tisdag 18 september 2012

Om någon undrar

så älskar jag mina hundar!! Ha ha ha... tänkte ifall någon var orolig efter Lizzas fina uppträdande i helgen, men jag är ändå rätt nöjd med henne, för om man bortser från uppträdandet i ringen så skötte hon sig riktigt riktigt bra och hälsade och uppträdde fint mot många människor. Det kändes faktiskt bra och som att jag en dag kanske kommer kunna tävla lydnad med henne... så kommer ju bakslag och givetvis vid exakt fel tillfälle och att hon sedan sätter sig med domaren och myser och blir kelad med, utan protester, det spelar ju ingen roll, för det är ju de 3 sek då hon inte uppför sig som räknas. När jag kom hem var mina ord: synd att jag har en så förbaskat snygg hund!

Ja, jag har avrit på 2 utställningar med Lizza och 1 inoff med Bira. Efter lördagens resultat ångrade jag att jag inte anmält Bira till Ljusdals inoff också.... Alltså Bira gick riktigt bra och jag skulle vilja ställa henne officiellt för Yvonne Brink. Hojta om ni ser att hon dömer clumpisar!! Bira kom BIS-3 och jag är helimponerad!! Inte visste jag att hon var så snygg... ha ha ha... Nu var det inte Yvonne som dömde finalen utan där var det Bo Wiberg och tydligen gick hon ju hem där också :-). Jag tänkte presentera kritikerna för er här och göra er gråtfärdig, men det får jag ordna sedan!

Efter utställningarna så vill jag ge ett STORT TACK till alla er som tror på Lizza och till er som kan tänka er att hjälpa mig att träna det här :-). För det måste jag ju göra nu när hon är så snygg ;-).

Annars på hundträningsfronten så har jag tränat lite apportering. Biras början, lektion 2 (som ser lika ut som ettan) och lektion 3. Och attan så svårt hon tyckte att det var att ta i gummislangen jämfört med den roliga leksaken!! Mellan 2an o 3an så lekte vi lite med leksaken, inget mer och se hur poletten trillade ner medans!! När det blir så där är det kul!!

Med Lizza försökte jag få henne att sitta stilla vid sidan occh hålla apporten en stund innan jag försökte ta den utan kommando, och då ska ju hon hålla fast och ni kan ju gissa hur det gick!! Lizza är ju inte direkt en sitta-stilla-utan-att-göra-något-hund, men vi ska träna på det här, för jag tror att det kan göra vår apportering ännu bättre och säkrare och från att ha hatat apportering så tycker jag ju nu att det är kul!! Har också beställt en ny leksak som jag hoppas o tror ska hjälpa Bira i träningen, hi hi... Annars har Lizza en riktigt fin apportering tycker jag, bra tryck ut, snyggt o rent gripande och tryck in, möjligen lite het i ingången och avlämnandet, hi hi... Hoppet som också ingår i kursens uppgifter de veckor som varit är ju svårt att träna på hemma... och då blir det inte så många tillfällen. Högt på min önskelista är en stor platt gräsmatta och ett brukshinder ;-).

Kursen jag går har nu ett nytt fokus! Nu är det vittringsapportering som står på schemat! Steg ett är nosduttar i handen och det kan ju Lizza, steg 2 är att frysa där och det är ju som alla andra moment när Lizza måste vara stilla... ha ha ha... och steg 3 är det samma med en postitlapp i handen. Och jag tänker börja från steg ett och se hur långt vi kommer på två veckor! Detta tycker jag egentligen är en vintersyssla... :-) och är ju nyttigt som hjärngympa om man inte tänker tävla lydnadsklass tre eller högre med sin hund... Nu kan det ju vara bra att träna på många hundar också innan man har den hund som man kommer ta till lydnadsklass 3... ha ha ha...

Idag när jag kommer hem ska jag försöka titta på filmer från kursen. Har missat nästan hela de 2 senaste veckorna och det känns trist! Men, nu ska jag jobba ikapp mig hoppas jag :-). Nu är det nog bäst jag svarar i luren... hej hopp!

Inga kommentarer: