måndag 17 mars 2014

Borde....

inte sitta här och skriva... Borde sy klart gardinerna som jag påbörjade igår (kom av mig helt när symaskinen bara kunde sy bakåt), borde gå på långpromenad med hundarna (men eftersom jag vet att snön bara kommer klumpa sig i Biras päls...), borde bada Bira (även om hon inte luktar illa längre och hon själv tvättat av sig det mesta), borde städa (nu kom det ju snö och allt är åter rent och fint, men det är ju nollan och snart smetigt igen??)... ni vet :-).

Bira har varit och hälsat på en kille som heter Spindel's Jesmond Park och vi hoppas på små söta pluttar i Maj!! Nu har jag ingen bra bild på honom, men jag ska väl försöka ordna till det så småningom. När hon var där var allt i en enda gegga och matten tyckte inte det var lämpligt att jag la upp en bild på en brun clumber sapnel :-D, å andra sidan är det ju så de ser ut mest hela tiden ;-). Killen verkar vara en pigg och glad en och det uppskattar jag. Väldigt öppen och trevlig och allt känns super!

Bira och jag har tränat lite sedan sist och hör och häpna, sätt er ner nu så ni inte faller av stolen... Johan har varit med på Sveg och tränat!! Han ställde dessutom väckerklockan och klev upp... jag trodde han skulle åka med och träffa någon kompis, men tydligen skulle han träna, ha ha ha... undra om han såg hur chockad jag var!? Men Bira var glad i alla fall! Åter till det jag kan säga något om :-). Vi har haft en KU-hund, alltså en tjänstehundsövning... Patrullstig på skidor med ljud och vind. Bira snöade in helt på någon undersnöndoft och stängde då av öronen på clumbervis och missade därför ljudet. Vinden tog hon klockrent och jag är förvånad över hur tydlig hon blivit i sina vindmarkeringar! Väldigt roligt! Jag tycker hon fixar det bra att patrullera i sele och längre lina/koppel och med mig bakom på skidor... och jag tycker att träningen är superkul och skulle vilja grotta ner mig mer i detta!

Lizza och jag jobbar på vår läxa. Sitt fot vid sidan, starta linförigheten/fritt följ och hålla positionen, något längre bak än tidigare... jag tycker att det går rätt bra. Ibland tycker jag hon har återfall, men mest sker utvecklingen åt rätt håll, som det känns :-). Sen är det svårt när man samtidigt ska lära in nya rallylydnadsmoment och blanda in dem i fotgåendet + lära in fot på höger sida och vad ska jag kalla det?? Men till min läxa hör ju också krypet... här är det lugn som gäller och även här tycker jag att Lizza gör det bra. Jag kan nu gå fot till en punkt, lägga ner henne och hon lägger sig och "landar" iställetför att flyga iväg av den viftande svansen... ha ha... Nu måste jag gå vidare och jag måste testa att få till rätt krypteknik. Jösses så svårt... Men, igår när jag nålade lite gardiner så slog det mig att jag kanske skulle lära henne att typ vinka med en baktass... först stående och sedan liggande, så att hon tänker på de detaljerna... Vad tror ni??
  Ja, sen jobbar vi ju som sagt med rallyn och jag undrar jag, ha ha... bakdelskontroll på höger sida står rätt högt i kurs... jag fick henne ändå att backa på höger sida igår, först fattade hon inget, men efter jag tagit hjälp av ett staket och klurat lite så fixade hon det och då var det inte något problem att flytta ut det från staketet. Hon behövde bara hjälp att komma igång!

I morgon så börjar jag min första bruks-och tävlingslydnadskurs sen jag utbildade mig och det ska bli superkul!! Hoppas den blir bra! Jag har också fått förfrågan från Åre BK om att komma (igen) och hålla kurs i rallylydnad, men som mitt schema ser ut så får det vänta till i augusti :-). Och så blir det nog en jaktkurs för clumpisar i september i Umeå. Jag tycker det är superroligt att åka ut och hålla kurs, synd att säsongen är så kort bara!

Nu ska jag försöka göra något, eller så väntar jag till Jennifer kommer hem och gör efter jag kört henne till stallet :-).

Hej hopp i nysnön!









Inga kommentarer: