onsdag 4 juli 2012

zzzz...

Idag borde jag inte blogga! Det finns en viss risk att känslorna svämmar över, men nu ska jag försöka vara saklig... för jag behöver skriva ner för att komma ihåg!

Tisdag: En teori-dag. Visst, trist att sitta på en stol och jobbigt och ni vet... alldeles UNDERBART!! Just för att ämnet var så underbart :-). Eller ämnena ska man väl säga... På förmiddagen hade vi spårteori och då jag tycker spåret är otroligt roligt och facsinerande så var detta ju toppen! Nu har jag, för 100 år sedan fått metoden presenterad för mig och även sett den prövas på en hund, men det var ändå otroligt intressant att få det på nytt och av "uppfinnaren". Även en del teorier om bakspår och liknande (kul när folk kommit på samma teori som en annan :-) ).

På kvällen var det inspark och trots att jag lyckades smita tidigt så är jag otroligt trött!! Beror på tre saker... en hosta som är gräslig, en rottis som voffade på allt och lite till i natt och en rottis som med jämna mellanrum väckte sin matte för att se om det var morgon eller om vi skulle hitta på något roligt tillsammans...

På em så var det hundsjukvård/friskvård på schemat. Också detta intressant! Inga direkta nyheter, men det är bra att hålla sig uppdaterat och ämnet kan aldrig gås igenom för många gånger!

Idag var det en dag med helpraktik! Focus var på figurantarbete. Mycket nyttigt och just att lyssna på hundägaren, memorera och göra så som man blivit instruerad om och samtidigt ha öppet sinne och kunna ändra på saker om det blir lite fel. Jag jobbar i en grupp med toppenfiguranter! Kanon var också att vi hade chansen att titta på varandra och lära oss...

Men nu går jag ett steg för fort fram för vi började faktiskt med hunden och där den fick gå in i en hög med leksaker och på egen tass välja ut sin favorit där. Vi skulle vara helt passiva och ge hunden tid och se vad den gjorde... Bira sprang glatt ut, kollade av lite saker och valde sedan en handske! Hon stannade upp, tittad epå mig (som var passiv), väntade på signal, fick ingen men valde ändå att komma med en fin inleverans (typ dummy-leverans) till mig! Jag belönade med lek... Hon fick sedan leka med vår instruktör och lekte glatt på alla de sätt instruktören ville. Superkul!! Det trodde jag aldrig... ha ha...

Sen på figurantarbetet, då ville hon inte leka och vi fick ta till godi. Då blev det sprutt under tassarna! Figgen gjorde dessutom en lek av godisleveransen och då blev det ju ännu skojjigare! Hon vill verkligen ha godis! Under eftersnacket så blev det dessutom lite lek... kanon! Men, jag kommer köra godis belöning på henne!

Jag figgade till en skojjig och kampglad schäfer... Jag gillar när det är sprutt under galoscherna! Och det var det här :-). Jag fick också lägga till lite ordning och reda, vilket han svarade riktigt bra på! Kvällen skulle sedan ägnas åt detta, men vi var klara tidigt och jag såg framför mig en kväll med Lizza-aktiviteter. Allt vi skulle göra var ett litet grupparbete... ha ha... jag trodde det skulle ta en timme, max, det tog tre och då kan ni själva räkna ut var mina Lizza-aktiviteter tog vägen. Dödligt trött, irriterad från start, näe... vi gick en promenad, slappar nu i husvagnen. De ska få kvällsmat, vi packar för morgondagen som ska tillbringas i skogen och myser lite och hoppas att jag har en bättre dag i morgon! Å andra sidan behöver Lizza det här med att mysa med matte också...

Sov sött!!

1 kommentar:

Liza sa...

Verkar som det är intensiva men både intressanta och roliga dagar för dig/er :) Även om det är tröttsamt också.
Föreläsningarna hade jag också gärna gått på :)
Kramar