måndag 6 augusti 2012

Club Show!!

Nu har vi varit på en aldeles, helt... underbar helg i Västerås!! Underbara hundar, trevlig tillställning och underbara människor!! Kan det bli bättre?? Vi hade dessutom strålande väder, lagom vind som i alla fall nästan gjorde temperaturen uthärlig :-).

Fredag kväll började med lydnadstävling i klass 1, minus hoppet + full apportering... Johan tänkte ett tag be om att få köra med koppel på, för så gjorde en annan, men så tror jag att han kände att det gör inget om hon springer iväg, här har ju alla clumber och vet precis hur det är och han valde att koppla lös. Vilket var det bästa han gjort på länge :-)! Han hade dessutom placerat mig väldigt tydligt för mig själv nära planen. Smart drag... jo, hon stack nu också... till mig och när hon var nästan framme så sa jag spring till husse och viftade iväg henne och då vände hon och sprang till husse!! Gissa om han växte och om han nu fått en plan och om jag nu kommer få stå vid kanten till lydnadsplanen vid tävling i fortsättningen?? Ha ha ha... men det är bra! De kom i alla fall trea och fick även i år motta domarens pris, för att han var ung och för att han var kille och det ville domaren uppmuntra! Kul!

Sen var det apporteringstävling och då är det min tur... ha ha... vi stod och tittade, Bira taggade på varje dummy som slängdes, hon hade stenkoll på dem och för varje nedslag så noterade hon det och bara väntade på signal från mig! Och hon var superduktig!! Fast människor tjoade och hejjade och jublade så fanns inga försök till tjuvstart!! Underbart!! Och när det var vår tur sprang hon som skjuten ur en kanon ut och hämtade, men funderade ett par ögonblick innan hon kom in med den och det var nog där segern rök... ha ha... trea kom vi och den är otroligt seriös, där ingen springer lika långt, förare hämtar dummys (som vi hade som föremål denna gång) och springer med hunden över mållinjen och ALLA har ofattbart roligt!!! Hundarna med tror jag :-).

Vi grillade också kött på grillen och åt lite i trevlig sällskap innan vi droppade av mot stugan som vi hyrt och tittade på lite OS innan jag smet iväg och borstade tänderna. Utanför nästan varje stuga satt/stod en clumber med husse/matte i snöret och surrade och hade trevligt. Efter tandborstningen blev jag givetvis stoppad på vägen... ha ha... underbara människor...

På lördagen var det då dax, det som alla skyller på när de åker dit (fast det är den sociala biten de är ute efter ;-) ), utställningen. Och jag var anlitad som fotograf! eftersom jag ju inte skulle ställa någon hund och... det blev lite bilder :-). Ska nu bara ta mig tid att gå igenom dem alla... och radera de som inte är bra och lägga upp de andra på något bra ställe så intresserade kan se. Jag skulle fota i ringen, utanför ringen och alla klassvinnare... nu tror jag att jag lyckades få alla klassvinnare utom en!

Bira och Johan då?? Jo... de klev in i öppenklassringen, totalt 9 tikar och Bira har ju sina brister och här är hundarna fina, så jag hade inga förhoppningar. Alltså, jag tycker ju att Bira är finast i världen, typ, men jag vet om hennes brister! Och så blir jag ju nervös när jag står utanför ringen... ha ha ha... Först kollar domaren av alla hundar när de står uppställda på rad, och han tittar lääänge på Bira och jag tycker att han bara ska skynda vidare :-D :-D!! Sen går han igenom alla hundarna och så ska han plocka ut sina hundar som ska placeras... och Johan går, givetvis och jag säger ju det till mina kollegor i närgheten, de tittar på mig och säger att de domaren ställer i mitten är de som ska vara kvar... jag tappar hakan, de säger att jag kan stänga munnen, ha ha ha och jo de hade rätt, Bira och Johan fick stanna i ringen! De blev sedan placerade som fyra i klassen. Bra jobbat tycker jag!!

Nästa klass som de skulle in i var viltspårsklassen, för alla som ställts och som har viltspårsmeriter. In i ringen igen, ännu mindre förhoppningar... här fanns det en del champion-tikar med många titlar, så ni förstår ju själva sannolikheten... Gissa hur långt min haka trillade när de vann klassen!! Ha ha ha... Johan tror att det var för att han var ung och kille och för att en annan engelskman (domaren var från england) hade skvallrat att Bira var tjänstehund och hon hade i denna klassen sitt fina halsband på dig. ha ha ha... Ja och hunden jag inte fotade som klassvinnare var då Bira... det glömde vi av bara farten... I BIS-viltspåret så blev då Bira BIS-reserv som det så vackert kallas. Hanen, som förövrigt blev BIS i hela allt, var snyggare :-) och han är snygg!!!

Så var det det här med halsbandet... hmmm... När de gick in i öppenklass, då kom engelskmannen som jag tidigare pratat om fram och undrade varför hon inte hade det på i ringen, en engelsktalande kollega till mig förklarade då att hon skulle ha det i viltspårklassen. Han hade redan pratat med mig om att få fota henne och sedan publicera en bild och förklaring i den engelska clumberspaniel tidningen. Häftigt tycker jag :-)! Även när priset i viltspårklassen skulle delas ut så fick Bira lite uppmärksamhet för sin merit :-). Jag är ju egentligen inte så mycket för det här med uppmärksamhet (tur Johan får den ;-) ), men jag hoppas detta gör att fler vågar testa!

Kvällen avslutades sedan med supé på restarungen där vid campingen som vi höll till vid, riktigt hygglig mat, underbart surr, rolig auktion... där det säljs en del clumberrelaterade produkter till högstbjudande och alla pengar går till klubben. Ganska rolig tillställning... som dessutom dödade Johans förutfattade meningar om vin, öl och män o kvinnor! Ha ha ha... då herrarna runtom oss beställde in vin och jag och tjejen bredvid mig beställde öl... ha ha ha... Tror att alla var rätt slitna när middagen var slut och alla packade sig i säng... i alla fall gjorde jag mitt bästa... Men, Johan poppade OS och Lizza kunde inte sova eftersom Johan ägnat kvällarna med att skrämma upp henne med monster-prat och monster-historier och då morrade hon på typ allt hon hörde... och ni skulle sett henne när hon fick syn på igelkotten!! Då trodde hon för ett ögonblick att monstren inte var så stora som Johan sagt och att hon faktsikt skulle kunna jaga dem lite... tur att jag han stoppa henne! Phu!

Annars måste detta varit en av de nyttigaste helgerna i Lizzas liv! Vi bodde i en stuga, mitt bland en massa (underbara ) clumbermänniskor, många gick förbi vår kompostgaller-inhägnade bro, med o utan hund, ibland bara förbi, ibland stannade de och pratade, ibland hälsade de på henne... Hur nyttigt som helst!! Mest hela tiden mötte vi någon på promenaderna, vi pratade med mindre nyktra människor, vi pratade med yviga människor, vi bodde grannar med killar som pratade lagom med henne och läste henne bra... Allt blev så bra!! Inte ett arg-skall på hela helgen och en massa människor!! Under utställningen fick hon ligga i bilen, 2m bakom utställningstälten och där var det också en del rörelse och männsikor som tittade på henne och så där, inte ett knyst! Är lite mallig över min lilla hulligan!! :-). Inte en meter har jag tränat med henne, så det gnager en del i samvetet... ska försöka hinna med en mass skojsigheter idag! Slutar ju hyffsat tidigt så jag borde hinna med ett spår... ska bara flytta husvagnen och hämta skräp i Land Rovern och sen är det saker som räknas som mindre oviktiga (som att packa upp och fixa tvätten) och slutar jag ett eller två borde det ju fungera... Sen har jag skapliga sluttider hela veckan och tänker försöka lägga en del krut på damerna!

Idag byts ju också ämne i webb-hund-kursen som jag går! Känns som jag tränat för lite på stadgan under dess två veckor, men jag har i alla fal fått lite redskap att jobba med! Och jag får väl fortsätta nöta på detta och bygga på svårigheter och tävlingsmässiga och se till att jag i alla fall får till en platsliggning så småningom!

Så... nu ska jag kika på vad kursen har att bjussa på!! Hej hopp!! 

2 kommentarer:

Anonym sa...

Underbar text!!

Kramis
Eva Masthagen

L8Larsson sa...

Du får mig att längta ännu mer. Hade så gärna velat vara där.
Jag är säker på att ni hade en superbra helg.
Vi ses nästa år.
Bamsekramar
Lotta i Skåne