måndag 31 mars 2014

Lite smått och gott :-)

Hmmm... skriva dagbok sa just min kollega... när jag sa att jag skulle blogga lite :-) och så loggar jag in (och då kommer systemet igång igen...) och jag konstaterar att det är en vecka sen jag skrev... dagbok, ha ha ha...

Vet ni!! Nu är julen bort hos mig!! Den varade inte till påska... I helgen tog jag bort badrummets röda matta och duschdrapperi, bytte gardiner på övervåningen, tog ur ljusen ur granen och plockade ner istapparna från bron. Det enda som saknas nu är gardiner i matrummet, men där finns inget juligt kvar eftersom gardinerna varit nere i flera veckor, :-D, jag har bara inte sytt några nya...

Förra veckan var hundträning på måndagen. Vi körde lite spring fort till musmatta och tanken var då i samband med hindret. Det gick inte bra! Lizza hoppar antingen och sätter sig i luften, eller så sänker hon tempot, stannar på vägen och liknande på vägen mot musmattan. Jag måste alltså jobba lite fart mot musmattan!
 Linförigheten blir bättre, saknar lite i rump-positionen och jag tror att jag ska jobba vidare med bollen under armen... det får ju ändå bak henne endel... samtidigt måste den bort, men vi tränar ju samma på rallyt, men utan bollen och det går också riktigt bra... Jag ska dock tänka på att dra ut på tiden vi går så det blir någon hållbarhet i det hela! Vi tränar ju också på att gå fot på höger sida och jag tycker det går framåt!
  Kryp är  svårt att träna... jag ska leta lite gräsfläckar som är halvtorra... asfalt är inte juste tycker jag!

På tisdagen så var jag och Liza och spårade! Hon hade fått tips om ett bra ställe och bara man kom ut i skogen där så fanns det plats för oss :-). Inga superlånga spår, men de fick använda näsan och komma igång. Bira var för ovanlighetens skull yrslig och sprang och letade harlortar och missade därför två pinnar. Lizza var yrslig till den första pinnen som hon markerade (vilket var nr 2 i spåret) och sen gick det bättre, men jag tror hon missade en till. Det är i alla fall STOR skillnad mot de första spåren förra året och det känns bra! Hade ju också tänkt att anmäla till en tävling i maj och det är kanske  inte helt omöjligt.

Lizza och jag har tränat fart till musmatta med drag och då jag kanske möjligen drog upp henne lite för mycket...  he he... så fick jag ett blått finger på köpet. Jösses vad ont det gjorde/gör... men sen var hon lite försiktigare med var hon satte tänderna :-D.

Jag har varit till Uppsala på styrelsemöte för clumberklubben, mycket trevligt, men jag stannade inte över natten då både P-O och Johan skulle vara borta denna helg. När jag kom hem var båda hemma... :-D. På söndagen blev det då anti-julstök och latande på bron i solen + att jag och Hanna träffades och tränade rally. Nedräkningen har börjat!! Lizza är en toppenhund!!! Hon är så jkla smart så jag nästan blir mörkrädd... synd hon har en så slarvig matte ;-). Det blev mycke högerside träning och bakdelskontroll på höger sida, sid byten, snurrar osv. Visst har vi mycket kvar, men jag tycker att hon har en otrolig hjärna att tänka med!!

Nu har systemet kommit loss ur leran och det är väl bäst att jag jobbar lite ;-)

hej hopp!

Inga kommentarer: