fredag 15 augusti 2014

Så kul!!!

Just nu blir jag väl  idiotförklarad både här och där i stugorna kan jag tro :-). Dels för att jag skaffar mig ytterligare en krabat och sen att jag dessutom redan klickat in henne!! Galet!! Fast... hur många har inte lärt sin hund sitt (i alla fall med hjälper) när den är 10 veckor?? I alla fall om man ser till dem som tränar hund... och eftersom jag hade tänkt träna min hund med klicker så måste jag ju lära in det innan jag lär in sitt, eller? Ja ja, det spelar väl egentligen ingen roll för det är ju mitt val!! :-D

Hur går det då?? Jooo... idag fick jag jobbångest :-), ja mer än vanligt alltså! Dagar som de här borde man få vara hemma och träna hund!! Ja, det är en massa annat som jag också skulle behöva göra...

Cider är en otroligt rolig liten jycke. Hon tror nog fortfarande att hon heter "plupp plupp", men jag kommer i alla fall ibland ihåg att ropa Cider. Hon är ganska duktig på att komma när jag ropar, speciellt efter jag börjat belöna henne med en godbit när hon kommer. Hon är alltså en ÄKTA spaniel, ha ha ha... och hon har redan försökt sno godispåsen ur min ficka....
  Jämfört med Bira som liten upplever jag henne som mer atletisk, mer skuttig, lika vass (i munnen), mer nära,  inte lika bärande, lite fegare i miljö... Ska bli så kul att se vad det blir av detta!

Hon har ju varit ganska strulig på nätterna, men som jag trodde (peppar peppar) börjar det lugna ner sig och härom natten var vi bara ut en gång och gissa hur chockad jag var i morse när jag vaknade av klockan och insåg att jag inte varit ut på hela natten!?? Nu har jag inga förhoppningar om att det ska fortsätta, men jag hoppas slippa återgång till många gånger!

Sedan hon kom för 1½ vecka sedan tycker jag att vi hunnit med ganska mycket, trots att jag första veckan var totalt i dvala! Vi har varit på stranden och badat 3ggr, på brukshundklubben 2ggr (en gång kollade vi läget, en gång lek + klick), promenerat ett kvarter på Sveg, promenerat i skogen (där blåbärsriset var högre än bebis), lärt oss sitt (utan kommando) innan maten serveras och nästan att vänta på varsågod ;-), busat en massa på gräsmattan, plockat hallon och blåbär helt på egen tass,"följ mig"-leken, varit på Granngården + Hööks, åkte skramlande epa i skogen, blivit inklickad, börjat med omvänt lockande (men inte fattat) varit på Sundsvalls BK, Birsta köpcentrum, hälsat på grannarna och träffat grannarnas kanin :-), och nästan blivit mellanmål till en läskig rottweiler...

Bira o Lizza tycker livet är trist. Nu har jag ändå börjat gå med dem på morgonen igen och åtminstone jag tycker att det är riktigt skönt, fast jag är trött :-). De har fått träna lite och sist gjorde jag några klurigare markeringar till Bira. Eller det var inte markeringarna som var luriga utan att springa samma väg tillbaka till mig som hon tog ut. Det var ju mycket lättare att springa runt :-). Sen under transporten till bilen så smet hon, utan att jag såg det, in i hallonris och jagade småfåglar... ha ha ha... tokiga hund!! Men, hon sprang inte långt, och jag ska nu ta mig i kragen och träna mer lydnad i skogen med henne!
  Med simningen går det inte alls bra. Känns rätt trist för jag trodde på detta, men jag får väl gå tillbaka till sättet som vi körde på innan och hoppas att allt släpper igen! Reaktionen som jag fått är att när jag kopplar lös henne vid vattnet så springer hon åt andra hållet :-(.

Lydnaden med Lizza känns däremot som att det går åt rätt håll. I krypet fortsätter jag att jobba med tekniken, men har samtidigt som jag håller hög belöningsfrekvens och uppmuntrar minsta ryck i en baktass så har jag så sakta börjat förflytta mig mot hennes sida (jobbar annars näsa mot nos) och genast så vill grodskutten komma tillbaka! Men jag tror nog detta ska gå, bara hon fattar grejjen! I linförigheten så har jag mest problem :-). Håller jag en högre belöningsfrekvens så tycker jag att hon får en bättre position. Självklart måste den minskas ner, men jag måste ju hitta en bra balans så inte felbeteendena pluppar upp igen!

Just nu längtar jag efter att få lägga ett spår eller flera och jag skulle också vilja lägga ett åt Cider :-). Min tanke är att köra mest hårda spår med henne till en början för att få rätt teknik och att hon blir spårnoga. Men, jag ska göra några skogsspår först för att få igång henne och se hur intresset är.

I morgon ska jag dock till Edsbyn och hålla kurs i rallylydnad (på ett kennelläger!) och sen på söndag ska jag och Jennifer åka till Tännäs/Funäs och titta på myskoxarna. Eller, vi hoppas att vi får se dem!

Sov sött!

Inga kommentarer: