fredag 20 januari 2012

träningsdagbok!



Fy skäms på mig!! En enda gång detta år har jag skrivit träningsdagbok... då sammanfattade jag de första dagarna på det nya året... alltså, att skriva på jobbet fungerar inte! Böckerna jag ska skriva i följer nämligen med varje dag, men de har otroligt svårt att komma upp ur väskan. Troligen för att jag vill skriva utan att bli störd... eller för att jag är lat, eller...? Någon som har ett bra tips på hur jag ska få det bra och effektivt?? Och utan att det tar för lång tid?? :-)


Igår, då tränade jag och Lizza en del inomhus... -16 stod det utomhus och då är det ju lämpligt att pillra på med saker i det varma köket :-).


Första momentet på schemat var kryp. Här använde jag nu inte ridpiskan (=min targetpinne) en enda gång och hon kryper vid min sida! Typ... ha ha... Det är här en träningsdagbok hade varit KANON!! Hur många ggr har jag tränat det?? 5-6?? Helt otroligt tycker jag! Hon kryper 1-2 steg vid min sida, rätt ok tror jag... ibland flyger hon upp, ibland blir det otroligt snyggt och ibland svichar hon iväg som en virvelvind! Virvelvinden försöker jag undvika att belöna, då positionen var ett stort bekymmer med Tanija, som också hade en jet-motor där bak och ni vet... de problem man haft blir man livrädd för! Men det känns kul med utveckling!!


Nästa sak vi tränar på är hopp-stå... Fast Lizza är en studdsig jycke har hon svårt att erbjuda det beteendet när vi tränar. Jag har därför fuskat mig fram och använt en targetsticka. Nu är jag livrädd för att använda den för mycket och få ett beroende. Bakvänt va!? 2-3ggr har vi tränat och jag har panik för att jag inte fått bort den, i krypet (som ju dessutom är ett måste-moment) är jag förundrad över att jag redan tagit bort den, efter 5-6ggr... ha ha... Nu lyckades jag tona ner/bort den under senaste passet... men en viss risk finns ju att den måste fram igen i början på nästa pass.... Ännu har vi problem att hon gärna hoppar på mig, men det ska bort... En kul grej är att hon gärna backar (det som är mycket tränat på slutet är ju gärna något de använder sig av när man tränar på nytt), men just i hopp-stå är ju bakåt-tänket en fördel... Att inte flytta fram är ju a och o!


När vi tränar så här, och det blev nog på tok för länge, så blir hon lite stirrig och hässjig (stavas?), men hon blir inte trött sen på en endaste fläck! Kul att se speeden och intresset för träningen! Och så kul det är att träna utan att locka och visa (även om target är fusk!! Men, det är ju bara för att få igång beteendet... fast jag vill helst utan!).


Nu funderar jag på om jag ska försöka lära henne att backa uppför trappan... :-) Har ju testat en gång förut, men hon tycker det är jobbigt att träna i hallen där trappan är, där har ramlat för många kompostgaller! Men det är ju typ ett år sedan... :-)


Idag fick jag mitt paket som jag beställt! Nytt midjebälte (och YES!! Jennifer kan ha det gamla om vi spänner in det helt och reservgummisnodden till nya bältet passar i det gamla bältet!!) och äntligen kan vi gå med drag och slippa alla hårda ryck! Den gamla snodden kan man dra ut ca 5cm (totalt, på över 1m) innan det tar stopp... Ska bli kul att testa om det inte blir för kallt i morgon!


Jag jobbar ju helgen, men inga monstertider, bara medan det är ljust ute... ha ha... 11-16... Och jag hoppas verkligen att det blir lugnare än vad det var idag. Det har varit en rätt så styrig vecka... en dag som var... halv-lugn, i alla fall några timmar. Annars har vi haft konstant kö och jag har jobbat över lunchen 3 dagar denna vecka! Jag var i fundersam på hur jag skulle göra idag. Är grymt sliten... tror nog inte jag varit så sliten någon gång... är liksom inte bara trött, även om jag är dödligt trött också... Men, jag gör ju inget vettigt på lunchen i alla fall och då kan jag lika gärna jobba och spara till ledighet framöver :-). Jag har fått ett erbjudande om en ny behandling och är ganska sugen på att ta det, om nu inte trötthet är en biverkning där också... Sen blir det mycket resor under de första åren då det är en studie som ska göras. Ska fundera ett par dagar till och prata närmare med familjen så får vi se!


Igår hade jag ett hundslagsmål... jag har väntat på det och gett stränga order om att Lizza och Siri inte ska lämnas i samma rum när ingen är hemma. Nu tror jag visserligen inte att något händer när allt är lugnt runtomkring, men det har kännts bäst så! Igår var det på kvällspromenaden.... När Tanija har varit busig, då brukar hon leka med kopplet och så har Siri hakat på och de har haft värsta röjjarleken... Lizza leker ju också med kopplet och studdsar och far fram... nu ville Siri också vara med och leka... Men det fick hon inte! Som ni vet så äger ju Lizza sina saker och så även kopplet och hon blev arg på Siri och så slogs de... Nu var de inte svåra att dela, bara att korta in kopplen så var det klart... Ja och se till att Johan höll Bira borta, för hon ville nog styra upp det hela! Sen fortsatte Lizza leka och började då dessutom reta Siri med kopplet, men då fick det vara nog och jag sa ifrån... Någon måtta får det vara! Annars känner både jag och Johan att Lizza behöver få skutta fram och leva rövare på prommisen, hon har ju så mycket energi som på något sätt måste ut (och man blir inte trött av en timmes nyinlärning... ) och då gör samvetet att vi låter henne leka :-) och dessutom är hon mycket duktig på att sluta leka när man säger till henne och då fungerar det!


Nu ska jag se till att få lite gjort innan jag kryper ner och försöker få mina timmars sömn... zzzz... sovmorgon i morgon!! :-)


Jo, Liza!! Kom på måndagar!! Är det kallt så är vi inne och tränar!! Supernyttigt för hundarna!!


Sov sött ;-)!

Inga kommentarer: