tisdag 25 september 2012

Törs jag?

Känner mig lite feg... annars när jag bloggat har det gått från noll-kö till kö och jag orkar inte med kö idag... :-(. Hoppas det kan hända något som gör mig glad idag, för det mesta kändes nu som det gick mot mig... Jag är ledig alla helger mellan jakterna och får inte sem när jakten börjar igen. Jippie eller inte... Det + att jag blir väckt en timme innan jag behöver kliva upp och lite annat smått och gott gör mig på ett strålande humör...

Tänkte berätta lite om Biras håll-fast träning, som vi nu jobbar med. Jag har ju lagt upp filmer, men inte skrivit något. Nu kanske filmerna talar mer än orden... :-). Att ta leksaken och lägga vikt bakåt fungerar utmärkt. Nu går hon i kamp och inför apporteringen skulle jag aldrig låta Lizza komma in i kampen, men det känns inte lika farligt med Bira... Byte till slang gick så där. Först tyckte hon näää... men så fick jag in det hela och nu håller hon den hyffsat och lägger vikt bakåt. Igår tränade jag utan att filma och började välja bort de kampiga situationerna och belöna viktförskjutning bakåt. Nu tycker jag inte att hon håller slangen särskilt väl utan mer att hon håller ihop tänderna så den inte kan glida ur. Ska jag nu se detta som ett problem eller bara strunta i det? Är det en fågel ska hon ju hålla mjukt, men fast... och då blir det lite klurigt! Undra om jag ska testa med en grövre sak... För även om det är en fågel ska den ju inte glappa, men heller inte krossas. Kul att exprimentera lite också! Bira, hon tycker i alla fall att den här träningen är riktigt rolig, utom när jag lyckas nypa henne i morrhåren :-) och hon har blivit mycket mer taggad på leksaken, ja, i alla fall den leksaken!

Johan har börjat grejsa med kedjor, har ni sett filmen?? Länk nedan!! Och efter tre mindre akter med några kedjor så är han helt slut och måste ta en paus. Ha ha ha... och jag förstår vad han menar, för hon är verkligen intensiv och... det går undan! Man hinner liksom inte själv tänka innan hon gjort 13 saker, ha ha ha, helkul att titta på, otroligt rolig att träna, men man blir helt slut! Och det gör ju inte Bira, hon kan fortsätta i en evighet!! Men, dessa kedjor ska de nu bygga upp så det blir mer o mer tävlingslikt och så de blir längre perioder utan belöning. Hoppas de lyckas!

Lizzan då... vi har tränat nos-frys på post-it lapp och det går så där... hon slickar gärna på lappen och efter en stund så har hon liksom slickat upp den, ha ha ha... Jag ska nu byta ut lappen mot en bit tape, maskeringstape, så hon dessutom måste använda näsan. Ska testa i kväll! Tanken är sedan att jag ska testa att lägga pinne med min doft under blomkrukor och se om jag kan trolla fram en frysmarkering där och om jag så kan utnyttja hennes kunskap i doftdiskriminering även i detta momentet! men, jag tänker vänta till efter spårtävlingen så hon inte blandar ihop det och inte markerar andras pinnar... :-). Fast jag egentligen tror att steg 1 träningen här också skulle ge bättre markeringar i skogen.

Sen var jag på klubben en sväng igår. Kallt som gatan!! Och Lizza var... lite taggad... Började med en längre linförighet, som var så där. Hon tappar lite i vissa svängar och i språng. Tappandet i svängarna och att hon ibland annars faller tillbaka beror på en enorm belöningsförväntan och hon vill ha nu, nu nu... men, det är ju en träningssak så jag ska försöka få till några längre pass till under veckan. Jag upplever det dock som att positionen blivit bättre över lag. Framförgåendet var bättre, fast den halt vi gjorde där vände hon mot Cecilia och Årca som precis klivit in på planen... gör om gör rätt :-). Annars skötte hon det snyggt... Läggande under gång var riktigt snyggt och det gör mig glad! Apporteringen försö 1 = riktigt bra, men sen kom en del tjuvstarter när jag sa andra ord istället för apport och sen kom det att sitta kvar när jag sa apport, ifall jag sagt något annat... Efter vi tränat hopp så blev tempot i apporteringen uselt!! Vet inte om hon var lite sliten, hade sprungit rätt mycket med leksaken och varit i hög aktivitetsnivå under en längre stund. Blir väl att testa någon mer apportering och hoppas att jag har min Lizza igen!  Hoppet var så där... jag ska nu öka avståndet hon springer ut efter hoppet, men vill samtidigt inte sabba momentet helt nu inför tävling. Ska försöka hinna in en sväng till före helgen! Skulle träna kryp, men det glömde jag :-)...

Hej hopp!

Inga kommentarer: