måndag 14 oktober 2013

Deprimerad... :-(

... solen skiner, jag har slutat jobbet för dagen, hundarna är utvilade och redo för ny äventyr och just då, där i bilen, så slår det mig... det är älgjakt... jag kan inte bara ta hundarna och gå och gå oändligt långt, jag kan bara... strunta i det... eller kanske ta bössan och ta en egen tur... men så kom masken över mig! Och på torsdag, då ska det vara spårsnö och då, då mina damer och herrar kommer jag packa bössan och leta mig en älg efter jobbet och lika så på fredag!! YES!! Men, idag är jag inte riktigt redo... jag ville hunda mig idag! Så, min väldigt aktiva plan förändrades något... Istället bloggar jag lite, kanske latar mig (hur mycket tid tror jag att jag har egentligen???) och sen går jag ut spåret som finns snitslat sen spårtävlingen och spårar sedan med lilla Lizza... medan det ligger till sig kan jag köra lite jaktträning med Bira och sen åker jag på klubben och tränar! Smart va!? Och så får jag hitta på något imorgon så jag kan gå på en längre promenad med dem då utan att hamna mitt i jakten!

I helgen så var jag på träff 2 för instruktörsutbildningen i tävlings/brukslydnad. Inspirerande och roligt och så tror jag att jag sov bort en del av det onda humöret där... stackars sällskap jag hade där som fick sitta själv hela kvällen, ha ha ha... Men det gjorde susen! Sen är det klart att man blir trött av att åka och köra också...

Som kurshund denna gången var det Lizza... det var som saker som passade henne som vi tränade. Stadga och sedan targetövningar... Stadga kommer vi aldrig träna för mycket och kanske fick jag en vink om att hon faktiskt är rätt duktig ändå, och fast det var längesedan vi tränade någon platsliggning... Ja ja jag vet!! Ni behöver inte skrolla ner för att läsa att jag lovat hur många gånger som helst att ta tag i det nu och nu och... ni får väl puscha på mig lite då!!! I allafall så skulle vi göra en stadgeövning med störning där vi själva valde och utvecklade och då jag precis innan talat om att vi inte har någon plats så fanns det väl inget annat val än att träna det då...  Lizza bjöd "deck" (=huvudet ner) direkt och sen gick det inte att störa upp henne :-). Mina kompisar gick runt henne, jag slängde godis, viftade med bollen, vår kursledare dök upp snett bakifrån, men hon låg riktigt bra tycker jag!! Dock hade ögonen nästan trillat ur ögonhålorna när bollen kom fram, ha ha... men jag är nöjd och får väl supersäkra platsen på nära håll nu och dra ut på tiden ordentligt (successivt givetvis) innan jag flyttar bort ifrån henne! Men, påminn mig gärna med jämna mellanrum!!

Vi har också valt ett moment att shejpa fram från början, eller det var nog så att vi fick välja mellan några moment och så skulle vi välja shejping eller med hjälper... Lizza kunde redan alla förslag så en kompis fick välja moment och form till oss. Vi fick shejping och backa och då slog det mig att det sällan bjuds när jag står upp (har lärt in det sittande på huk) och då blev det nästan som att börja om!

Vår andra stora grej var nog sista övningen... Vi skulle nu börja med något nytt inom target och övningen blev tillsist så att hade vi "allt" så fick vi välja att utveckla någon övning... Jag valde att utveckla nostarget i hand mot tandvisning... Frysa med näsan i handen kan hon på mig, oavsett om jag håller handen för dutt eller att lägga nosryggen i. Så jag började med mig, sen fick hon dutta och frysa i ett par kompisars händer. Hon fixade det super och redan här var jag överlycklig!!! YES!!! Nu turades vi om med hundarna och gjorde 5-10 försök var innan vi tog nästa hund. På detta sätt fick alla hundar smälta det de gjort och blev inte helt slut i kolan! Ännu så fick Lizza söka upp dem för nostargetövningen och kunde ju helt frivilligt strunta i det... Vi utvecklade frös, längre och sen så fick de komma mot oss när Lizza satt vid min sida, jag sa "se" tyst när de kom så hon skulle vara redo att släppa in dem i vår bubbla och vips så kunde de komma ända fram, ha fram handen och hon frös i handen!!! Sista övningen, då var det en av tjejerna som inte gjort övningen som kom rakt fram, satte fram handen, fick ett frys och ni kan aldrig tänka er så härligt!! Sedan så gjorde hon om och kunde pillra lite på läpparna också.... Tjohoo!!! Total tid: 30min på 3 hundar för olika övningar... ha ha ha... och vi är nästan där... Jag fick också tipset att lära in frys-ord på typ en musmatta för hantering i tex utställningsringen... Man lär in att hon ska stå blickstilla oavsett störning och så kanske det också fungerar :-). Vore kul!!

Bira har mest fått lata sig, titta på andra hundar, men vi har också tränat lite på att gå fot på fel sida och att sitta kvar, utan att lägga sig ner... och det går... båda är svåra saker, men vi ska fortsätta jobba på dem! Före helgen så jobbade vi lite med jakten och det fungerar bra, men sist nu, då blev hon lite väl yvig och kom lite långt bort, ha ha... men inte utom kontroll (vi har ju inte stött på någon fågel än ;-) ) och jag kunde lätt korta in henne, men det var också skönt att hon kunde visa det jag känt, att kontrollbehovet över mig kommer försvinna när det börjar lukta mer. Jag ska se om jag hinner ladda upp filmerna som Liza spelade in när vi var uppe i kojan.

Till helgen så ska jag at mig en tur till Säs... dels måste jag handla hundmat. När jag nått Sundsvall så slog det mig att jag inte skulle få plats med någon mat i bilen... Siri var ju med och hon sitter i baksätet... och sen på söndagen så ska jag vara i Falun tidigt på söndag morgon... där ska jag skriva ett prov för SSRK-utbildningen som jag gått över vintern-våren-sommaren... spännande!! Och sen ska jag också hålla en praktisk del, fast den kändes kort, men det är kanske skönt :-). Och eftersom jag är tidsoptimist så ska jag också försöka läsa ikapp alla mail när jag är i Säs och jobba ikapp det ideella lite... Känner att jag ligger efter!

Jo, sen måste jag berätta... hi hi... ett rykte hade nått mig att en uppfödare av clumber hade parat en tik nu i veckan och jag är ju lite sugen så jag slängde iväg ett mail och vips när jag sitter och kör mellan hogdal och körsillre så ringer hon upp och med den mottagning som är i skogarna här är det ju bara att stanna och prata... :-). Jo, hon hade parat en tik, men det var inget jag ville ha ändå... ha ha ha... så rätt, så rätt det var inget jag ville ha, men hon hade lite annat i planeringsväg som lät mycket mer intressant OCH sen upplyste hon mig om att jag ju måste para Bira också... :-) och det är klart att jag ska!! Hon är en underbar hund!! Så, jag ska som sagt gå igenom alla mail, fixa idellt och i mailboxen finns också avelsrådgivning, så får jag väl ringa och höra mig för sen...

Bjussar på en del bilder också. Liza har fotograferat en del av dem... TACK!!!

Hej hopp i morgonfrosten! Snart kommer lite snö ;-)












Inga kommentarer: