tisdag 31 juli 2012

måndag

Wow, jag börjar ju komma ikapp! Är typ 4 min tidig från lunchen och börjar blogga lite... har dock ingen aning om hur samtalsläget är, så det kanske inte blir mer än så här :-). Men det vore ju kul att få skriva lite om hur gårdagens träning på klubben var!

Jag körde in Johan till fotbollsträning och var därför 30min före utsatt tid om måndagsträning och satte mig därför med en bok för att vänta och se om någon mer skulle dyka upp... börjar jag innan så skulle jag ju annars vara klar när de andra dök upp... Så, efter ha läst 10-15 min så slår det mig att jag ju kan åka upp till uppletanderutan och köra lite uppletande med dem båda!! YES! Sagt och gjort... upp, valla, ut med tre föremål... Hur ska detta gå nu då?? Andra gången för Lizza... Skickar, hon springer som en tok (som vanligt) och så ser man hur hon får ett föremål i näsan och väljer at ta det (YES!!!) och jag står som ett ljus, hon stannar upp och springer sen som en galning till mig, super YES!! :-). Sen har hon svårt att släppa plats ett där föremålet låg, vill liksom gärna hitta ett till där... men så lyckas hon och eftersom jag är korkad så låter jag henne leta det tredje också, vilket tar en faslig tid, men lyckas gör hon! Och om det är bra eller dåligt att låta henne leta fast hon är/blir trött (det var dödligt varmt) det får väl tiden utvisa! Nästa gång ska hon bara få hämta två saker!

Sen var det Biras tur... hon har aldrig gjort uppletande... anledningen är inte för att jag tror hon skulle ha några problem utan snarare att jag tycker det är så naturligt för henne som apportör och min fasa med henne är att hon skulle sticka till skogs! Nu bestämde jag att vi skulle försöka! Och som jag trodde har hon det liksom naturligt... Nu la jag inte ut föremålen på fullt djup till henne, utan närmare och tyckte att jag på så sätt ökade sannolikheten för en bra inkallning :-). Jag skickade och hon sprang och jag lät henne springa (hur korkad får man vara?? ) och när hon var flera meter utan för rutan (som är 50m) så kom jag på mig och blåser "hit" i visselpipan och den underbara hunden vänder på en femöring och springer rally 15m mot mig och så tvärstannar hon. Gissa om hjärtat flög upp i halsgropen!? Men, det var bara en liten bajspaus och hon kommer med samma fart när hon är klar! YES! Jag skickar ut henne igen och hon letar, mer effektivt än Lizza, hittar och kommer. Här måste jag dock komma ihåg att de är olika och att medan jag måste stå som ett ljus med Lizza får jag gärna (måste) berömma Bira. I alla fall var två föremål som Bira fick superenkelt och hon tyckte nog att hon kunde fått mer... hi hi... men jag tror det är bra med henne att inte köra för länge, då kan hon nog tröttna och springa efter annat istället, men jag kanske bara inbillar mig! Nu var i alla fall klockan kvart över och det var hög tid att åka ner på planen!

Här var det då Lizza igen. Vi körde en hel del linförighet, med fokus på position och att kunna gå mer än ett halv steg. Jag tycker det blivit bättre och fortsätter jobba med piruetter och backande, men går lite mellan och lägger in dem lite här och där nu. Vi får se vad det ger! Sen kopplade jag lös (trots annan hund på plan, vad modig jag plötsligt blivit då!!) och vi tränade på lägganden. De är urusla!! Och jag ska jobba mer på dem nu och se till att de blir perfekta. Behöver dem... :-). Också inkallning och kryp tränade vi! Tjohoo vad roligt det är!! Sen blev det lite surr med Cecilia innan jag hämtade Johan. Lizza tyckte idag att deras pudel Adde såg smaskig ut och skulle viljat jaga ikapp honom... Inte bra! Det bra var att Cecilia hade sin unga tik med sig, som stirrade/tittade på Lizza (inbjudan till lek?), Lizza tittade dit, såg det och vände bort huvudet mycket tydligt och det gjorde mig GLAD för där hade hon kunnat visa hur stor hon är, vilket hon ju oftast försöker :-).

Och så kan jag säga att det nyss blev en stor lättnad!! Jag får kompledigt på fredag... PHU! Annars hade det blivit viss aproblem med att kunna vara i Västerås före 19... ha ha... ibland tänker man bara dit näsan räcker! Men nu gick det i alla fall vägen!

I kväll är planen lite fågelapportering i vatten med Bira, men nu med en snäll strand och utan konstigheter, vi måste bara få faaart... :-)

Sen tror jag att jag glömt berätta Maria Brandel (fd Hagström), hennes nya film, från valp till stjärna.. Vilken kanonfilm!!! Nu har jag inte sett hela, men bara första avsnittet fick mig så superinspirerad!!! För att inte tala om avsnitt två... hur underbart!! Så, jag gluttar lite på filmen när jag får tid, får inspiration och planerar träning! SE DEN!! Spelar ingen roll om ni har vuxen eller valp, den ger massor ändå! Och åh vad jag vill ha en valp att träna nu!! :-). Fast... misstag kommer man ju ändå göra med alla hundar... ha ha... men man hoppas ju att nästa gång, då, då ni... ;-)

Hej hopp!

Inga kommentarer: