onsdag 22 augusti 2012

Ljud!

Jaaaa... vilken lycka det blev idag när jag fick ljud på mina filmer!!! Fast, jag fick lägga ut dem på youtube och då får ni inte länk direkt till mina länkar utan jag måste ge er en länk i texten. Hmmm... måste kanske införskaffa mig ett video-redigerar-program i alla fall... får inte till det med movie-maker-picasa. Kanske exprimenterar jag idag, kanske på bussen i morgon, kanske inte alls ;-). Jag går ju en kurs som är webb-baserad och enormt beroende av filmer och när ljudet inte finns så försvinner ju en del av grejjen. Det blir svårt för instruktörerna att säga när jag är sölig i klicket osv. Men nu så!!
 Senaste filmerna hittar ni här och här! Fast de finns även under mina filmer som ljudlösa... :-)

Annars då... Bira har fått en ny leksak, en racoon (heter det så??) och en fasan. Racoonen, den har hon redan haft sönder en pip i och den var super-rolig att leka med!! Fasanen var en gummileksak som också var helt ok. :-)

Jag har under de senaste två dagarna endast tränat Lizza... i Måndags var det på klubben och jag tränade då på att springa ut till target och att jag då belönar i samma riktning. Lizza behöver alltså inte vända till mig för belöningen. Hon har lite svårt att inte vända runt på klicket, men det kommer! Kul träning med mycket fart! Vi tränade också lite linförighet och... hmmm... undra om vi gjorde något mer!? I alla fall hade jag möte med clumberklubben i telefonen vid 19 så jag åkte hem tidigt!

Sedan igår... ja då bad jag Johan filma... och han filmade då våra springa ut till target och jag ökade nu längden till targeten. Alltså... jag skulle behöva en som filmar, en som kastar medan jag klickar och belönar, ha ha ha... jag är USEL på att kasta!! Nu vet jag inte hur stort problem det är eftersom hon ju springer med fart ut mot mattan och sänker inte farten fast hon vet att belöningen är hos mig... Hon är en härlig hund på det sättet! Men, jag ska väl kanske börja ta bort targeten ibland och belöna för en väldig fart utåt.... man ska ju kunna nyttja detta i moment som hopp och framåtsändande också sedan! Förutom i rutan träningen då...

När vi sedan kom upp på gården så tränade vi på frittfölj, ovanligt bättre måste jag säga... snabba ligg som var så där och blev riktigt snabba! Härligt!! Jag tog också fram en ruta... det blev fel mått på den, den var sned och vind, men... äh! Jag satte upp 4 hörn och tog en lina (vit) och la som kanter på rutan. Tanken är nu att jag ska lära henne att söka sig inom rutan och jag belönar därför för alla rörelser, eller snarare alla rörelser med fyra tassar mot jorden (ej sitt, ligg, hoppstå osv), inom rutan. Mycket intressant tanke och det ska lära hunden att själv söka en lämplig position inom rutan och bli medveten om rutan. Superkul att testa tycker jag!! Jag som aldrig ska tävla lydnad... hi hi... fast, beroende på hur jag nu engagerar mig i träningen som jag börjat med Lizza så kanske det blir! Hur som är träningen intressant och jag ska ju ha fler hundar!! Hur gick det då? Förutom filmen jag visar ovan så har jag en film till, som jag inte laddat ner... den är 4 min (och man ska inte köra så långa pass...) och jag upplevde henne som bättre även om hon kedjade ett visst rörelsemönster... Men det kändes som hon började fatta grejen! :-). Åh vad optimistik jag är... hi hi...

Detta är tredje dagen jag är hemma... idag är jag tjänstledig, liksom i morgon och på fredag. Tidigt i morgon bitti påbörjar jag en (totalt) ca 9 timmar lång bussresa mot Umeå... tre olika bussar... urk! Kanske kan jag dock få något vettigt gjort! Tex uppdatera min hemsida... ha ha...

Nu ska jag kanske passa på och lägga ett spår eller två åt de små flickorna :-)... Lizza håller på att krypa ur skinnet pga för lite aktivitet! Annars skulle ju en cykeltur med henne också passa fint... Fast mest vill jag åka och plocka hallon, men jag är lite rädd för att störa björnjägarna (inte rädd för varken björnar eller jägare, men vill inte störa!). Frys nr 2 avfrostas och städas idag, igår var det nr 1 och i förrgår kylskåpet :-). Bara lilla frysen inne kvar sedan... Härligt!! Nu kan jag snart börja fylla igen!! Eller... jag har ju börjat...


 På lördag är pippifåglar av alla de slag lovliga, igår blev några av dem och på lördag då resten och jag blir sugen... men, i helgen blir det definitivt hallon!! Hej hopp!!

Inga kommentarer: