måndag 28 oktober 2013

:-)

och så tänker jag att jag måste blogga och så bestämmer jag att jag ska blogga och så tror jag (nästan) att jag har bloggat och vips så har veckorna rusat förbi och inte har jag hunnit blogga och inte så mycket annat heller :-). Men, så övernattade jag i husvagnen för att vila upp mig lite och skulle då blogga igår kväll, men nu sitter jag här i fullt dagsljus i alla fall och borde planera det sista inför eftermiddagens kurs :-), men så minns jag att jag borde nog blogga och ser att det är längesedan sist... Så, vad har jag gjort då??

Bira och jag har tränat jakt. Efter filmen som finns som länk till höger så har vi varit ut två ggr och det såg inte riktigt ut som i filmen... ha ha ha... första försöket efter så såg jag en fågel som lyfte från området och allt blev... helt annorlunda. Hon ville springa dit hon tyckte hela tiden, oavsett vart jag tyckte :-) och... det är svårt att förklara. Hon var för långt ifrån mig, gick in i toppenfint sök med koncentrerad fart, lyssnade halvt på sitt och inte alls på inkallning, eller nästan inte alls... men jag kände ändå ingen panik över att hon "försvann". Och man kan väl säga att vi hade en liten maktkamp där i skogen då jag sprang ikapp henne varje gång hon ville gå sin egen väg och så försökte jag få henne dit jag ville och så sprang hon igen och ha ha ha... fråga mig inte vem som vann, men vi kom därifrån till sist i alla fall!

Nästa gång var på en äng (m ris/höga örtrester) i Säs och direkt jag kopplade loss så drog hon en runda där på egen tass... inte så bra, men trots att jag inte kunde kontrollera galenskapen så var jag rätt säker nästan hela tiden på att hon inte skulle sticka. Nu hade hon ruggigt hög fart hela tiden och då kändes det som att där inte fanns något vilt, för då skulle hon åter sänka farten och gå in i sök och då skulle jag hinna ikapp... Nu blev det hela slutligen mer kontrollerat och vi fick ett bra avslut. Till råga på allt så hade jag köpt två dummy-liknande saker när jag var in på Mora för att jag skulle ha något när jag skulle ut med Bira... givetvis låg de kvar i bilen...

Just så här och nu så kan jag inte komma på att jag har tränat något alls med Lizza... samtidigt vet jag att vi gjort något... eller?? I måndags så hade vi ingen måndagsträning, då styckade jag istället... Måndagen innan så tog jag ju ner spår tre från tävlingen och la samtidigt ut det till Lizza och sedan så gick vi det. Om jag minns rätt så gick vi sedan runt spåret på 23min (högreklass spår 1200m) och hade en pinne borta. Det mesta var ok, men på ett ställe irrade hon runt lite... och jag kan bara konstatera att det är rackarns osis att spårtävlingarna är över för säsongen!! Jag ska dock försöka träna lite starter och då mest starter med svårigheter och göra dem säkra och lite annat smått och gott så jag hoppas att vi får det bart ett tag till! Sen ska jag lägga hårda spår i vinter, fler än någonsin!! Och försöka upprätthålla hennes spårande under vintern så vi inte är tillbaka på ruta ett i vår igen och att det sedan ska ta hela sommaren innan hon är uppe på en bra nivå. Jag har aldrig tidigare haft en hund som så totalt har tappat allt under vintersäsongen...

På lydnadsbiten så har vi tränat liiite stadga, vi har till läxa att träna ingångar och bakdelskontroll och den tycker jag är rätt så ok, men ska ändå se om jag kan klura ut något där...

Helgen som varit, eller snarare sen torsdag morgon så har jag varit inkallad och gjort årets sista 4 dagar som vi har avtalat om. Det hela började väl mest i onsdags... när vi var i Älvdalen på ridskolan så ringer vårt hundtjänstbefäl (el en av dem) och säger att vi kan mönstra in hundarna på kvällen istället, hemma hos honom och samtidigt hämta den hyrbil som jag och Lena ska ha... Och, vad ska man säga... ok, det kan bli sent... Han bor efter vägen hem från Älvdalen, jag har hunden hemma... ja ja... Nu var P-O snäll och skjutsade Bira till Sveg åt mig och sen slog jag och Lena följe från Sveg tillbaka till Herrö och vi landade där vid halv elva. Kl 6.00 dagen efter kunde larmet gå för inryckningen. När larmet kom så packade jag in mig i bilen och åkte till Lena. Där packade vi om oss till en bil!! Det måste banne mig vara något sorts rekord! All utrustning + 2 hundar i bur och två människor... sen kan man väl säga att det inte blev så mycket hund då på torsdagen, även om vi var med på en framryckning... Sen blev det en hel del hund under helgen och jag tänker inte berätta så mycket om det annat än att jag är rätt missnöjd med Biras spårning och spårupptag, väldigt nöjd med hennes vind och ljudmarkeringar, mycket nöjd med henne i bas och i tält! Rackarns vad hon går in i sin uppgift när vi kommer på plats med grönklädda människor och hon älskar verkligen ALLA grönklädda!! Bira har åkt bandvagn för första gången och liiite jobbigt var det första biten, men ganska snabbt rullade hon ihop sig och sov en skvätt :-), med huvudet i mitt knä. På resan tillbaka så var det inte jobbigt alls utan bara en sak som ingick i hennes uppgift eller något. Hon är bra rolig... :-). I tältet var hon också rolig... hon rullade ihop sig mellan mig och Lena och lyfte knappt på huvudet ens när folk kom in mitt i natten och bytte eldvakter och liknande.... När jag skulle sitta eldvakt så lyfte hon på huvudet och tittade på mig, jag viskade ett stanna där du och hon la ner huvudet och fortsatte sova! Härliga hund... sen tycker jag lite synd om Lena som blev utknuffad av henne :-). Vi fick även prova på genom sök av område, så som det går till om någon försvinner eller om man misstänker att någon/något finns på en plats och även genomsök av byggnad... Roligt!

Nu ska jag planera min kurs och ta med mig hundarna ut i skogen en sväng!

Hej hopp!!

Inga kommentarer: