lördag 22 mars 2014

Vilken dag!

Äntligen är det mars!! På riktigt alltså ;-)... och skulle vi så få mars en vecka så är det ju rätt årstid en vecka mer än vad det varit någon gång under hela vintern... Minus på natten, plus på dagen, solig och härligt, dock med lite för mycket vind för min smak... men... bättre än på mycket länge!!

Sedan sist så har jag lyckats få Bira i duschen och fått av henne det värsta. Trimmat tassar och en del päls under magen + rett ut lite tovor (det var inte mycket med tanke på att pälsvård just nu fått stå tillbaka :-) ) och genast fick jag en vacker liten spanielflicka :-). Sen så tvättade jag tydligen också bort det skyddande lagret mot hyss också, tyvärr... hon var helt galen efteråt. Och då, efteråt eller för all del före, så försvann en av mina handskar... jag vet inte var, eller snarare visste inte var med säkerhet... de enda förhoppningar jag hade var att jag hade lagt mina handskar på olika ställen eller att den som ätit min handske hade tuggat ordentligt så det inte tar stopp... ännu tror jag inte hela handsken har kommit fram, men delar av den, och jag tänker inte samla ihop delarna och se till att allt kommer fram, jag hoppas på det bästa!

Lizza och jag tränar på. Har inte varit så superinspirerad, men det senaste tipset som jag fick på kursen jag går verkar fungera riktigt bra och då återvänder ju inspirationen så sakta :-). Sen har jag tränat för lite, på tok för lite... först sportlovade vi oss en vecka, sen var jag i Umeå en vecka och vips så är det kurs igen i morgon :-). Så, efter träffen i morgon så ska jag banne mig schemalägga träningen :-). Måste komma ut och röra på oss också... Nu har jag inte tid att jobba mera!! :-D.
  Lizza och jag tränar alltså på att gå fot utan att hon gör stegförflyttningar bredvid mig (alltså "plogar") och tränger. Jag har jobbat med belöningsplacering och korta övningar och jag tycker minsann att det blivit bättre. Upp till bevis i morgon!
På krypet så har vi kommit så långt att vi ställer upp för momentet, jag lägger ner henne och rätt fort intar hon en lugnare sinnesstämning! Kalasbra!! Jag har också börjat mixtra med ett steg framåt, men det är svårt då jag vill ha både rätt tekning och lugn. Så jag satsar på lugn och ett halvt steg så det slipper bli så tokigt. Rätt teknik har jag nu börjat med näsa-mot-näsa och det är ok, men kräver mer träning.
  Sen har vi kört en del rally. Hon saknar flyt och bakdelskontroll i högerfot, men det mesta börjar sitta så smått och det blir lättare och lättare att få henne på höger sida. Svårast är när vi ska byta sida genom att snurra från varandra... men lite känns det som om att om bara jag får ordning på mig själv och hur jag ska göra så kommer hon nog att fixa det :-). Backa bredvid mig på höger sida gick idag riktigt bra!

Sååå till det viktigaste!! Idag har de två små flickorna fått ett varsitt spår i skogen!!! Jag hittade en fläck som var bar, den var säkert 150 x100m eller liknande... eller nja... Bira fick en del snö i sitt spår :-). Vägen just där var dock bara smet så jag vågade inte parkera där utan körde en liten bit till och parkerade i snön... andra bilar var ju tvungen att komma förbi också!
  Bira fick kanske 200m spår, hon spårade riktigt bra, lite ur kärnan ibland, men markerar ändock pinnarna superbra (2+ slut). Bra och raskt tempo, lite slarv på något ställe. Varierande mellan skogsmark (tjälad) och snö. Skönt att se att hon inte går på synen trots snön! Bästa jycken är hon!! Och det vore så kul att träna upp hennes spårning till en supernivå!! Tror inte det vore särskilt svårt...
 Lizza.. Hon spårade!!! Japp, riktigt nöjd! Hennes spår var kortare, kanske 100-150m och inte just någon snö alls... Samma här, mest i spåret. Lizza hade två pinnar och en boll och båda pinnarna blev kvar i skogen (mest troligt pga slarv i spåret) men bollen kom med hem, kanske inte helt hennes förtjänst. Vi lekte sen en del och även markera pinnen så kommer bollen leken. Hoppas den hjälper oss på traven till nästa spår!

Så, nu vill jag ut och spåra igen! Sen är väl frågan när... på torsdag kanske :-). I morgon ska vi ju kursa och då det är en bit att åka så tar det nästan hela dagen. Måndag= promenad och sen träning på Sveg. Tisdag= promenad och kurs. Onsdag= ridskola. Torsdag = promenad och spår? Fredag= resa till Uppsala? Ni ser...

Simma lugnt och njut av solen när den tittar fram!

Inga kommentarer: