligt kul att ALLT går lite för fort och blir lite si och så... å andra sidan så är hon rätt bra på att backa, både stående och liggande, ha ha ha... Hon är underbar den hunden!

Måndagar är ju Lizzas dag. Den dag då hon går först... Inget undantag igår och då hon först fått en jogging-runda med Jennifer och en långpromenad med flocken så blev det träning på klubben i Sveg :-). Tyckte ändå att det mesta var rätt bra igår. Krypet strular en del fortfarande, men det handlar mest om att allt ska gå så jäkla fort! Annars så känns vi rätt redo för helgen utmaning. Jag vet att hon kan allt, sen är hon Lizza och då kan det gå precis hur som helst!
  Vi tränade också en del rally, men jag minns ju inte vad som ingår och måste läsa på, men det tar vi efter helgen...

Till helgen ska jag och Lizza starta bruksprov spår. Helgen efter ska jag på kurs med Allis, jaktkurs! och helgen därpå har jag anmält till rallylydnad, dubbla klasser och med både Bira och Lizza, ha ha ha.
Så, Bira fick en liten genomgång av skyltarna, men hon har superminne den damen! Sämre med matten som har minne som en guldfisk... ha ha ha... men kul ska det bli och om det kör ihop sig i startlistan så kommer Hanna att få köra henne, ha ha ha, vilket hon inte riktigt ser fram mot... Jag ska plugga skyltar och försöka träna lite utan belöning för varje grej... För hon gick riktigt bra igår Bira-bus! Och ovanligt fin linförighet hade hon också!

Sen blev det lite Cider tur... jag hoppas ju kunna starta henne på ett lydnadsprov under hösten och har ju en del kvar att lära in. Så vi tränade lite apportering, vilket hon inte älskar (hon älskar fågel!), men gör ändå :-), vi började med ställande under gång och även om hon inte är på på på hela tiden så är hon smart och lättlärd! Och sakta sakta så får vi nog till ställandet (och det säger jag efter ETT träningspass, ha ha ha... hon är inte bara söt ;-)). Sen hade vi en MH diskussion och jag bestämde mig för att testa lite skott med henne och Jennifer kom så precis från stallet att hon fick bli skytt. Jag hade inte direkt någon plan för upplägg, men laddade med en dummy och korven fanns redan i fickan. Vi gjorde några korta apporteringar och hon har ett GRYMT bra avlämnande!! Sen sköt Jennifer, jag slängde dummyn (bara kort nu också) och hon fick hämta. Då hon knappt lyfte örat (hade inte 9mm utan min lilla pang-grej) flyttade vi närmare, gjorde om, flyttade närmare... kanske blev det 4 smällar eller något och det gick kanon! Men vi ska träna mer, för pang är kul och a och o i hundlivet hos mig ;-). Efter det så gjorde vi några grundövningar för tjänstehund, först fick hon se Jennifer gå iväg, sen fick hon inte se och både gångerna sprang hon fram själv! Nu ska vi flytta ut det i skogen ;-), det gäller att inte ha för bråttom! Cider är anmäld till MH!

Allis, fick inte komma ut då matten behövde hem och sova, så jag hade ett stycke högenergi bomb med mig hem, he he... ska nog spåra lite med henne också idag...

Hej hopp!

Inga kommentarer: