fredag 15 juni 2012

Vulkanutbrott!

I morse blev det ett vulkanutbrott på promenaden... en gräslig explosition skulle jag vilja säga! Först när vi gick där och hade det ganska behagligt så ser jag en rörelse mellan trädstammarna. Björn eller älg är direkt tanken och jag sänker farten och provar vara som vanligt och ser då att det är en älgko som lunkar omkring där på morgonkvisten. Hmmm... har hon en kalv så ska vi inte störa och dessutom så tror jag inte riktigt jag vill ha med henne att göra då! Ser dock ingen kalv och pratar då lite lugnt med henne, för att hon ska se oss och hundarna inte ska tycka där är något konstigt och få syn på henne... huuu...  vilken katastrof det vore!! Nu är ju hundarna rätt van vid att jag surrar en massa strunt när vi är ute och går så de bryr sig inte och älgen, hon stannar, tittar på mig och vänder sedan och sätter sprutt åt det andra hållet. Perfekt!! Kan inte bli bättre... och efter så där 30m så får de vind av henne och alla tre små söta rara hundar blir som förbytta!! Hm, ja det var väl här som vulkanen började pysa och... pust, Lizza gav sig inte, Siri trodde hon skulle på jakt och Bira skällde ståndskall som en galning! Tillsist kom vi i alla fall vidare... men som på räls gick det inte riktigt... hm och när det efter någon km flög upp en tjädertupp (eller liknande) i skogen bredvid oss och alla tre slängde sig handlöst mot ljudet, då kom utbrottet!! Ha ha... åh, så arg jag var... kan meddela att vi vände och gick hem då... under MYCKET ordnade former...

Igår, då blev det lite träning på Sveg igen! Men som vanligt inte enligt plan. Tänkte inte på att Johans träning var tidigare och Sveg inte direkt var folktomt och på den tänkta parkeringen var det typ veteranbilsmöte.. så det blev lite parkeringsletande. Men, vi hittade en tom... sedan kom jag på en annan STOOOR som jag ska utnyttja nästa gång :-). Nu blev det varsit hårt spår, rakt och inte särskilt långt och nästan utan liggtid. Bira gjorde en ok insats och Lizza en halvok. Nu ska jag träna så här enkelt tills de blir helt säkra, sedan ska jag smyga in svängar!

Efter det åkte jag bort på IP, Lizza fick där linförighet med bra störning, springa-i-trav-träning, vi tränade på kryp, både framlänges och baklänges, och på hopp-stå... När vi tränat några saker så var hon inte klar utan låste 4 tassar i marken och då körde jag lite till :-D, smart att belöna sin hund för ett beteende man inte vill ha :-D !!

Bira fick komma ut och göra lite markeringsövningar. Denna gången använde vi en svart-vit dummy som är enklare att se och nu gick det bättre än sist. Även hon låste 4 tassar när vi skulle till bilen och hon hade inte alls någon lust att gå med husse, matte hade ju både dummy och köttbulle i handen :-)!

Nu har jag en dryg timme kvar att jobba, sen blir det hem och duscha hundar, packa bilen och resa till säs!! Underbart!!

Hej hopp i lingonskogen!

Inga kommentarer: