måndag 4 juni 2012

Tur!!

Tänk vilken tur att det regnat hela helgen!! Då slipper man sitta här med dåligt samvete över att man gör en massa innegrejjer och inte är ute ett endaste dugg ;-)... eller hur!! Sen hade man ju kanske inte bränt ner alla bilder som fanns på hårddisken till CD-skivor och sparat dem på den externa disken och räddat datorn från en total krasch om det varit bättre väder.... och då hade jag kanske inte kunnat skriva det här inlägget...

Jo, givetvis finns det lite otur inblandat i spelet, man kan ju inte ha tur jämt!! Tex så upplyste Johan mig om att han ska gå på avslutningsdisco den 15/6 och därför INTE kan åka till Säs då och INTE följa till Avesta... och här är jag med två hundar i olika ringar anmälda... och HUR väljer man om man måste välja?? Jo, man övertalar Jennifer att följa och ställa Bira!! Smart va!? Tills jag på söndagen kommer på att hon har fotbollscup den helgen och kan inte följa med... mamma... :-) :-)... eller finns det någon frivillig???

Ja, i fredagskväll la Johan och jag ett varsit spår till varandras hundar! Lizza fick ett kortare med en massa pinnar, Bira ett lite längre och sen kände hon några goda lukter och tog med sin husse på lite vilt-äventyr (så spåret blev ännu längre...) och lämnade lite pinnar i skogen! När vi spårar med Bira måste vi helt klart snitsla spåren så vi vet var de går och kan styra upp så hon inte byter spår! Och kanske ska vi ha vingen i slutet även på egna spår... Något att klura på!

Lördagen hade vi några bestämt att träffas och spåra på Sveg, om det inte regnade för mycket... de hade ju lovat regn... men morgonen började med vackert väder och vi hann nästan lägga ut ett spår innan det började regna, vilket rätt snabbt övergick i snöande... ha ha... inget som la sig på marken där vi var, men ryktet sa att några mil bort la det... Bira fick ett spår av okänd spårläggare! Minns inte nu hur många pinnar, 4 kanske och tjädervingen på slutet! Det var snitslat och en gång gick hon in i fågelsök, nu såg jag det och sa bara till henne så bytte hon tillbaka och spårade snyggt! Markerade alla pinnar + en tappad snitsel mycket fint! Bara vi kan få henne att hålla sitt spår jämt och hela tiden så kommer hon bli en kanon-hund!!

Lizza fick ett rakt kort spår, med 6-7 pinnar tror jag! Hon missade en pinne, och jobbade bra annars! Hon är ju väldigt noga med att hålla sig i spåret...

Lizzas vattensvans börjar nu bli bättre, men jag kör 1 täcke på hela tiden och efter spåret och så blev det noga avtorkning och dubbla täcken... nu var det ju inte direkt varmt heller!! Jag var egentligen sugen på att träna lite lydnad efter detta, men det ville ingen annan :-D :-D!! Och då Lizza inte var helt bra var det väl lika bra att packa ihop sig och åka hem... (och bränna bilder). Tror klockan var 14-14.30 i alla fall innan jag var hemma!

Söndag... fotbolls-söndag... Väder: regn, något enstaka uppehåll... Först ute och kolla match, 2 x 25 min... sen var jag i fiket i en en och en halv timme, sen var det ut och titta på match igen! Hem, äta och till klubben för rallylydnadskurs! Stackars hundar som inte får göra något... men Lizza får vila i alla fall, även om inte vilan alltid är så varm... men hon har ju täcke... :-). Alltså, jag tycker rallylydnad är kul! Just nu är det ju bara Bira som är tränad i det av våra hundar... kanske skulle jag lära Lizza med? Hmmm... Sen tycker jag det är en kul kurs och jag har bra "elever" och det känns som jag behöver utmana dem en hel del... nu blev det en bana som de fick lite panik över... hi hi... men de fixade den galant!

Idag blev det den första långpromenaden på länge... Lizza med sin svans har kortat ner... och när jag kom hem tyckte jag den såg bedrövlig ut, men det var nog bara tillfälligt, för nu på em verkade den rätt pigg och glad :-). Och när jag var ute och gick så ringde Jennifer och ville vara hemma, hon lät inget vidare, men låter väl sämre än hon är för att "lura" mamma också. Mamman går som vanligt på saker och ting... men nu var jag lite lur... hon ringde mig nämligen när jag var på väg hem igår, och hon brukar då babbla en massa när jag kommer hem... nu, 10-15 min efter hon ringt sov hon... och när hon ringde i morse, då sa jag att hon skulle sova en stund till och det gjorde hon, har ALDRIG hänt!! Dessutom sov hon nästan till 11... vilket heller aldrig händer då hon är uppe med tuppen, jämt!! Utom i Säs :-). Ja, så jag vabbar idag och har därför hunnit med att ta mig en jogging-gå-runda... som jag trodde jag skulle hinna igår... Nu tror jag det var tur för mina onda ben att de fick vila en dag extra... men jag var rädd för att inte lyckas hålla i detta nu när jag börjat! Bira hänger med och jag tror hon tycker det är riktigt roligt!

Annars idag har jag fixat med 1000 papper till försäkringskassan, bränt lite bilder...sorterat skräp och... inte hunnit så mycket mer! Tänkte ta mig till Sveg och träna lite hund vid 18 tiden, vi får se vad det blir och hur mycket! Bira och jag kanske apporterar lite och tränar lite stadga i sitt... Lizza borde träna kryp och budföring med skott... lånar nog med mig pistolen hem så vi får träna lite på det!! Har förträngt det på något sätt...  men vi får se vad det blir för något tränat!




Nu ska det dock lagas mat först och främst... Hej hopp!

Inga kommentarer: